Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jobber turnus i det offentlige og blir ikke klok på desse reglene. Håper noen kan hjelpe...siden lederen gjør så forskjellig. Jeg jobber 80%. Hvis jeg tar ut fire uker i sommer der jeg første uka har tre vakter,andre uka fem vakter,tredje uka fem vakter og fjerde uke fem vakter, har jeg da rett på ei uke til,altså den 5.uke? Blir det gjennomsnittsberegnet eller ? Det står jo at ALLE har rett til 5 uker ferie uansett stillingsstørrelse ( Fagforbundet sin side) En annen gang sa lederen at jeg bare hadde igjen to dager....

Anonymkode: 16949...7d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spiller ingen rolle hvor mange dager du jobber/skulle ha jobbet i ukene du tar ut ferie. Selv om du så jobbet 20% så er en ferieuke 6 virkedager. Lørdag er virkedag, søndag og helligdager er ikke en virkedag. 

Anonymkode: e9888...fc1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle har rett på 5 uker ulønnet ferie. 

Anonymkode: 1e9e8...28a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men du har ikke krav på 5 uker sammenhengende ferie, men 3 uker. 

Anonymkode: e7f1f...959

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men du har ikke krav på 5 uker sammenhengende ferie, men 3 uker. 

ja det veit jeg. Men den 5.uka kan deles opp. Har jeg da rett på fire dager siden jeg jobber 80%?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ja det veit jeg. Men den 5.uka kan deles opp. Har jeg da rett på fire dager siden jeg jobber 80%?

Nei. 5 uker ferie har man krav på uansett hvor mange stillingsprosent man har. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har krav på 30 virkedagers ferie. Men du får jo kun feriepenger av 80% stilling, så da vil du trekkes mer i lønn enn om du kun tok ut det du har opparbeidet deg feriepenger for. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har krav på 30 virkedagers ferie. Men du får jo kun feriepenger av 80% stilling, så da vil du trekkes mer i lønn enn om du kun tok ut det du har opparbeidet deg feriepenger for. 

Eller, dette ble feil. Du blir ikke trukket mer i lønn. Men summen vil bli mindre, siden feriepengene dine ikke dekker 100%. 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke tar ut ferien i hele uker, vil en uke tilsvare  fire feriedager,ettersom du jobber 80 %. 

Anonymkode: 3c4f8...9f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

så da blir det gjennomsnittsberegning?ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eller, dette ble feil. Du blir ikke trukket mer i lønn. Men summen vil bli mindre, siden feriepengene dine ikke dekker 100%. 

hm det forstår jeg ikke....

AnonymBruker
Skrevet

Så da har jeg bare to feriedager igjen da....etter dei 4 ukene. Da har jeg ikke 5 uker ferie....siden det er ingen uker der jeg bare har to arbeidsdager. Uff....blir ikke klok på dette.

AnonymBruker
Skrevet

Du har 5 uker ferie uavhengig av stillingsprosent, men ferien er ulønnet (sånn er det for alle). Du vil bli trukket for ferie, sannsynligvis på juni-lønna. Hos oss fungerer det slik at i juni får vi feriepenger og junilønn, også trekkes det for 5 uker ferie samtidig. Jeg trekkes med utgangspunkt i min ordinære månedslønn, som er 80% dette året. 

Du har vel en grunnlønn, og jeg vil tro det er dette som trekkes. 

Anonymkode: e50bb...b17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svaret på det er ja og nei.

Veldig mange arbeidsgivere velger å se på antall dager fremfor antall uker.

En som jobber 100 % har rett på 25 dager ferie - det tilsvarer 5 ferieuker.

En som jobber 80 % har rett på 20 dager ferie - det tilsvarer 5 ferieuker

En som jobber 60 % har rett på  15 dager ferie - det tilsvarer 5 ferieuker

osv.

Anonymkode: d9bb2...917

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

jobber turnus i det offentlige og blir ikke klok på desse reglene. Håper noen kan hjelpe...siden lederen gjør så forskjellig. Jeg jobber 80%. Hvis jeg tar ut fire uker i sommer der jeg første uka har tre vakter,andre uka fem vakter,tredje uka fem vakter og fjerde uke fem vakter, har jeg da rett på ei uke til,altså den 5.uke? Blir det gjennomsnittsberegnet eller ? Det står jo at ALLE har rett til 5 uker ferie uansett stillingsstørrelse ( Fagforbundet sin side) En annen gang sa lederen at jeg bare hadde igjen to dager....

Du har rett på 5 uker ferie, men kun krav på 3 uker sammenhengende i perioden mai-september. En ferieuke blir  6 dager (lørdag regnes med) uansett hvor mange vakter du egentlig hadde den uken. Som regel regnes ferie om til dager, ikke uker. Men du kan ikke ta ut ferie bare de dagene du skulle hatt vakt. Det er litt komplisert med deltid og turnus. Det kan være at du tar ut for mange dager i fht til opptjent deltidsstilling med 5 fulle uker. Men du har uansett krav på fri. Tar du ut flere dager enn opptjent går du trekk i lønn for de dagene.

Anonymkode: 952e5...c0b

Gjest Albbas
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Svaret på det er ja og nei.

Veldig mange arbeidsgivere velger å se på antall dager fremfor antall uker.

En som jobber 100 % har rett på 25 dager ferie - det tilsvarer 5 ferieuker.

En som jobber 80 % har rett på 20 dager ferie - det tilsvarer 5 ferieuker

En som jobber 60 % har rett på  15 dager ferie - det tilsvarer 5 ferieuker

osv.

Nei, alle har rett på 25 dager etter den tellemåten. 

Men for en i 60% stilling vil ikke feriepengene dekke tapet i lønn ved å ta ut full ferie. 

TS: Du har rett på 5 uker ferie. Skjønner ikke hva du mener med at du bare har 4 uker og 2 dager. 

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (2 minutter siden):

Men for en i 60% stilling vil ikke feriepengene dekke tapet i lønn ved å ta ut full ferie. 

TS: Du har rett på 5 uker ferie. Skjønner ikke hva du mener med at du bare har 4 uker og 2 dager. 

For deltidsansatte er ikke 25 dager det samme som 5 uker.

Hvis man som deltidsansatt i 60 % tar 5 hele uker har man tatt hele ferien, men man har bare hatt 15 dager ferie siden man uansett ikke hadde jobbet 10 av dagene. Feriepengene vil dekke tapt lønn.

Hvis man tar dagene som 25 enkeltdager på jobbdager vil ikke feriepengene dekke tapt lønn.

Anonymkode: 52713...f31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (17 minutter siden):

Føler det er urettferdig at ikke alle får 5 uker...det går utover oss som jobber deltid. ts

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (17 minutter siden):

Det er motsatt, alle har rett på 5 uker ferie, men ikke alle har rett på 25 feriedager. 

(Tenk på en som jobber i 20 % stilling.  Med rett på 25 feriedager kunne denne personen hatt ferie i et halvt år)

• Liker 2
Skrevet

Etter ferieloven har alle arbeidstakere krav på minst 25 virkedager ferie hvert år.

En virkedag er alle dager som ikke er søndag eller en helg- eller høytidsdag. En uke har derfor 6 virkedager. Totalt blir dette 4 uker og 1 dag. Din arbeidsgiver har plikt til å sørge for at du som arbeidstaker avvikler ferie.

de fleste får allikevel fem ferieuker. Dette er jo uten lønn, så det som er vesentlig her er jo om arbeidsgiveren din sparer 10,2% (4 uker +1 dag)av lønnen din til feriepenger eller 12 % (fem uker)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...