AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Hei. Er det noen her som har barn med diagnoser som enten adhd eller Asperger. Vi er litt inne på begge disse diagnosene for barnet vårt, men føler ting tar så uendelig lang tid. Vi har prøvd å få ppt inn i bildet, og ventet vel rundt fire måneder før de dukket opp en liten time på skolen for å snakke med barnet. Nå er det gått tre måneder siden de var inne hos ham, og vi har enda ikke hørt noe, selv om vi har purret gjentatte ganger. Vi ønsker henvisning til bup for utredning, og føler oppriktig at ting begynner å haste. Er denne prosessen virkelig så lang? Antar ventetiden til bup også er lang?? Vi trenger hjelp, og det sårt også, for nå begynner ting å bli fryktelig tøft, og vi føler oss egentlig helt maktesløse her. Noen som har tips og råd å komme med? Vi begynner å miste helt motet, og føler egentlig vi blir motarbeidet i alle retninger her... Anonymkode: 4e12c...43a
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 Vi fikk helsesøster på skolen til å skrive et skriv til fastlege som hun så igjen la ved som et vedlegg til en henvisning til PPT. Tror det tok tre uker fra hun henviste os til vi ble innkalt til samtale. Etter det gikk det veldig fort og i løpet av litt over en måned hadde vi gjennomført utredning og testing på PPT og så videre henvist til BUP. Nå venter vi på innkalling til BUP, men det er kun en uke siden det ble sendt henvisning, så jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta enda. Her var det imidlertid helsesøster som satt i gang alt, da hun mistenker ADD. For oss er det absolutt ikke viktig om barnet vårt har en diagnose eller ikke, men det er viktig at h*n blir tatt på alvor når vi ser at h*n har problemer. Faktisk så fikk h*n det lettere bare i løpet av denne måneden med samtaler på PPT, da h*n føler at h*n blir tatt på alvor og at noen ser at det kan være noe som er årsak til at ting er vanskelig. Anonymkode: a1fd9...7a1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #4 Skrevet 19. mai 2021 Hei:) Tips fra en lærer her. Hvis PPT er inne i bildet er det bra, men det er jo for å kunne tilrettelegge best mulig på skolen. For å undersøke for de diagnosene dere lurer på er BUP veien å gå. Da trenger dere en henvisning fra legen deres. For å raskere komme inn i systemet deres kan legen eventuelt legge ved en pedagogisk rapport fra læreren som beskriver barnets fungering faglig og sosialt i skolesammenheng. Den kommentaren fra den anonyme feigingen over kan dere ignorere. Dere er barnets advokater og vet vel beat når det er noe som ikke stemmer❤️ Lykke til☺️ Anonymkode: d5728...b76
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 Har et barn med begge deler. Tok bortimot ti år, så ja, ting tar tid. Hele prosessen var kjempetøff. Lurer ofte på om ting hadde vært annerledes om ting kom på plass før, men det aner man jo ikke. Har dessverre hørt om mange lignende historier som vår. Forhåpentligvis går det raskere for dere! Anonymkode: 8648a...d9a
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 Ingen erfaringer med diagnosene, men her kom PPT på bane og henvisning til BUP ble sendt så fort jeg la frem problematikken til barnet. PPT skjedde i samråd barnehagen. Det tok nok ikke mer enn 2-3 uker før PPT var på observasjon, og vi var på første time hos BUP (uavhengig av PPT i første omgang). Fastlegen henviste til BUP. Barnehagen (skolen i ditt tilfelle) kontaktet PPT. Skolen vil kanskje bli annerledes og mer tilrettelagt for barnet med en diagnose, men dette er også noe dere kan ta opp med skolen - at barnet har større/annet behov, og de må da ta hensyn til dette, uavhengig av diagnose? Mitt eldste barn på småskolen har en lettere tilrettelagt hverdag fordi hen ikke helt samspiller med andre. Det er ingen mistanke om diagnose, men skolen har tilrettelagt for litt ekstra oppfølgning og samtaler fordi jeg har bedt om det. Mulig jeg er en sånn dritirriterende, masete mamma i skolens øyne, men jeg får i hvert fall gjennom den behandlingen barnet mitt trenger. Det har også hjulpet en del for hen i skolehverdagen. Jeg antar nesten at skolen og PPT ikke er veldig bekymret som lar dette dra ut såpass lenge, eller? Det virker veldig rart at det skal ta så lang tid om det er en reell bekymring til grunn. Fra skolen og PPTs side, mener jeg. Kanskje fungerer barnet godt nok sosialt og faglig, at de ikke helt ser din bekymring? Anonymkode: f5d97...9f9
