Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen! Slik jeg har forstått det er det verken anbefalt eller ikke å ta vaksine mot covid når en er gravid. At risikoen veier opp. 
jeg er ca 5-6 uker gravid og har nå fått tilbud om vaksine. Er overvektig og jobber i helsevesenet og har dermed hatt godt nytte av vaksinen. Men jeg er ung. Jeg ser det står på nettet at vaksine anbefales ikke i første trimester. Har noen mer oversikt over anbefalingene og evt erfaring? Jeg er jo også gjerne der at jeg ikke ønsker at noen skal vite om graviditeten riktig enda og får dermed litt forklaringsproblem om jeg ikke tar den.

Anonymkode: 9ebfc...dc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utsett til 2. trimester 😊

Anonymkode: 402f4...cef

• Liker 5
Skrevet

Snakk med legen din, ikke konkluder fra innspill på KG 

Gratulerer !

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
spirå12 skrev (7 minutter siden):

Snakk med legen din, ikke konkluder fra innspill på KG 

Gratulerer !

Takk! Men legen var usikker å ba meg spørre ved tidlig UL da de sikkert hadde fått spørsmål før. Men denne er etter timen for vaksine, derfor jeg tenkte det var greit å forhøre seg noe 🙂 ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Men legen var usikker å ba meg spørre ved tidlig UL da de sikkert hadde fått spørsmål før. Men denne er etter timen for vaksine, derfor jeg tenkte det var greit å forhøre seg noe 🙂 ts

Ville nok også utsatt til 2 trimester, eller kontaktet gynekolog før vaksinetimen og forhørt meg litt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De kan egentlig ikke se noe på tidlig ul før uke 6-7. 

Personlig hadde jeg ikke risikert å ta vaksinen i 1. trimester når det er frarådet. Om du kan ta vaksinen nå bør du kunne utsette den også! 

Og om det virkelig er krise å frivillig utsette kan du jo være «forkjølet» så den må utsettes. 

Anonymkode: 402f4...cef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på at corona-vaksinen viser seg å påvirke menstruasjonen til kvinner, så ville jeg ALDRI tatt vaksinen som gravid

Anonymkode: 09475...fa3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått anbefalt å ikke ta vaksine av både fastlege og jordmødre på sykehuset, det er ikke blitt forsket nok på om det kan ha noe effekt på fosteret 

Anonymkode: ae022...e4d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Med tanke på at corona-vaksinen viser seg å påvirke menstruasjonen til kvinner, så ville jeg ALDRI tatt vaksinen som gravid

Menstruasjon er vel sjeldent ønsket hos gravide kvinner?

Anonymkode: aa277...15d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ihvertfall ikke tatt den før i 2.-3. trimester, selv om jeg skjønner det hadde vært praktisk for jobben.

Utover jobben så er jo eneste grunn til å ta den som gravid for deg at du er overvektig. Og om du ellers er frisk, sprek og ung så er jo ikke litt overvekt så veldig stor risikofaktor? Men det må du jo vurdere selv :)

Anonymkode: 5f0b3...a39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid og skal ikke ta den. Er alt for usikkert mtp langtidsvirkninger.

Anonymkode: 9c84e...da3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Menstruasjon er vel sjeldent ønsket hos gravide kvinner?

Anonymkode: aa277...15d

Du ser ikke sammenhengen mellom menstruasjon og vaksinens åpenbare hormonelle påvirkning? Om kvinner som er ferdig med overgangsalderen melder om menstruasjon for første gang etter 7 år med vaksinen, skal man virkelig tro at dette ikke påvirker gravide kvinner med foster i magen?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid og skal ikke ta den. Jeg er veldig usikker og redd for hvordan den påvirker fosteret og barnet på lang sikt i form av skader, lærevansker, normal utvikling, allergier osv siden vaksinen er ny på markedet. Man kan finne ut dette først om noen år..

Men det er meg da! 

Anonymkode: 503b2...0ad

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du ser ikke sammenhengen mellom menstruasjon og vaksinens åpenbare hormonelle påvirkning? Om kvinner som er ferdig med overgangsalderen melder om menstruasjon for første gang etter 7 år med vaksinen, skal man virkelig tro at dette ikke påvirker gravide kvinner med foster i magen?

Det er også vanlig å få syklusforstyrrelser ved influensavaksine, stress eller sykdom. Det trenger ikke å ha en sammenheng med koronavaksinen. Kroppen er opptatt med å bygge opp immunforsvaret og fokuserer på det og ikke eggløsning.

Anonymkode: c4160...a13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei alle sammen! Slik jeg har forstått det er det verken anbefalt eller ikke å ta vaksine mot covid når en er gravid. At risikoen veier opp. 
jeg er ca 5-6 uker gravid og har nå fått tilbud om vaksine. Er overvektig og jobber i helsevesenet og har dermed hatt godt nytte av vaksinen. Men jeg er ung. Jeg ser det står på nettet at vaksine anbefales ikke i første trimester. Har noen mer oversikt over anbefalingene og evt erfaring? Jeg er jo også gjerne der at jeg ikke ønsker at noen skal vite om graviditeten riktig enda og får dermed litt forklaringsproblem om jeg ikke tar den.

Du kan bare si at legen din har anbefalt at du ikke tar den eller noe sånn. Hadde ikke tatt sjansen.

Anonymkode: 741ec...355

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er også vanlig å få syklusforstyrrelser ved influensavaksine, stress eller sykdom. Det trenger ikke å ha en sammenheng med koronavaksinen. Kroppen er opptatt med å bygge opp immunforsvaret og fokuserer på det og ikke eggløsning.

Da skal man være virkelig være alvorlig stresset eller syk.

At det samme skjer med influensavaksine og koronavaksinen tilsier at vaksinen da påvirker kroppen på samme måte som alvorlig stress eller sykdom....nei takk!

Skrevet

Klart en vaksine påvirker kroppen, det er jo helt naturlig. Jeg tror helsevesenet tar en risikovurdering; om man har tilleggsykdommer som gjør at viruset vil kunne være risikofylt, så anbefaler de, hvis ikke, ikke. Jeg er litt spent på hva legen sier til meg, da jeg har en jobb som krever mye reising og dermed å bli utsatt for viruset. Jeg ignorer i alle fall glatt hva folk mener på forumet og hører med fagpersoner! 

AnonymBruker
Skrevet

Les dere opp på mRna teknologi. Uansett hvor trygt de påstår det er for gravide har de ikke et grunnlag for å uttale seg om det riktig enda da teknologien er såpass ny og man ikke har sett hva den gjør "20 år etter". Jeg kommer til å ta den, men ikke som gravid. 

Anonymkode: d1974...9a7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da skal man være virkelig være alvorlig stresset eller syk.

At det samme skjer med influensavaksine og koronavaksinen tilsier at vaksinen da påvirker kroppen på samme måte som alvorlig stress eller sykdom....nei takk!

Ikke nødvendigvis, dette vil være individuelt. Det holder for mange å få vanlig influensa. Selv får jeg forstyrrelser når pollensesongen er på sitt verste, men koronavaksinen påvirket ikke noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke nødvendigvis, dette vil være individuelt. Det holder for mange å få vanlig influensa. Selv får jeg forstyrrelser når pollensesongen er på sitt verste, men koronavaksinen påvirket ikke noe.

Tror du kvinner som har hatt influensa plutselig får mensen 7 år etter overgangsalderen...??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...