Gå til innhold

Folk i 40-årene er ikke det de engang var. De ser yngre ut og lever et annet liv.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da pappa ble 40 på midten av 90-tallet var han gammel for meg. Greit nok jeg har blitt eldre jeg også og perspektivet på alder endrer seg. Men gjennomsnittsmannen/kvinnen er virkelig ikke det samme lenger. 

Anonymkode: fae1e...a90

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare du som har blitt eldre. En 40-åring har aldri vært gammel.

Anonymkode: 35856...3ec

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Når man selv er barn er gjerne alle over 20 "gamle", så det er ikke så rart at man har forskjellig perspektiv på det som voksen ;) 

Anonymkode: 8dd2e...d76

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "lever et annet liv"?

Anonymkode: 6d90e...d97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er faktisk store forskjeller. Klær og hår hat mye å si. Jeg er 40, og da mine foreldre var 40 hadde de klær og frisyrer som gamle mennesker. Kan se på bilder at ansiktet ikke stod i stil med klær og hår, de så mye yngre ut i fjeset enn klærne skulle tilsi. Jeg ser ut som den alderen jeg er, min mor som 40åring hadde mindre rynker, men kledde seg som sin mor som da var over 70. :) 

Anonymkode: dad93...b06

• Liker 3
Skrevet

Det HAR jo skjedd noe. Voksenlivet og forpliktelsene er forskjøvet. Vi får barn seinere, vi er mer opptatte av å se bra ut og holde oss i form, og vi lever lengre. Vi røyker dessuten betraktelig mindre også. Mye positivt har skjedd helsemessig, og jeg tror også forventningene til hva en 40-åring kan og ikke kan foreta seg i dag, har endra seg. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Fiffig skrev (1 time siden):

Det HAR jo skjedd noe. Voksenlivet og forpliktelsene er forskjøvet. Vi får barn seinere, vi er mer opptatte av å se bra ut og holde oss i form, og vi lever lengre. Vi røyker dessuten betraktelig mindre også. Mye positivt har skjedd helsemessig, og jeg tror også forventningene til hva en 40-åring kan og ikke kan foreta seg i dag, har endra seg. 

Ikke sant.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir for enkelt å si at det bare er det. Mye som har skjedd siden 1970. Spesielt kvinner ser mye yngre og friskere som 40-åringer enn før. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir for enkelt å si at det bare er det. Mye som har skjedd siden 1970. Spesielt kvinner ser mye yngre og friskere som 40-åringer enn før. 

Nei, hadde man sminket og stylet dem moderne ville de sett like ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts nevner 90-tallet. Og hun nevner faren sin.

Tror ikke det er store forskjeller på 40-åringer på 90-tallet og 40-åringer idag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, hadde man sminket og stylet dem moderne ville de sett like ut.

Eller en slankere utgave av dagens 40 åringer. Folk var slankere før.

Anonymkode: 88343...2bf

• Liker 2
Skrevet

Grunnen til at mange så gamle ut før i tiden var fordi de kanskje hadde tunge jobber. I tillegg gikk de med klær som i dag gir oss gammel-dame- og gammel-mann utseende, selv om de ikke var gamle.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min far gikk alltid i dress og slips, som 40-åring på 90-tallet. Det gjorde mine bestefedre også, som var i 70 og 80-årene den gang. Mens jeg går i hettegenser, joggesko og jeans eller treningsbukse på fritiden. Joda, de så veldig mye eldre ut. Min far og mine besteforeldre eide aldri joggesko, min far har ikke det i dag heller. Som pensjonist går han i dressbukser og skjorte, men slipset og dressjakka er pensjonert til hverdags. Mine besteforeldre har aldri sett et treningsstudio, de syklet aldri, jogget aldri, men gikk en hel del. De eide ikke treningstøy i noen utgave. Vet ikke om de hadde t-skjorter engang. Langermede skjorter, langbukser som var lyse om sommeren. Og skinnsko og mørke sokker. Man tok ikke bilen om man skulle i matbutikken, selv om den var femten- tyve minutters gange hver vei. Og de ble 85-95 alle fire. Min far er 74 nå. Min mor eier heller ikke treningstøy men har faktisk joggesko nå. Det er bare de siste årene etter en operasjon i ankelen at hun har brukt joggesko. Svært motvillig. Jeg ser mye mer ungdommelig ut. Uten at det er positivt nødvendigvis, de kledde seg mye penere enn jeg gjør. Mine bestemødre gikk alltid med pels, ja, ikke om sommeren da, noe som jo ikke er spesielt populært lengre. 

Anonymkode: 046d6...210

• Liker 1
Skrevet

Det er endringer. Endringene er ikke så store mellom 90 tallet og i dag som 60-70 tallet og i dag.

Husk at gjennomsnittsalderen for menn var knapt 73 år i 1970. I dag er den omtrent 10 år mer. Folk var faktisk mer slitne før enn vi er i dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo det har de. På gamle bilder ser 40-åringer ut som trollgamle kjerringer. Akkurat så gamle som man husker dem

Det er ikke TS som har skiftet perspektiv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Isambard skrev (Akkurat nå):

Jo det har de. På gamle bilder ser 40-åringer ut som trollgamle kjerringer. Akkurat så gamle som man husker dem

Det er ikke TS som har skiftet perspektiv. 

Mine foreldre var 40 på nittitallet, som TS refererer til. 

Min mor så definitivt ikke ut som en trollgammel kjerring. Det gjorde ikke venninnene hennes heller.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mine foreldre var 40 på nittitallet, som TS refererer til. 

Min mor så definitivt ikke ut som en trollgammel kjerring. Det gjorde ikke venninnene hennes heller.

Nei men de så eldre ut. Og de så mye yngre ut enn damer i 40-årene på 1950-tallet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spesielt kvinner ser mye yngre og friskere som 40-åringer enn før. 

Ja, det skal Gudene vite.  Ikke bare 40-åringer, men 50 og 60+ også.  Har blitt "lurt" flere ganger  😉

Anonymkode: bdbac...d85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei men de så eldre ut. Og de så mye yngre ut enn damer i 40-årene på 1950-tallet.

Noen gjorde kanskje det. Mange gjorde ikke det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 29 og må alltid vise legg på butikken. Jeg kan kjøpe klær på Bikbok. Jeg tviler sterkt på at jeg på de neste 10 årene kommer til å ha en drastisk stil endring og se totalt forskjellig ut. Tviler sterkt på at jeg kommer til å se så gammel ut når jeg er 40 🙈

Anonymkode: 4ccbb...523

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...