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 Takk for svar alle. Barnet sliter, det er det overhodet ingen tvil om. Hen faller av på skolen, noe som absolutt er det vi bekymrer oss mest for. Men ting er uendelig tøft her hjemme også nå, vi føler barnet forsvinner mer og mer fra oss, og vi føler ikke vi greier å gjøre noe for å hjelpe. Og helt ærlig føler jeg ikke ppt tar ting så veldig seriøst her. De har møtt barnet i maks en skoletime. Allerede i bhg ble de kontaktet, men heller ikke der ble ting tatt på alvor, selv om både nærmeste familie og de ansatte i bhg (og vi selvsagt) ytret bekymring. Og slik vi har forstått det på fastlegen er bup her vi bor helt umulig å komme inn til med mindre vi har hatt en grundig vurdering fra ppt først. Så vi føler oss rett og slett helt låst, og tror jeg har grått av fortvilelse og utmattelse hver eneste dag de siste to månedene nå... Dette er så vondt, for vi ser så tydelig at barnet trenger hjelp, men føler liksom ikke vi kommer noen vei... ts Anonymkode: 4e12c...43a
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 Vi er i samme prosess, TS. Etter råd fra familievernkontoret kontaktet vi fastlegen for å bli henvist til BUP. Men fastlegen sa dette måtte gå gjennom skolen (?! har hørt andre ting fra andre, men dette sa i alle fall vår fastlege). Så nå har vi avtalt møte med helsesøster og kontaktlærer, så skal helsesøster snakke med barnet vårt, og så får vi se hva som skjer. Jeg tror vårt barn er et grensetilfelle, men problematikken øker og øker, og jeg er redd for hvordan dette skal gå nå som tenårene står for døra. Vi ønsker å komme fremtidige psykiske problemer i forkjøpet, da barnet vårt faller utenfor sosialt, og depresjoner er vanlige for aspergerbarn. Jeg tenker også at diagnose eller ikke er ikke så viktig, barnet er som det er uansett hva vi kaller det. MEN vi vil gjerne vite hvordan vi skal møte utfordringene, komme skolevegring i forkjøpet (ser tendenser nå allerede), kanskje kan barnet etter hvert lære seg hvordan møte andre barn sosialt. Noe som blir mer komplisert etter barneskolen... Anonymkode: 36a75...8f3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi er i samme prosess, TS. Etter råd fra familievernkontoret kontaktet vi fastlegen for å bli henvist til BUP. Men fastlegen sa dette måtte gå gjennom skolen (?! har hørt andre ting fra andre, men dette sa i alle fall vår fastlege). Så nå har vi avtalt møte med helsesøster og kontaktlærer, så skal helsesøster snakke med barnet vårt, og så får vi se hva som skjer. Jeg tror vårt barn er et grensetilfelle, men problematikken øker og øker, og jeg er redd for hvordan dette skal gå nå som tenårene står for døra. Vi ønsker å komme fremtidige psykiske problemer i forkjøpet, da barnet vårt faller utenfor sosialt, og depresjoner er vanlige for aspergerbarn. Jeg tenker også at diagnose eller ikke er ikke så viktig, barnet er som det er uansett hva vi kaller det. MEN vi vil gjerne vite hvordan vi skal møte utfordringene, komme skolevegring i forkjøpet (ser tendenser nå allerede), kanskje kan barnet etter hvert lære seg hvordan møte andre barn sosialt. Noe som blir mer komplisert etter barneskolen... Anonymkode: 36a75...8f3 Er dette vi også har blitt fortalt, at henvisningen vil bli avvist fra bup om man ikke har noe mer å vise til enn bare noen ord fra fastlegen... Både skolen, helsesøster og fastlegen har sagt det samme, så må vel ligge noe i det.. Og helt enig med deg; vi også ønsker å komme i forkjøpet av ting, men når man ikke blir tatt på alvor, og ppt tydeligvis ikke greier å få ut fingeren føler jeg at vi blir stående å se på en bilulykke i slow motion her, som vi ikke kan gjøre noen verdens ting med.. Vi har tatt kurs for å lære å håndtere ting bedre, men dette har egentlig ikke gitt noe som helst. Og nå står vi her med hendene bundet og føler oss HELT maktesløse mens barnet bare blir verre og verre..... Håper inderlig dere får den hjelpen dere trenger ❤️ ts Anonymkode: 4e12c...43a 1
Chantielle Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 Tråden er ryddet for brukerdebatt,samt svar til dette. Chantielle mod.
Chantielle Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Chantielle mod.
Anbefalte innlegg