Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenåringen min har ytret ønske om denne til hun starter på ungdomsskolen, noen som vil anbefale en modell?

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Den er ikke spesielt behagelig som skolesekk - men i den alderen er vel ikke det viktigst 😅

Ja, den med polstring på reimene er eneste alternativ da tenker jeg.

Har flere varianter selv, og har brukt den mye - den er helt OK. 

Kjøp med regntrekk, ellers ødelegges eventuell PC/IPad/bøker. 

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet

Känken, som er garantert den modellen hun ønsker, er ingen skolesekk. Jeg vet ikke om de bruker mye bøker osv i dag, men det er en dagstursekk som gir feil belastning om man har mye tungt i sekken. I det minste gå for 15" med brede skulderstropper. 

Anonymkode: 051c2...69f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Känken, som er garantert den modellen hun ønsker, er ingen skolesekk. Jeg vet ikke om de bruker mye bøker osv i dag, men det er en dagstursekk som gir feil belastning om man har mye tungt i sekken. I det minste gå for 15" med brede skulderstropper. 

Anonymkode: 051c2...69f

Kånken, takk☝️☺️

Anonymkode: c8001...95c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Maste om en sånn sekk da jeg startet på ungdomsskolen i 2001, men fikk aldri. Det er jeg glad for i ettertid, for ryggen min hadde blitt herpa om jeg skulle ha bært rundt på bøker med den sekken... Ganske lite plass i den også. Tror, som det nevnes over her, at det finnes nye varianter i dag som er bedre egnet som skolesekk (pc-lomme, tykkere skulderstropper), så du kan kanskje inngå et kompromiss om en sånn? 😊

Anonymkode: f1230...351

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett mange ungdomsskoleelever på Tåsen i Oslo som bruker Kanken/Fjellreven som skolesekk, så jeg tror det er en mote. Jeg bruker den sekken selv som jobbsekk (har ofte pc med). En stor fordel med kanken er at sekken er så lett i seg selv, at den ikke legger på så mye ekstra vekt i tillegg. Annen fordel er at den åpnes nesten hele veien rundt.

Så jeg bruker den sekken selv, og ærlig tatt, synes jeg ikke den er så ille sekk. Men, når det er sagt, så har jeg kjøpt ekstra stropp-beskyttelser til min, og jeg ville anbefalt slike ja, sånn at sekken blir mer behagelig på skuldrene. De koster ikke mye.

man får ikke sånn magebelte til de sekkene, men det tror jeg ingen ungdommer bruker uansett. Det er som kjent viktigere for de å være kule, enn å ha litt mindre press på skuldrene. 

image.thumb.png.c032f123a2d99d0f0afcf7b503357e78.png

Anonymkode: 35a42...0a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kånken, ja. Min datter har den. Med polstrede skulderstropper. Sekken er ganske liten, så det begrenser seg heldigvis selv hvor tung den kan bli. :)

Anonymkode: 220d7...a91

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 10 år har den. Men, hun bærer lite på sekken, så det spiller ingen rolle om den ikke er den aller beste for ryggen. Hun har den 15" med PC-lomme og brede skulderstropper.

Anonymkode: 3e251...bcc

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine bruker bare denne (vanlig kanken), en på ungdomsskolen og en på barneskolen. De har andre, gode, ergonomiske ryggsekker, men alternativet er skuldervesker tydeligvis. Kånken fungerer kjempebra, de har stort sett matpakka si i den, og går 500 meter til skolen. Den er overraskende romslig (for ekstra genser eller noe, vedkubber til turdag). 

Jeg bruker også en slik, og har plass til mye (jeg har den litt større varianten). Sekkene tåler tung bør, og jeg syns ikke den er verre på ryggen enn andre vanlige pc-sekker jeg har. Å få 14-åringen til å gå med en beckmann tror jeg du kan glemme. 

Så valgets kvaler er fargen, det er mye fint!

Anonymkode: 3434b...5df

• Liker 3
Skrevet

Har en 9 klassing, det eneste han har i sekken er jo et penal, drikkeflaske og laptop+ lader. Han har en Fjellreven, Kanken. Men bruker bare en adidas sekk som han liker bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp den med polstring isåfall, for elles er det ikkje sekker som er spesielt gode for ryggen... 

Men be ho vente litt. Hadde ei her i huset som også absolutt ville ha den sekken. Men på ungdomsskulen var det ikkje same merkepresset. Heller tvert imot. Så ho brukte den nokon dager, og så nekta ho å bruke den meir. 

Anonymkode: 1bd04...705

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsket meg en sånn da jeg gikk på ungdomsskolen. Altså en uten de brede skulderstroppene. Mamma og pappa, fornuftige som de var, kjøpte den MED polstring. Og det var det så liten vits i, det var ikke den jeg skulle ha. Og jeg ble utafor IGJEN, hadde aldri det samme som alle andre. Dette er over 20 år siden altså, men det sitter i ennå. Dersom hun ikke bærer med seg voldsomt tunge saker, kjøp den hun vil ha.

Anonymkode: 54142...bd1

• Liker 2
Skrevet
QBee skrev (5 timer siden):

Tenåringen min har ytret ønske om denne til hun starter på ungdomsskolen, noen som vil anbefale en modell?

Vil ikke under noen omstendigheter anbefale de som skolesekk, med mindre hun ønsker ødelagt rygg/skuldre

AnonymBruker
Skrevet

Har barna deres virkelig så lite i sekkene? Jeg har en andreklassing med diger Beckmann sekk, og den stappes til randen hver dag med matbokser, drikke, et par bøker, mapper fra skolen, ipad og sånt. Det er FULLT, og tung blir den og. Noen i barnehagen (har barnehagebarn også) har den modellen som nevnes her, og den er jo bitteliten. Etter at vi måtte begynne med to matpakker pga covid, så henger det en pose på sekken til den andre matboksen fordi det ikke er plass oppi sekken...

Anonymkode: 2a194...fd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har barna deres virkelig så lite i sekkene? Jeg har en andreklassing med diger Beckmann sekk, og den stappes til randen hver dag med matbokser, drikke, et par bøker, mapper fra skolen, ipad og sånt. Det er FULLT, og tung blir den og. Noen i barnehagen (har barnehagebarn også) har den modellen som nevnes her, og den er jo bitteliten. Etter at vi måtte begynne med to matpakker pga covid, så henger det en pose på sekken til den andre matboksen fordi det ikke er plass oppi sekken...

På barneskolen var det mye tyngre sekk! Nå, på ungdomsskolen har de bøkene i skapet på skolen, og lekser gjøres på pc. Veldig greit 😄 . Det har vel hendt to- tre ganger pr. semester at han har hatt med en bok hjem, for å lese til en prøve. Ellers ikke. Mat kjøper han i kantina.

Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Begge mine bruker bare denne (vanlig kanken), en på ungdomsskolen og en på barneskolen. De har andre, gode, ergonomiske ryggsekker, men alternativet er skuldervesker tydeligvis. Kånken fungerer kjempebra, de har stort sett matpakka si i den, og går 500 meter til skolen. Den er overraskende romslig (for ekstra genser eller noe, vedkubber til turdag). 

Jeg bruker også en slik, og har plass til mye (jeg har den litt større varianten). Sekkene tåler tung bør, og jeg syns ikke den er verre på ryggen enn andre vanlige pc-sekker jeg har. Å få 14-åringen til å gå med en beckmann tror jeg du kan glemme. 

Enig i at man kan glemme å få en på ungdomsskole til å gå med Beckmann og liknende.

Men Fjellreven hadde jeg plent nektet på barneskolen, ryggen skal man ha hele livet - og da bærer de på mye tungt kroppen ikke nødvendigvis er like rustet for. 

På videregående hadde jeg bokskap på skolen, så jeg gikk bare med veske tror jeg. 

Kanken med plass til laptop er den minst dårlige av valg:

https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-kanken-17/

Kanken med tynne stropper hadde ikke barn/ungdom fått av meg til skolebruk. 

AnonymBruker
Skrevet
Malursk skrev (18 minutter siden):

På barneskolen var det mye tyngre sekk! Nå, på ungdomsskolen har de bøkene i skapet på skolen, og lekser gjøres på pc. Veldig greit 😄 . Det har vel hendt to- tre ganger pr. semester at han har hatt med en bok hjem, for å lese til en prøve. Ellers ikke. Mat kjøper han i kantina.

Ah, så deilig å slippe så tung sekk! Jeg kan ikke fatte at de små barna skal drasse på så tunge sekker. De går jo som gamle folk, alle de små med sekker på ryggen, fordi det er så tungt å bære! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her er det mange med bergans og beckmann, så nei det er virkelig ikkke umulig

Anonymkode: b5437...439

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (5 timer siden):

Enig i at man kan glemme å få en på ungdomsskole til å gå med Beckmann og liknende.

Men Fjellreven hadde jeg plent nektet på barneskolen, ryggen skal man ha hele livet - og da bærer de på mye tungt kroppen ikke nødvendigvis er like rustet for. 

På videregående hadde jeg bokskap på skolen, så jeg gikk bare med veske tror jeg. 

Kanken med plass til laptop er den minst dårlige av valg:

https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-kanken-17/

Kanken med tynne stropper hadde ikke barn/ungdom fått av meg til skolebruk. 

Neida det er mange som bruker de sekkene

Anonymkode: b5437...439

AnonymBruker
Skrevet

Er det kånken hun vil ha eller bare fjellreven? For hvis hun tar til takke med noe annet enn kånken så kan jeg anbefale räven. Bruker den selv og den er veldig god :)

Anonymkode: 3c1c8...c46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...