AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #21 Del Skrevet 19. mai 2021 Omo sport&aktiv, tror jeg den heter, på 60 grader og 2 timers vask funker her i huset. Det tar svettelukten. Anonymkode: 0510a...5e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #22 Del Skrevet 19. mai 2021 Er det akryl eller polyester i klærne? Der kan lukt sette seg raskt, og forbli etter min erfaring. Anonymkode: 47b8c...828 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #23 Del Skrevet 19. mai 2021 Jeg tipper maskinen din går for ofte på lav temp. Hadde tidvis slike problemer før med to håndballspillende gutter i hus og masse treningstøy med svette i vasken hele tiden. Etter at de flyttet ut forsvant problemet, vaskemaskinen er den samme, og Miele. Noen kokvask og et par runder med edikk i skyllemiddelskuffen løste problemet. For mange vask etterhverandre og klær med mye svettelukt (døde bakterier) og lav temperatur tror jeg er årsaken. Han ene var keeper i tillegg, så hele joggedresser dynket i svette. Anonymkode: ea1c2...a0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscae Skrevet 19. mai 2021 #24 Del Skrevet 19. mai 2021 Støtter forslaget om eddik i skyllevannet, og at du i første omgang nå legger klærne til bløt i sterkt eddikvann før vask. Klart du må prøve å skifte vaskemiddel også, det er jo fort gjort. På europris har de en vaskeeddik som er 35%, og den er mye rimeligere enn å kjøpe på matbutikk. Står sammen med andre vaskemidler. Så bør du se på lappen på de klærne som lukter verst. Jeg kan selv kun bruke 100% bomull eller ull. Syntetisk, om så bare 5% lukter jævlig hver gang. Har jo noen kjoler og sånt som jeg bare "måtte" ha, men de kan jeg kun bruke i korte perioder, som feks ut og spise middag og lignende. Det verste er sånne syntetiske truser. Skal love deg det ikke er gøy å gå rundt og føle at du lukter sur gammel musesvette, selv om du vet at du har både vasket deg og tatt på ny truse for to timer siden... Du nevner at du er redd for å ødelegge klærne ved for høy temperatur, men alt som er 100% bomull tåler faktisk fint å bli vasket på 95 grader. Det er jo samme materialet som håndklærne dine, og de tåler det jo fint. Bedre å prøve enn å måtte kaste, tenker jeg, så jeg hadde tatt sjansen også på de syntetiske klærne, om du ikke får bort lukten. Det er hovedsaklig ull som krymper, men de kan du også koke i en kjele, så lenge du ikke er borti det før det er avkjølt. Det er kombinasjonen varme+sentrifugering de ikke tåler. Nødløsning er å ta med seg en ekstra topp/genser, pluss deo og en klut på jobb, så du ikke trenger å tenke over hva kollegene kjenner. Om noen kommenterer det får du enten være ærlig, for alle svetter, eller si du har sølt kaffe el.l. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #25 Del Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det var det jeg var redd for, for vi gjorde det samme. Vi byttet til og med vaskemaskin fordi vi trodde den var problemet. Klærne blir sure på den måten, luften på badet har for høy luftfuktighet, men klærne lukter ikke før etter et par timer når de har blitt ordentlig varme, og bakterierhar begynt å utvikle seg. Problemet kan løses på 3 måter: avfukter på badet gjør at klærne tørker raskere, tørketrommel/tørkeskap, eller at dere henger klærne ut for tørk. Anonymkode: 5d17c...c31 I tillegg så kan det være lurt å la klærne tørke 2 netter, ikke bare 1. Anonymkode: 6be33...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #26 Del Skrevet 19. mai 2021 Jeg hadde tidligere en kollega som alltid luktet surt. Hun sluttet å bruke skyllemiddel og begynte å bruke parfymefri såpe pga. allergi hos nevøen, og da forsvant den sure lukten. Tror det var skyllemiddelet som luktet så vondt, gjetter at det var noe slags reaksjon mellom parfymen i skyllemiddelet og kroppslukten hennes. Sånn som at en og samme parfyme kan lukte helt forskjellig på mennesker pga. kroppslukt, kroppsvarme og slike ting. Tror egentlig det beste for folk flest er å bruke parfymefri vaskemidler og så heller velge den parfymen man passer til. Anonymkode: 5c540...0a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #27 Del Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde tidligere en kollega som alltid luktet surt. Hun sluttet å bruke skyllemiddel og begynte å bruke parfymefri såpe pga. allergi hos nevøen, og da forsvant den sure lukten. Tror det var skyllemiddelet som luktet så vondt, gjetter at det var noe slags reaksjon mellom parfymen i skyllemiddelet og kroppslukten hennes. Sånn som at en og samme parfyme kan lukte helt forskjellig på mennesker pga. kroppslukt, kroppsvarme og slike ting. Tror egentlig det beste for folk flest er å bruke parfymefri vaskemidler og så heller velge den parfymen man passer til. Anonymkode: 5c540...0a4 Det kan også være at man bruker for mye skyllemiddel. Ettersom skyllemiddel fungerer litt som balsam funker for håret så vil det over tid kunne bygge seg opp et tykt lag med såperester, hudfett, deorester osv i tøyet som aldri blir skylt ordentlig ut dersom man putter for mye såpe/skyllemiddel i