AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Del Skrevet 19. mai 2021 Jeg har et problem. Jeg har lagt merke til dette ved flere anledninger. (*Dette er et eksempel). Jeg kjøpte en ny fin tynn genser. Jeg vasker ikke alltid klær som t-shorte ol. rett etter kjøp, og jeg kan da bruke plagget flere ganger før jeg må vaske det (bruker det gjerne da kun på jobb ol, har egne «hjemme klær»). Med en gang jeg vasker det kan jeg ikke en gang komme meg gjennom en halv dag på jobb før jeg lukter skikkelig surt under armene. Hva skjer? Jeg bruker deo, har som sagt ikke dette problemet med helt nye uvaska klær. Bruker OMO Ultra hvite (hvit genser). Burde jeg kanskje bytte vaskemiddel? Er OMO et problem. Jeg ønsker å være en person man kan tenke «hun luktet godt», ikke være en av de som om stinker 😕 (vi har noen på jobb det snakkes om pga, kroppslukt). Har noen her inne noen råd? Noen som opplever det samme? Anonymkode: 27a60...ebc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #2 Del Skrevet 19. mai 2021 Må legge til, klærne lukter ikke surt rett etter vask, men etter å ha vært brukt i et par timer, med normal bruk (ikke hardtrening, men kanskje litt svetting). Gammel svette lukter, ny svette skal ikke lukte. Anonymkode: 27a60...ebc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Del Skrevet 19. mai 2021 Har aldri opplevd dette selv, men håndklær kan bli litt sure dersom de ikke vaskes ordentlig. Det høres ut som klærne rett og slett ikke blir rene nok i maskinen. Det kan være pga for lite/for mye vaskemiddel, dårlig skylling, for full maskin, lav temperatur, eller dårlig maskin. Anonymkode: dd065...488 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #4 Del Skrevet 19. mai 2021 Jeg løser det ved å marinere klærne i eddikvann før jeg vasker de. Feks vann i en vaskebøtte og et par store dæsj, par desiliter, eddik. Halve flaska hvis det fort blir sur lukt. Da kommer det ikke så fort. Du kan også helle eddik i skyllekammeret i stede for skyllemiddel. Det funker knall! Sånn hvit vanlig eddik altså. Anonymkode: 8d042...255 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #5 Del Skrevet 19. mai 2021 Brud eddik som skyllemiddel! Anonymkode: 6397c...977 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Del Skrevet 19. mai 2021 Kjøp vaskemaskinens og kjør maskinen på 90 grader innimellom Anonymkode: fb08c...657 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 19. mai 2021 #7 Del Skrevet 19. mai 2021 Tipper 40 grader på maskinen din i virkeligheten er lavere. Vask alt på 60 grader og se om det hjelper. Se også på hvilke stoffer klærne er laget av. Syntetisk lukter fortere ille enn naturmaterialer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Del Skrevet 19. mai 2021 Jeg slet med OMO også. Det fikk rett og slett klær til å stinke. Med Neutral har jeg blitt kvitt problemet. Pluss at jeg også har kvittet meg med min tendens til å ville vaske klær på litt lavere temperatur enn de kanskje trenger. Anonymkode: bf202...cf7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #9 Del Skrevet 19. mai 2021 Du bruker ikke klærne for mye før vask, da? Eller lar svetten sette seg? Vanlige kroppsnære klær hiver vi til vask når dagen er over. Treningsklær settes på før de tørker. Ellers setter svettelukten seg veldig lett. Anonymkode: 2fad0...a3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #10 Del Skrevet 19. mai 2021 Takk for mange forslag. Kan alltids kjøre et «internvask» på maskinen. Har hatt den i rundt 2 år, og har ikke gjort det enda, da klærne lukter friskt ut av vasket, vet at sure klær ut av vaskemaskinen er et tegn på at man bør vaske maskinen med eddik ol. Men i frykt for å krympe klærne med for varmt vann 😅 tenker jeg at den enkleste løsningen er først å teste ut nytt vaskemiddel. Ser Nøytral er anbefalt, da skal jeg kjøpe det på vei hjem og teste med en gang i dag 😄 Anonymkode: 27a60...ebc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #11 Del Skrevet 19. mai 2021 Hvordan tørker du klærne dine? Vi hadde samme problem da vi tørket på stativ inne, klærne fikk for lite luft, tørket for sakte, og ble sure. Anonymkode: 5d17c...c31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Del Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du