Gå til innhold

Orker ikke den ene kompisen til sønnen min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt at den ene kompisen til sønnen min ikke får komme hjem til oss mer. Han er kjempe frekk og vil ikke høre etter. Forsyner seg av kjøleskapet hjemme hos oss uten å spørre om lov og har ødelagt ting. Har sagt at han ikke får komme hjem til oss mer og min sønn får ikke besøke han. 

Hva tenker dere? Er det greit? 

Anonymkode: 6cfad...84f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør være forsiktig med å styre hvem sønnen din skal være venn med. Enden på visa er at han ikke inkluderer deg med hvem han er venn med.

Har du snakket med denne gutten? Evt ringt foreldrene hans og pratet med de?

Anonymkode: 78fb6...929

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det synes jeg faktisk ikke er greit. Du risikerer å skade både din sønn og denne gutten emosjonelt. Hvorfor ikke bare snakke med gutten når han er hos dere? Jeg tenker uansett at det ikke er krise at han går i kjøleskapet uten lov, det er sikkert sånn han får lov til hjemme. Jeg hadde også en sånn venninne, heldigvis nektet ikke mine foreldre meg å være venn med henne.

Anonymkode: 71f21...af8

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det synes jeg faktisk ikke er greit. Du risikerer å skade både din sønn og denne gutten emosjonelt. Hvorfor ikke bare snakke med gutten når han er hos dere? Jeg tenker uansett at det ikke er krise at han går i kjøleskapet uten lov, det er sikkert sånn han får lov til hjemme. Jeg hadde også en sånn venninne, heldigvis nektet ikke mine foreldre meg å være venn med henne.

Ødela venninnen dine ting og var frekk mot dine foreldre også?

Anonymkode: a7793...f02

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ødela venninnen dine ting og var frekk mot dine foreldre også?

Anonymkode: a7793...f02

Ja, hun var veldig frekk mot mine foreldre. Vi snakket om det, at hun var frekk og at det ikke var ok, men de nektet oss ikke å være venner.

Har han ødelagt tingene med vilje?

• Liker 5
Skrevet

Sånn utenom at han ikke eier oppdragelse er han en ok gutt og en god venn for gutten din? 

Har han ødelagt ting med vilje eller uhell? Har han en diagnose? Er jo mye som spiller inn her.

Sånn i utgangspunktet så mener jeg at barna selv må velge hvem de skal være med men hvis han er en ufordragelig type som ikke evner å høre etter eller oppføre seg så skjønner jeg greia. Men bedre å prate med sønnen din om det enn bare å nekte han omgang med vennen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du gjør det helt feil. Snakk med gutten og foreldrene. Å nekte venner å ha barn gjør bare at barna skjuler ting for deg. De ser at du ikke stoler på vennene og vil tolke det ditt henn at du heller viser tillit til barnet. 

Anonymkode: a3107...516

• Liker 3
Skrevet

Hvor gamle er de? Jeg hadde hvertfall sagt at han ikke fikk komme på besøk om han ikke fulgte reglene som dere har. Kanskje vanskelig og dumt å nekte de å være sammen ute. 

Mine barn syns det er så flaut å ha besøk av barn som ikke oppfører seg, går i kjøleskapet (jeg klarer ikke det...) eller generelt ikke oppfører seg, så her har det ordnet seg ab seg selv. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er sånt som det er en stor fordel å ha noen runder med barnet på mens de er ganske små - mens man som forelder ennå har fordelen av å være barnets fremste autoritet sosialt sett. 

Vi har alltid snakket med barnet vårt angående ulike jevnaldrende venners oppførsel, generelle væremåte og relasjonskompetanse. Har snakket om hva det kan føre til dersom man omgir seg med venner som gjør uakseptable og/eller sårende ting, at vi forventer at barnet selv avholder seg fra å speile den typen oppførsel, at det kan være vanskelig å stå på sitt i relasjon til noen som ikke har sunne grenser osv. 

Barnet vårt skyr folk med «drittunge-oppførsel» som pesten, og det har aldri vært nødvendig for oss å innføre noe forbud osv. Vi valgte i stedet å være subtilt selektive da barnet var mindre, for å bygge opp en krets av sunne vennskap som barnet kunne støtte seg på senere. Samtidig som vi altså snakket åpent med barnet om ulike skjær i sjøen og hvordan man navigerer unna og gjennom sånt. 

Anonymkode: 29791...64d

• Liker 5
Skrevet

Hvor mange år er dette barnet?

AnonymBruker
Skrevet

hadde bedt de leke ute eller vært hos det andre barnet. 

Anonymkode: a198d...fbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette er sånt som det er en stor fordel å ha noen runder med barnet på mens de er ganske små - mens man som forelder ennå har fordelen av å være barnets fremste autoritet sosialt sett. 

Vi har alltid snakket med barnet vårt angående ulike jevnaldrende venners oppførsel, generelle væremåte og relasjonskompetanse. Har snakket om hva det kan føre til dersom man omgir seg med venner som gjør uakseptable og/eller sårende ting, at vi forventer at barnet selv avholder seg fra å speile den typen oppførsel, at det kan være vanskelig å stå på sitt i relasjon til noen som ikke har sunne grenser osv. 

