Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Etter at jeg leste Kinderwhore av Maria Kjos Fonn har jeg gått med en liten forfatterdrøm i magen. Jeg har alltid kunne tenkt meg en jobb hvor jeg kan styre dagen min selv, og nå har jeg endelig innsett hva jeg vil jobbe med. Frihet er det viktigste for meg i hele verden.

Noen spørsmål jeg lurer på:

Hvilke bøker burde jeg ha lest for å bli forfatter?

Må man ha gått på skriveskolene eller studert litteratur for å bli utgitt?

Hvor mye tjener man ca pr bok?

Generelle tips?

Jeg takker på forhånd for svar!

Anonymkode: 3a650...a12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke forfatter selv, men kan kanskje komme med noen innspill.

Tror ikke det er bøker du må ha lest, men tror du har et bedre utgangspunkt om du har lest en del bøker, om det er innenfor en spesiell sjanger, eller ulike sjangre. Ved å lese bøker får du innblikk i hvordan strukturen og innholdet i en bok kan være.

Som forfatter stilles det noen krav, som å følge oppbyggingen innenfor sjangertypen, samt finne bakgrunnsstoff (avhengig av type sjanger, i forhold til troverdig, fakta osv). 

Er usikker på om det finnes 'forfatterskole', men litteraturstudier høres ut som en god ide. Da får du også øvd mye på tekstskaping. Tror også det er viktig, at du er glad i å skape tekster. 

Hvor mye du tjener på bøker kommer an på popularitet og antall solgte bøker. Samtidig skal også forlagene som eventuelt gir ut bok i samarbeid med deg, ha betalt. Det er jo muligheter til å tjene stort, men det nåløyet kan kanskje være trangt. 

Anonymkode: 71774...300

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...