Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Men problemet er at jeg ikke husker en bit fra hendelsen det er snakk om. Jeg snakket med advokaten i går men jeg må til tross for at jeg ikke husker noe som helst vitne, han prøvde å få meg til å huske men etter et langt møte var jeg like langt. Gruer meg sinnsykt mye.

Noen som har vært borti lignende?

Endret av 1974bloggen
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vitnet i en rettsak, men konseptet går vel ut på at du må møte dersom du blir stevnet. At du ikke husker får du ikke gjort noe med og bør heller ikke late som du husker ting. Vær ærlig, så går det nok bra 😊 

Anonymkode: cc3d1...38a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke vitnet i en rettsak, men konseptet går vel ut på at du må møte dersom du blir stevnet. At du ikke husker får du ikke gjort noe med og bør heller ikke late som du husker ting. Vær ærlig, så går det nok bra 😊 

Anonymkode: cc3d1...38a

Jeg har heldigvis ikke noen grunn til å late som om jeg ikke husker noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I retten på du avlegge en såkalt forsikring, hvor du forsikrer at du snakker sant, noe annet er straffbart. Dvs du skal aldri synse, tro eller noe annet. Du skal fortelle kun det du husker, og husker du ikke noe - så er det nettopp det du skal si: du husker ikke. 

Anonymkode: df696...e7e

• Liker 1
Skrevet

Da sier du at du ikke husker. Det er helt normalt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du kan oppleve er å bli konfrontert med bevis som knytter deg til saken, f.eks. at andres forklaringer, overvåkingsbilder, betalingslogger eller andre spor knytter deg til det som har hendt. Da kan det virke lite troverdig om du sier du ikke husker noe, i alle fall om bevisene viser at du var oppegående.

Anonymkode: bd441...04d

Skrevet

Ta det helt med ro, husk at du er ikke tiltalt for noe som helst. Har selv vitnet i en sak. Det eneste de vil vite er sannheten, eller hvordan du har opplevd ting, og det er jo ikke noe galt i det??? Bare si at du ikke husker.  Det finnes ingen fasitsvar, kun sannheten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

(Trykket "send inn" litt kjapt i sted.)

Jeg vil advare deg mot å late som om at du ikke husker noe.  Jeg har sittet som meddommer i saker hvor det fremlegges helt klare beviser på at et vitne har vært til stede og har vært ved sine fulle fem, og kanskje har snakket om hendelsen på sosiale medier, SMS, Messenger osv. i etterkant. Om man da sier at man ikke husker noen ting i retten kan det slå tilbake både på tiltalte, fornærmede og en selv.  Det skal mye til for å bli straffet for falsk forklaring, men det forekommer.

Men om du genuint ikke husker, skal du selvsagt være ærlig om det.  Vær forberedt på at aktor/forsvarer kommer til å forsøke å "hjelpe" deg, med spørsmål som "her ser vi bilder av at du går inn i banken sammen med tiltalte", "fornærmede og legen har begge forklart at du var med henne på voldtektsmottaket", "loggen fra Messenger viser at du og tiltalte snakket om innbruddet flere ganger i uken etter det skjedde" eller lignende.

Anonymkode: bd441...04d

Skrevet

Slapp av. Du skal bare inn og svare på noen spørsmål. 

Skrevet

Så lenge du ikke lyver, går det bra.

Si det du husker, si at du ikke husker hvis du virkelig ikke gjør det. Hvis du har diskutert saken i sosiale media, sms eller epost, så les igjen hva du har skrevet der og se om du husker mer.

Ikke syns og ikke anta ting. 

Skrevet

Skal du «bare» vitne forresten eller stiller du som fornærmet?

Skrevet

Vit

The Kitten skrev (1 time siden):

Skal du «bare» vitne forresten eller stiller du som fornærmet?

Vitne

Skrevet
1974bloggen skrev (Akkurat nå):

Vit

Vitne

Skjønner. Hvis det er noe hjelp, så husk på at da er det ikke slik at utfallet står og faller på din forklaring (selv om det nok kan føles slik). Ellers er jeg enig med de andre her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...