Gå til innhold

Hvordan avslutte kvinnefella for min mann - om startlån

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper noen kan rådgi meg, da det kan være løsninger jeg ikke ser. Her er noen relevante opplysninger: 

Bare 4 måneder etter jeg og min mann ble sammen fikk jeg innvilget startlån fra kommunen. Jeg står selvsagt alene på dette lånet. Lånet har bindingstid (da det var et krav fra kommunen for å få det innvilget). Jeg kjøpte ei andelsleilighet med fellesgjeld. 

Hele tiden mens vi har vært sammen, og etterhvert giftet oss har min mann bidratt til fellesutgifter (50/50) og betalt halve husleia (nedbetaling på fellesgjeld, og fellesutgifter). Han har også betalt en sum i husleie til meg (relativt lav sum). Han har også bidratt med både penger og arbeidskraft oppussing. 

Nå ønsker jeg at han skal eie halve leiligheten. Men hvordan gjør jeg dette best? Og er det mulig? Mine spørsmål: 

1. Er det mulig i ettertid å få han med som medlåntaker?  Jeg vet at jeg bare kan spørre kommunen, men jeg spør her først. 

2. Er det mulig å bare føre halve leiligheten over på han om han ikke kan stå som medlåntaker? At vi bruker advokat for å lage dokumenter for å gjøre han juridisk ansvarlig for sin del av lånet? 

3. Eller er det noe annet jeg kan gjøre? 

Jeg er takknemlig for alle forslag og innspill. 

Anonymkode: e70a7...5ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? 

AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten ringe kommunen, det er veldig spesielle regler med slike lån, det er ikke sikkert du hadde fått det innvilget om han hadde vært på banen tidligere. Det er ikke sikkert de lar ham kjøpe seg inn i lånet, det er ikke som et vanlig lån. Han har allerede gått i en viss felle..

Anonymkode: b364b...9fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå ønsker jeg at han skal eie halve leiligheten. Men hvordan gjør jeg dette best? Og er det mulig? Mine spørsmål: 

1. Er det mulig i ettertid å få han med som medlåntaker?  Jeg vet at jeg bare kan spørre kommunen, men jeg spør her først. 

2. Er det mulig å bare føre halve leiligheten over på han om han ikke kan stå som medlåntaker? At vi bruker advokat for å lage dokumenter for å gjøre han juridisk ansvarlig for sin del av lånet? 

3. Eller er det noe annet jeg kan gjøre? 

Jeg er takknemlig for alle forslag og innspill. 

Du må tenke på at Husbanken, som har gitt deg lånet, ga deg lånet under visse betingelser og forutsetninger. Husbanken er kun for folk som er "varig vanskeligstilte" (sitat fra deres hjemmesider). Som gift og med partner med inntekt, så overstiger dere kanskje nå den årsinntekten Husbanken anser som "vanskeligstilt". 

De har også gitt deg lånet med sikkerhet i boligen. Dersom din mann kjøper halvparten av den, og dermed betaler ned halvparten av lånet som Husbanken har gitt deg og du overfører ½ av eiendommen til han, så sitter Husbanken plutselig med en halvpart, hvor den andre halvparten eies av en de ikke har noe kundeforhold til. Hvis du misligholder boliglånet ditt da, hvordan skal de få tvangssolgt en halv leilighet? Det går jo ikke.

Jeg tror du bør rådføre deg med Husbanken om dette.

Anonymkode: 3417a...6bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må nesten ringe kommunen, det er veldig spesielle regler med slike lån, det er ikke sikkert du hadde fått det innvilget om han hadde vært på banen tidligere. Det er ikke sikkert de lar ham kjøpe seg inn i lånet, det er ikke som et vanlig lån. Han har allerede gått i en viss felle..

Men kan jeg gi bort halve leiligheten i gave, og jeg står fortsatt som ansvarlig for lånet? 

Hva hadde du villet gjort for å få han ut av fella? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må tenke på at Husbanken, som har gitt deg lånet, ga deg lånet under visse betingelser og forutsetninger. Husbanken er kun for folk som er "varig vanskeligstilte" (sitat fra deres hjemmesider). Som gift og med partner med inntekt, så overstiger dere kanskje nå den årsinntekten Husbanken anser som "vanskeligstilt". 

De har også gitt deg lånet med sikkerhet i boligen. Dersom din mann kjøper halvparten av den, og dermed betaler ned halvparten av lånet som Husbanken har gitt deg og du overfører ½ av eiendommen til han, så sitter Husbanken plutselig med en halvpart, hvor den andre halvparten eies av en de ikke har noe kundeforhold til. Hvis du misligholder boliglånet ditt da, hvordan skal de få tvangssolgt en halv leilighet? Det går jo ikke.

Jeg tror du bør rådføre deg med Husbanken om dette.

Anonymkode: 3417a...6bb

Takk for svar. 

Hva ville du ha gjort? For å få han ut av fella? 

Jeg har kontaktet boligkontoret, men ikke hørt fra de enda. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Men kan jeg gi bort halve leiligheten i gave, og jeg står fortsatt som ansvarlig for lånet? 

TS

Men jeg tror, som nevnt over, at du dessverre ikke kan hverken gi eller selge leiligheten bare uten videre, du må bare ringe kommunen og høre hva det beste dere kan gjøre der. Men siden det er så spesielt nå, og du ikke kan selge eller gi ham en del, så hadde jeg bare tatt en liten husleie og at dere deler internett, strøm osv?, og så kan dere eventuelt kjøpe sammen senere? Om han har høyet verdien med oppussing og sånn, kanskje du kan kompensere ham litt for det? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS

Siden du har fått startlån, betyr det at kommunen ikke tror at du ville kunne skaffet deg en bolig på egenhånd "noensinne". Dvs, jeg synes du burde beholde boligen selv, så kan han heller kjøpe en egen eiendom han kan eie. 

Ikke synes jeg han har gått i noen felle heller, det koster å bo, og at han har bidratt med halve fellesutgiftene og betalt en symbolsk husleie skulle da bare mangle. Med så lave boutgifter har han vel spart seg opp en solid egenkapital som han kan bruke på en bolig? 

Husk, hvis det skulle bli slutt mellom dere en gang, så er det du som vil slite med bolig igjen, for du vil ikke kunne kjøpe han ut, og du vil mest sannsynlig ikke få startlån igjen.

Anonymkode: d5180...55f

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg tror, som nevnt over, at du dessverre ikke kan hverken gi eller selge leiligheten bare uten videre, du må bare ringe kommunen og høre hva det beste dere kan gjøre der. Men siden det er så spesielt nå, og du ikke kan selge eller gi ham en del, så hadde jeg bare tatt en liten husleie og at dere deler internett, strøm osv?, og så kan dere eventuelt kjøpe sammen senere? Om han har høyet verdien med oppussing og sånn, kanskje du kan kompensere ham litt for det? 

Han betaler en symbolsk sum i husleie, og deler på alt annet. 

Men det er litt slitsomt for oss begge. Jeg betaler så mye og bærer byrden alene, og han ser jo dette. Vi skulle så gjerne ha vært to om det. Det er 6 år igjen av bindingstiden, og da er planen å kjøpe sammen, med vanlig banklån. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Det dere kan gjøre er å ta det med advokat. Vi gjorde det på den måten. En sto som eier og ved å skrive en avtale hos advokat som gjelder ved brudd så sikrer du ham.
Dere kan også skrive testament, men det vil ikke gjelde ved brudd.

Dere kan selvfølgelig også forhøre dere hos husbanken. De vil neppe gå med på at du gir ham halve leiligheten med mindre den er er nedbetalt med over halvparten.

Dere kan refinansiere, ta opp nytt lån. Det vil antagelig ikke lønne seg, men dette er advokatmat. 

Flott at du tenker på mannen din og er rettferdig angående dette siden han har betalt like mye som deg hele veien.

Anonymkode: b74db...7cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er litt slitsomt for oss begge. Jeg betaler så mye og bærer byrden alene, og han ser jo dette. Vi skulle så gjerne ha vært to om det. Det er 6 år igjen av bindingstiden, og da er planen å kjøpe sammen, med vanlig banklån. 

TS

Vanskelig sak ja, jeg håper husbanken kan gi dere mer svar. Men eventuelt om 6 år da at han kunne fått noe av pengene du selger for om han bidrar mer nå? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS

Da hadde jeg tatt dette hos advokat. Slik at han blir tilgodesett. 

Forstår ikke svar du har fått som mener at det er ok for mannen å betale ned på lånet og på andre måter hjelpe deg uten å få noe igjen for det. 

Anonymkode: b74db...7cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan overdra eiendom til ektefelle.

Anonymkode: 323c3...c8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan overdra eiendom til ektefelle.

Anonymkode: 323c3...c8f

Ja, kan jeg de så lenge kommunen har pant i eiendommen? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Verken han eller jeg er så opptatt at alt skal være likt og rettferdig. 

Han sparer mye på å bo hos meg. Og jeg også. Jeg har stordriftfordeler. Men vi skulle så gjerne ha vært SAMMEN om det. 

Vi har gjensidig testament og gjensidig livsforsikring. Vi er gift uten særeie. 

Det kan være vi må vente da, til vi får solgt oss ut. 

TS

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

TS: får du lån i en vanlig bank? Hva mener du med bindingstid - er det renten som er bundet? Da blir det i så fall dyrt for deg å betale ned en større del av lånet.

Mitt beste råd er at han sparer til egenkapital til bindingstiden er over og så kan han kjøpe seg inn. Da reduserer han ditt lån og du kan muligens ha råd til å få lån i en vanlig bank.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (20 minutter siden):

TS: får du lån i en vanlig bank? Hva mener du med bindingstid - er det renten som er bundet? Da blir det i så fall dyrt for deg å betale ned en større del av lånet.

Mitt beste råd er at han sparer til egenkapital til bindingstiden er over og så kan han kjøpe seg inn. Da reduserer han ditt lån og du kan muligens ha råd til å få lån i en vanlig bank.

Jeg hadde ikke tid til å svare alle her over, så her kommer flere detaljer: 

Jeg får nok lån i vanlig bank nå, kanskje. Lånet var på 2 millioner og jeg har betalt ned 200 000. Like leiligheter i blokka selges for 2.5 mill. Min EK er bundet opp, stort sett. Jeg har rundt 100 000 i sparing. Han noe det samme. 

For å få startlånet måtte jeg binde renta på effektive 2.8%. Husleia er på 4500,-. 

Vi sparer nå 90 000 i året, og vil ta dette opp til 100 000 neste år. 

Her er det som plager meg: 

Vi flyttet inn samtidig. Han bidrar med halvparten av fellesutgifter, felleskostnader og fellesgjeld. Jeg betaler huslånet. Han bidrar også med halvparten av kostnader oppussing og halvparten av jobben. I praksis er det like mye hans hjem. Derfor hadde jeg villet splittet leilighet og lån i to. 

For følelsesmessig tynger deg meg å bære 1.8 millioner alene, og han vil gjerne eie han også. 

Men det ser dårlig ut. Vi har tenkt at vi selger i 2027 og kjøper noe større. Da har bindingstiden gått ut, og jeg har betalt ned 500 000 og vi har spart 500 000. Leiligheten vil kanskje også ha steget en del i verdi. Kanskje 1 million (jeg kjøpte i et attraktivt og sentralt område i en by). 

Jeg synes vi har vært så flinke med penger! Men fella her er at han giftet seg med ei med startlån. 

Jeg så sånn frem til å dele med han at jeg blir reint lei meg. 

Vi var begge vanskeligstilte, men kommunen fikk oss på beina, og nå lever vi et godt A4-liv. 

Ble langt dette. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

PS: slik jeg oppfatter det er det ikke Husbanken som eier leiligheten. Husbanken har bevilget min kommune en pott penger, og disse midlene får jeg igjen låne hos min kommune. Det er kommunen som har panten. Så jeg har hele tiden forholdt meg til boligkontoret i dette. 

Sikkert unødvendig innlegg, men mange lurer på startlån her inne, så jeg skriver bare litt jeg🙂

TS

AnonymBruker
Skrevet

Men når dere er gift skal jo alt deles likt hvis dere går fra hverandre. Du kan kreve det du hadde da dere giftet dere skjevdelt, men du hadde jo ingenting, og hvis du lar være å kreve får han uansett halvparten.

Anonymkode: e0bcd...7a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...