Barnet vårt skyr folk med «drittunge-oppførsel» som pesten, og det har aldri vært nødvendig for oss å innføre noe forbud osv. Vi valgte i stedet å være subtilt selektive da barnet var mindre, for å bygge opp en krets av sunne vennskap som barnet kunne støtte seg på senere. Samtidig som vi altså snakket åpent med barnet om ulike skjær i sjøen og hvordan man navigerer unna og gjennom sånt. 

Dette var da voldsomt.. 😮 Vi får håpe at oppskriften hjelper barnet med å gjenkjenne drittunger på lang avstand og at det holder seg på den smale, godkjente sti😌

Anonymkode: 8c482...730

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

At barnet ikke får komme på besøk mer før det har respekt for deres hjem og regler synes jeg er helt innafor. Ellers lærer det jo bare at det er fritt frem for det er ingen konsekvenser. Men jeg ville ikke nektet dem å være venner, leke ute eller i vennen sitt hus. Tenker dette er en fin mulighet å lære sønnen din om grenser; at nei betyr nei og når noen ikke hører, ja, så får de dra et annet sted.

Anonymkode: 9b910...d77

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette var da voldsomt.. 😮 Vi får håpe at oppskriften hjelper barnet med å gjenkjenne drittunger på lang avstand og at det holder seg på den smale, godkjente sti😌

Anonymkode: 8c482...730

Så du mener at det er galt å lære barn å gjenkjenne risikofaktorer ved andre barns væremåte? 😅 Er det rart unge vokser opp uten å klare å skille sunne relasjoner fra usunne, sier jeg bare...

Vi forventer at ungdom og voksne skal klare å gjenkjenne lusa på gangen, bryte med venner og kjærester som har kontrollerende oppførsel overfor dem, skygge unna voldelige mennesker osv - men vi skal ikke lære dem dette fra barnsben av? Når tenker du at de skal lære det, da? Og av hvem? 

Det er faktisk en realitet at sannsynligheten for å bli som (snittet av) dem man omgås er veldig stor både i barndom og ungdom. Dette handler ikke om moralisering.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det synes jeg ikke. Men hvor gamle er disse barna? Det er egentlig en ganske relevant opplysning som mangler i denne tråden.

Anonymkode: 7ff3e...3b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Sånn utenom at han ikke eier oppdragelse er han en ok gutt og en god venn for gutten din? 

Har han ødelagt ting med vilje eller uhell? Har han en diagnose? Er jo mye som spiller inn her.

Han er dårlig innflytelse,lærer sønnen min banneord og ødelegger ting med viten og vilje. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han er dårlig innflytelse,lærer sønnen min banneord og ødelegger ting med viten og vilje. 

Banneord kommer nok sønnen din til å lære enten du vil eller ikke.

• Liker 6
Skrevet

Du har selvfølgelig rett å bestemme hvem som skal komme inn i ditt hus. 

Men når det gjelder vennskap bør du løse det mer diplomatisk.

Jeg ville først tatt en prat eller to med mitt eget barn for å høre hvor gode venner det er snakk om her egentlig og samtidig sagt at så lenge kompisen gjør det og det i huset, kan ditt barn ikke invitere ham hjem. Er det bare bekjente som omgås eller er de faktisk gode venner. Så ville jeg tatt en prat med foreldrene uten barna tilstede hvor jeg lufter litt tanker og bekymringer.

For eksempel: Jeg ser at N og N er kompiser og har funnet tonen sammen og det er vel og bra, men jeg vil ta opp et par ting som bekymrer meg. Når N er hjemme hos oss gjør han A, B og C selv om vi har sagt flere ganger at det ikke er lov. Vi synes ikke det er greit og vi vil ikke blande oss i hvem barna omgås og vil være kompiser med, men så lenge N gjør A, B og C, kan han dessverre ikke komme på besøk hos oss. Det er vanskelig og ubehagelig for alle, men jeg vil gjøre dere oppmerksomme på dette slik at dere kan håndtere dette med N hjemme. 

Er barna virkelig gode kompiser, så får de være det utenfor deres hus hvis det ikke lar seg gjøre å være hjemme hos dere.

Er det såpass grove ting som å forsyne seg fra kjøleskapet og ødelegge ting er veien kort til stjeling og at ting forsvinner plutselig fra huset. Det har vært en del tråder her gjennom årene om det, så sånn sett må man absolutt følge med hva slags personer barnet omgås med og forhindre negativ påvirkning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit! Du må ikke være så konfliktsky, og du må tørre å si i fra til foreldrene til kompisen om hva som er blitt ødelagt av barnet mens barnet var hos dere, og si i fra at dette forventer du at de erstatter (så fremt de er i full jobb).

Videre tar du en alvorlig prat med begge de to, på tomannshånd gjerne, om hvordan du forventer at besøk oppfører seg, når man er hos dere. 

Det er ikke alltid man når frem til folk ved å si i fra, men det må man faktisk tørre, når man er forelder!

Anonymkode: ec7b3...c94

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har sagt at den ene kompisen til sønnen min ikke får komme hjem til oss mer. Han er kjempe frekk og vil ikke høre etter. Forsyner seg av kjøleskapet hjemme hos oss uten å spørre om lov og har ødelagt ting. Har sagt at han ikke får komme hjem til oss mer og min sønn får ikke besøke han. 

Alder på denne gutten? Og vet du noe om hans hjemmesituasjon?

Anonymkode: e61e0...41e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...