maskinen. Anonymkode: 50307...2ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #28 Del Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan også være at man bruker for mye skyllemiddel. Ettersom skyllemiddel fungerer litt som balsam funker for håret så vil det over tid kunne bygge seg opp et tykt lag med såperester, hudfett, deorester osv i tøyet som aldri blir skylt ordentlig ut dersom man putter for mye såpe/skyllemiddel i maskinen. Anonymkode: 50307...2ae Ja, godt mulig. Men det var bare hun som luktet surt, mannen hennes luktet bare vanlig skyllemiddel og ikke noe surt. Anonymkode: 5c540...0a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #29 Del Skrevet 20. mai 2021 Mange gode tips her! Skyllemiddel kan helt klart føre til ubehagelig lukt, vi bruker selv litt eddik i skyllemiddelkammeret hver vask og opplever at tøyet blir mykt og duftfritt. Syntetisk tøy lukter mer enn bomull, så vi vasker det alltid separat for å påse at alt blir skikkelig rent. Har nå bare syntetisk tøy i treningstøy, for har gradvis byttet ut garderoben med bare naturlige materialer som ull, bomull, silke og lin. Her er det ikke nødvendig å vaske på mer enn 40 grader, og har ikke opplevd ubehagelig lukt på annet enn treningstøy som har blitt ligget litt for lenge før vask. Anonymkode: e634e...2ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #30 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): I tillegg så kan det være lurt å la klærne tørke 2 netter, ikke bare 1. Anonymkode: 6be33...910 Etter min erfaring øker økt tørketid problemet med bakterievekst og lukt hvis klærne blir hengende på badet som som oftest er lite, varmt og har høy luftfuktighet. (Unntaket er hvis det er veldig god ventilasjon eller man har en avfukter) Hvis man skal tørke klær på stativ inne er det viktig med veldig god lufting! Dette gjelder både på grunn av klærne, men også på grunn av inneklima. Anonymkode: 5d17c...c31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #31 Del Skrevet 20. mai 2021 Kjør en maskinrens. Bruker du mye tøymykner? Noen klær kan bli sånn at svettelukten sitter i hvis man bruker det. Kanskje du burde vurdere å bytte deodorant? Kan være den også. Anonymkode: 820e3...b5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #32 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjør en maskinrens. Bruker du mye tøymykner? Noen klær kan bli sånn at svettelukten sitter i hvis man bruker det. Kanskje du burde vurdere å bytte deodorant? Kan være den også. Anonymkode: 820e3...b5a Jeg kan alltids ta en maskinrens, tror jeg faktisk har liggende slike tabletter, da jeg kjøpte feil en gang jeg skulle ha til oppvaskmaskinen. Jeg bruker ikke tøymykner. Ser at det ene plagget er 100% bomull. Tenker jeg kan teste ut dette med å kjøre en gang på 60. Oppdaterin: Det merkelige i dag, jeg vasket genseren jeg hadde på meg i går (100% bomull) med det mye neutral vaskemiddelet. Nå lukter kun den ene armhulen surt 😅😂 så noe har fungert med bytte av vaskemiddel. Kanskje jeg trenger en litt varmere vask på 60 grader for å kvitte meg med noe som kanskje sitter mer i stoffet 😄🤞🏻 Anonymkode: 27a60...ebc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #33 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan alltids ta en maskinrens, tror jeg faktisk har liggende slike tabletter, da jeg kjøpte feil en gang jeg skulle ha til oppvaskmaskinen. Jeg bruker ikke tøymykner. Ser at det ene plagget er 100% bomull. Tenker jeg kan teste ut dette med å kjøre en gang på 60. Oppdaterin: Det merkelige i dag, jeg vasket genseren jeg hadde på meg i går (100% bomull) med det mye neutral vaskemiddelet. Nå lukter kun den ene armhulen surt 😅😂 så noe har fungert med bytte av vaskemiddel. Kanskje jeg trenger en litt varmere vask på 60 grader for å kvitte meg med noe som kanskje sitter mer i stoffet 😄🤞🏻 Anonymkode: 27a60...ebc Jeg har plagg som er blandet med noen få prosent elastan, nylon og lignende, og det går også fint mtp vask og lukt, altså Anonymkode: e634e...2ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #34 Del Skrevet 21. mai 2021 Håndklær blir pappmtil slutt, så ikke vask favorittbomullsplaggene dine på 90 grader.... En genser eller sokkerhar også elastikk som ikke tåler det. Anonymkode: ea1c2...a0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #35 Del Skrevet 31. mai 2021 Tenkte jeg kunne komme med en oppdatering: I dag luktet jeg ikke sur svettelukt 😄 Det er flere ting som er blitt gjort, noen bevist, et av dem ikke bevist. Jeg byttet fra OMO White til Nøytral Flytende Jeg kjørte vaskemaskinen med en slik vasketablett (hadde liggende da jeg kjøpte feil en gang jeg skulla ha til oppvaskmaskinen), og ikke eddik som mange foreslo. Og jeg har byttet deo. Jeg gikk tom for den jeg pleier å bruke Dr. Greve Pleiende for sensitiv hud. Hadde en Nivea Dry Comfort liggende. Dette var ikke et bevist valg, men kanskje noe som hjalp. Uansett om noen kommer over dette i fremtiden, så var det et par endringer som førte til at mitt problem ble løst 😄 Anonymkode: 27a60...ebc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå