Gå til innhold

Vanskelig 6 åring....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger virkelig noen gode råd!!! Har ei jente på 6 1/2 år som går i andre klasse. Og i det siste, egentlig de siste månedene er hun blitt virkelig grinete.

Hun gråter og raser for de minste ting. Det kan være enkle ting som at hun må gjøre leksene, tramper inn på rommet og smeller med dørene.

Frasen : " det er alltid du som bestemmer!!" og " du skal ikke bestemme over meg!!" er gjengangerne her om dagen. Jeg bare kjefter og er ikke glad i henne ifølge henne selv. Jeg har mer enn en gang hørt på alt, satt meg ned når hun roer seg og snakket med henne. Og forklart henne at jeg er glad i henne og grunnen til jeg kjefter er fordi hun gjør stikk motsatt av det vi var enige om. Og hun sier selv at hun skjønner det.

Kan jo nevne at jeg er i 8 mnd med barn nr to, så hun skal bli storesøster. Masse nytt og stor omveltning.

Jeg er rådvill.Kan noen hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg høres det ut som "den første pubertet." Datteren min var også sånn i den alderen. Smelling med dører og kjeftbruk som en hormonsprengt tenåring.

Det er en slags løsrivelsesprossess som mange unger er igjennom nettopp i 6-7-årsalderen. Jeg vet det er en ruskete periode, men jeg kan trøste deg med at det går over, og at det er helt normalt.

Jeg valgte å se det som en forsmak på hvor lite hun kommer til å like meg om en åtte-ti år... ;)

Jeg tror du takler det helt riktig. Vær som du alltid har vært overfor henne, du gjør ikke noe galt.

Skrevet
Jeg trenger virkelig noen gode råd!!! Har ei jente på 6 1/2 år som går i andre klasse. Og i det siste, egentlig de siste månedene er hun blitt virkelig grinete.

Hun gråter og raser for de minste ting. Det kan være enkle ting som at hun må gjøre leksene, tramper inn på rommet og smeller med dørene.

Frasen : " det er alltid du som bestemmer!!" og " du skal ikke bestemme over meg!!" er gjengangerne her om dagen. Jeg bare kjefter og er ikke glad i henne ifølge henne selv. Jeg har mer enn en gang hørt på alt, satt meg ned når hun roer seg og snakket med henne. Og forklart henne at jeg er glad i henne og grunnen til jeg kjefter er fordi hun gjør stikk motsatt av det vi var enige om. Og hun sier selv at hun skjønner det.

Kan jo nevne at jeg er i 8 mnd med barn nr to, så hun skal bli storesøster. Masse nytt og stor omveltning.

Jeg er rådvill.Kan noen hjelpe meg?

ja, hun har beg å vandre ut i den store verden. Hun har oppdaget at det er ting som ikke er alltid mor har sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...