bruker ikke klærne for mye før vask, da? Eller lar svetten sette seg? Vanlige kroppsnære klær hiver vi til vask når dagen er over. Treningsklær settes på før de tørker. Ellers setter svettelukten seg veldig lett. Anonymkode: 2fad0...a3f Det kan jeg ikke svare på. Det kan være en teori, men da må jeg nesten kjøpe ny garderobe 😅 tror jeg kanskje prøver noen av de andre tipsene først. Jeg bruker dem over følere dager, men i timer blir det totalt sett rundt 1 hel dag (morgen-kveld). Jeg har katt hjemme, og for å hindre hår på klær jeg bruker på leg når jeg går ut, har jeg egne hjemmeklær. Anonymkode: 27a60...ebc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Del Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan tørker du klærne dine? Vi hadde samme problem da vi tørket på stativ inne, klærne fikk for lite luft, tørket for sakte, og ble sure. Anonymkode: 5d17c...c31 De henger på stativ, på varmt bad. Bruker kun noen timer/over natten (om jeg vasker om kvelden) på å tørke. Som sagt så er ikke klærne sure direkte etter vask, men etter noen timers bruk. Anonymkode: 27a60...ebc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #14 Del Skrevet 19. mai 2021 Vet ikke om det hjelper, men jeg vasker klærne på langvask, gjerne med forvask, pluss ekstra skylling. Ofte setter jeg på ei ekstra skylling også etter hovedvasken. Har aldri sure klær😅 Bruker også lite vaskemiddel. (Mye mulig jeg vasker klærne mine ihjel, men rene er de😂) Anonymkode: fd93a...3dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #15 Del Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De henger på stativ, på varmt bad. Bruker kun noen timer/over natten (om jeg vasker om kvelden) på å tørke. Som sagt så er ikke klærne sure direkte etter vask, men etter noen timers bruk. Anonymkode: 27a60...ebc Det var det jeg var redd for, for vi gjorde det samme. Vi byttet til og med vaskemaskin fordi vi trodde den var problemet. Klærne blir sure på den måten, luften på badet har for høy luftfuktighet, men klærne lukter ikke før etter et par timer når de har blitt ordentlig varme, og bakterierhar begynt å utvikle seg. Problemet kan løses på 3 måter: avfukter på badet gjør at klærne tørker raskere, tørketrommel/tørkeskap, eller at dere henger klærne ut for tørk. Anonymkode: 5d17c...c31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #16 Del Skrevet 19. mai 2021 Vask med eddik innimellom. Og unngå syntetiske stoffer og ting som er kroppsnært under armene. Nye klær har MYE kjemikalier, så det kan tenkes at de tar knekken på endel lukt. Anonymkode: 3f15a...6b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #17 Del Skrevet 19. mai 2021 Første og enkleste, har en vask gående nå med neutral vaskemiddel. Får se hvordan det går. Tar alle råd til meg, men ja dette er det enkleste og billigeste alternativet, som ikke krever noe spesielt mer enn en vanlig😅😄 Anonymkode: 27a60...ebc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #18 Del Skrevet 19. mai 2021 Slet med et lignende problem, selv om jeg bare brukte klærne 1 gang før vasking. Jeg byttet deo til Stop24 fra apoteket, og problemet er borte. Skal sies at her luktet armhulene også vondt selv om jeg ikke hadde vært i aktivitet Anonymkode: 18fd4...e29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentegutt Skrevet 19. mai 2021 #19 Del Skrevet 19. mai 2021 (endret) Høres merkelig ut, selv kan jeg bruke samme bluse eller topp i flere dager uten lukt, vasker ofte likevel, men alt jeg vasker lukter fremdeles rent, eneste som stinker er tåpartiet og skrittet i mine strømpebukser☺️ Endret 19. mai 2021 av jentegutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JulieA Skrevet 19. mai 2021 #20 Del Skrevet 19. mai 2021 Som andre har tipset om: bruk 7% eddik. Enten en liten klunk som skyllemiddel eller legg klær i bløt i eddikvann før vask dersom de lukter veldig vondt. Syntetiske materialet har gjerne også en tendens til å lukte dårligere. En annen ting, hva som lukter godt og dårlig er subjektivt. Personlig synes jeg nesten sterk lukt fra vaskemiddel og skyllemiddel lukter verre en mild svettelukt😂. Sverger derfor til parfymefrie vaskemidler, samt eddik ved behov😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå