AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Jeg er lei av de som klager over økonomien sin når de ikke har noe å klage over! Vi i Norge er alt for bortskjemte. Det finnes de som absolutt har for litte å rutte med, og dette er ikke rettet mot dere. De aller fleste i Norge har mer enn nok penger, og likevel sutrer de. Jeg synes det er et hån mot de som virkelig har lite penger, mot omtrent alle andre i verden og også de med samme inntekt som faktisk greier å spare. Buhu, jeg har bare 10 000 på forbruk i måneden. Buhu, det tar med tre år å spare til egenkapital. Buhu, jeg tjener mindre enn noen som har valgt et annet yrke (hvor man kunne funnet ut av dette før man utdannet seg). Jeg kjenner mange rødt-velgere som klager SÅÅÅÅÅNN over lærerlønna. At det ikke går an å leve på sykepleier lønn eller lærerlønn. Hva feiler det folk? Å få utbetalt 30 000 er mer enn dobbelt de fleste nordmenn trenger å leve av. Buhu meg i ræva! Om de klagde på forbruksavhengighet eller misunnelse eller redsel for å falle utafor et miljø fordi man tror de vil dømme deg hadde jeg forstått det så mye bedre. Ugh! Anonymkode: 76ea3...081 13
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Boutgifter i Norge er såpass høye da at de færreste klarer seg på 15000 kr som du mener. Min husleie er på 12000 kr, hadde jeg hatt 3000 igjen å leve på og betale regninger, forsikringer etc hadde jeg nok klaget. Men jo jeg klarer meg helt fint på sykepleier lønnen min, aldri hørt noen si noe annet. Anonymkode: 54a85...65d 18
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Boutgifter i Norge er såpass høye da at de færreste klarer seg på 15000 kr som du mener. Min husleie er på 12000 kr, hadde jeg hatt 3000 igjen å leve på og betale regninger, forsikringer etc hadde jeg nok klaget. Men jo jeg klarer meg helt fint på sykepleier lønnen min, aldri hørt noen si noe annet. Anonymkode: 54a85...65d Har også husleie på 12 000 og tjener nok en del mindre enn deg. Men klager ikke over dårlig råd. Anonymkode: c9d12...fff 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 Den beste tiden i livet mitt var da jeg måtte være kreativ for å få det til å gå rundt. Jeg var kreativ, fant på billige løsninger på utfordringer og gratis moro, og var barnslig begeistret når jeg fant noe jeg trengte gratis eller svært billig. Nå har jeg normal bra økonomi. Blitt for bedagelig og lat i forhold til å finne på ting. Kan jo bare gjøre alt. Den barnslige begeistringen over ulikt har forsvunnet helt. Ok, jeg blir ikke lenger på gråten av en uventet utgift, men jeg har nå falt ned i "sykdommen" det er å ta ting forgitt, ikke glede seg over ting, og helst skulle hatt råd til enda mer. Nei man burde ikke klage på helt normal økonomi. Det er ofte ikke økonomien som er problemet, men forventningene om å lett kunne ha absolutt alt man kunne tenke seg , og ikke trenge å tenke økonomisk i hele tatt. Men ved det ville også begeistringen for de tingene forsvinne og bli selvfølglige, og man ville ønsket seg enda mer, som var utenfor rekkevidde. Man blir vel egentlig aldri rik nok. Jeg var egentlig rikere som fattig. Litt mer bekymringer, men mye mer glede og begeistring. Det beste hadde vært å glede seg over det man har og kan, og vi nordmenn er heldige som er norske, også om økonomien er litt trang. Anonymkode: 19cc0...9f2 9
ErGlad Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Boutgifter i Norge er såpass høye da at de færreste klarer seg på 15000 kr som du mener. Min husleie er på 12000 kr, hadde jeg hatt 3000 igjen å leve på og betale regninger, forsikringer etc hadde jeg nok klaget. Men jo jeg klarer meg helt fint på sykepleier lønnen min, aldri hørt noen si noe annet. Anonymkode: 54a85...65d Var dette ironisk ment? Om det er noen som klager på lønna, så er sykepleiere på klagetoppen! 14
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Boutgifter i Norge er såpass høye da at de færreste klarer seg på 15000 kr som du mener. Min husleie er på 12000 kr, hadde jeg hatt 3000 igjen å leve på og betale regninger, forsikringer etc hadde jeg nok klaget. Men jo jeg klarer meg helt fint på sykepleier lønnen min, aldri hørt noen si noe annet. Anonymkode: 54a85...65d Har du virkelig aldri hørt noen si noe annet? Føler bekjente klager SÅ ofte. Og her inne, er jo bare klaging og klaging og hakking på alle som greier å spare penger. Jada, det er lett å bruke 30 000 kroner. Men om man er singel uten barn går 15 000 supert. Si 7000 til bolig (kollektiv eller bo utafor eller i liten hybel), 3000 på mat, 1000 på diverse, 1000 på transport og likevel sitter du igjen med 3000 til moro og eller for eksempel mer til transport eller bolig. Om man har barn og ektefelle burde man greie seg på 30 000. Men om man er aleneforsørger er jeg enig i at 15 000 blir lite i måneden. Anonymkode: 76ea3...081
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 Jeg sier heller ikke at vi BURDE tjene 15 000 i måneden. Det er fantastisk at 30 000 er snittlønna. Jeg unner alle å dra på ferier og spise ute og kjøpe fancy klær og leketøy og ha seg en stor og god buffer, eller ha råd til å jobbe deltid. Men å klage på 25 000 eller 30 000, det er sinnsykt. Anonymkode: 76ea3...081 11
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 Dette er ikke sant. 30 000 er en inntekt som får det til å gå rundt, men ikke mye mer. Har råd til en stusselig ferie i året og ellers normal forbruk. Her tror jeg det er du som lever i en eventyrverden. Anonymkode: 8aaa0...bc4 12
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 Jeg på min side er drittlei folk som skal klage på at andre mennesker ikke forstår hvor bra de har det, når de ikke kjenner til vedkommende liv eller situasjon. Anonymkode: a1bba...4f5 15
Gjest laPistola Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har du virkelig aldri hørt noen si noe annet? Føler bekjente klager SÅ ofte. Og her inne, er jo bare klaging og klaging og hakking på alle som greier å spare penger. Jada, det er lett å bruke 30 000 kroner. Men om man er singel uten barn går 15 000 supert. Si 7000 til bolig (kollektiv eller bo utafor eller i liten hybel), 3000 på mat, 1000 på diverse, 1000 på transport og likevel sitter du igjen med 3000 til moro og eller for eksempel mer til transport eller bolig. Om man har barn og ektefelle burde man greie seg på 30 000. Men om man er aleneforsørger er jeg enig i at 15 000 blir lite i måneden. Anonymkode: 76ea3...081 Voksne single mennesker skal bo i kollektiv hele livet? Eller liten hybel eller utenfor .. ja, hvilken by kan du bo utenfor for 7000? Da må du langt ut, og er det jobb der?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 Det er enormt forskjell på å klage over dårlig råd, og på å klage over dårlig lønn. Sistnevnte er der man sammenligner innsats, utdanning, arbeidsmiljø/tider, belastning opp mot andre yrker, og ser på hva man har utbetalt (som sykepleiere ofte gjør). Det betyr ikke at de er fattige, da har man ikke fulgt med i den diskusjonen. De som er på minstesats på trygd/minstepensjon osv. kan berettiget klage over dårlig råd, men det er viktig å skille på de diskusjonene. Anonymkode: 191d4...620 13
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du virkelig aldri hørt noen si noe annet? Føler bekjente klager SÅ ofte. Og her inne, er jo bare klaging og klaging og hakking på alle som greier å spare penger. Jada, det er lett å bruke 30 000 kroner. Men om man er singel uten barn går 15 000 supert. Si 7000 til bolig (kollektiv eller bo utafor eller i liten hybel), 3000 på mat, 1000 på diverse, 1000 på transport og likevel sitter du igjen med 3000 til moro og eller for eksempel mer til transport eller bolig. Om man har barn og ektefelle burde man greie seg på 30 000. Men om man er aleneforsørger er jeg enig i at 15 000 blir lite i måneden. Anonymkode: 76ea3...081 3000 på mat, da spiser man jammen ikke særlig sunt 😱 Og 1000 på transport, samtidig som man skal bo utenfor? Du mener at voksne mennesker i full jobb skal bo på en hybel hele livet, der man ikke kan invitere familien hjem på middag eller noe? Hva med utgifter til strøm, telefon, internett, forsikringer, trening, lege, medisiner, kanskje man har dyr - det er masse utgifter. Anonymkode: 12473...8b5 7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Skrevet 19. mai 2021 30000 utbetalt er mye om man er single, barnløs og bor i kollektiv, men det er ikke mye når man har hus, boliglån og barn som går på SFO og i barnehage, og som skal på fritidsaktiviteter med vennene sine. Hva som er mye kommer an på situasjonen. Anonymkode: 34704...cca 11
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #14 Skrevet 19. mai 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: 3000 på mat, da spiser man jammen ikke særlig sunt 😱 Og 1000 på transport, samtidig som man skal bo utenfor? Du mener at voksne mennesker i full jobb skal bo på en hybel hele livet, der man ikke kan invitere familien hjem på middag eller noe? Hva med utgifter til strøm, telefon, internett, forsikringer, trening, lege, medisiner, kanskje man har dyr - det er masse utgifter. Anonymkode: 12473...8b5 Ikke les det jeg skriver feil med vilje. Nei, jeg mener ikke voksne mennesker skal bo hele livet på hybel. Jeg sier bare at 15 000 er mer enn nok for å greie seg for en singel person. Andre deler av verden, også i Europa, er det ikke SÅ sært å bo lite, med familie eller måtte ta bussen en halvtime til jobb. 3000 i måneden er da mer enn nok for de fleste. Du kan spise masse grønnsaker og fisk på det. Selv bruker jeg rundt 1500 og spiser sunt, er normalvektig, mangler aldri vitaminer osv. 1000 tenkte jeg til telefon, lege, medisiner. Dyr og å trene på treningssenter er en luksus (for de aller fleste). Og jeg mener ikke at folk SKAL leve på 15 000 måneden, bare at det er fint mulig. Og med 100% stilling er jo snittet DOBBELT så mye. Anonymkode: 76ea3...081 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #15 Skrevet 19. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: 30000 utbetalt er mye om man er single, barnløs og bor i kollektiv, men det er ikke mye når man har hus, boliglån og barn som går på SFO og i barnehage, og som skal på fritidsaktiviteter med vennene sine. Hva som er mye kommer an på situasjonen. Anonymkode: 34704...cca Helt enig! For aleneforsørgere tror jeg ikke 30 000 er mye. Men også der det er to foreldre og inntekten er 50-60 000 måneden, det er utrolig mye penger. Anonymkode: 76ea3...081 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #16 Skrevet 19. mai 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Den beste tiden i livet mitt var da jeg måtte være kreativ for å få det til å gå rundt. Jeg var kreativ, fant på billige løsninger på utfordringer og gratis moro, og var barnslig begeistret når jeg fant noe jeg trengte gratis eller svært billig. Nå har jeg normal bra økonomi. Blitt for bedagelig og lat i forhold til å finne på ting. Kan jo bare gjøre alt. Den barnslige begeistringen over ulikt har forsvunnet helt. Anonymkode: 19cc0...9f2 Virkelig? jeg har det mye bedre nå som rik, enn da jeg var fattig og ikke hadde råd til å kjøpe meg en kinobillett en gang. Jeg var på shoppetur til en storvy for noen mnd siden og koste meg. Så nye steder, handlet mye kuel klær m.m og tok spa. Kjempedigg og jeg følte jeg glødet da jeg kom hjem. Anonymkode: d6069...c9b 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #17 Skrevet 19. mai 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg på min side er drittlei folk som skal klage på at andre mennesker ikke forstår hvor bra de har det, når de ikke kjenner til vedkommende liv eller situasjon. Anonymkode: a1bba...4f5 Jeg sier er jeg ikke snakker om de som faktisk sliter. Det finnes de som får inn 12 000 måneden i mange, mange år. Det er lite. Det finnes de som får inn 30 000, men har så mange å forsørge eller så store helseutgifter at det også ikke rekker til. Jeg snakker om mannen i gata som klager over ditt og datt. Som tenker de aldri kan ta seg råd til et halvår på reise, aldri kan gå ned til 80%, alltid må slite. Det er bortskjemt. Det er ikke sikkert du kjenner noen sånne, men jeg kjenner en del, og synes det kryr av dem her på KG. Som alenemoren som sitter igjen med 12 000 (!) etter faste utgifter er betalt og klager på beløpet! Eller de som synes det er krise å ha 3000 kroner på to uker til mat. Kan hende de troller, men jeg velger å tro dem. Anonymkode: 76ea3...081
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #18 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt enig! For aleneforsørgere tror jeg ikke 30 000 er mye. Men også der det er to foreldre og inntekten er 50-60 000 måneden, det er utrolig mye penger. Anonymkode: 76ea3...081 Helt enig - 50-60000 på en familie med stort lån, hus som skal vedlikeholdes og 2-3 barn i bhg/skole/på aktiviteter og med behov for 2 biler for å rekke tidsklemma - da flyr pengene fortere enn fy! Anonymkode: 34704...cca 6
Gjest laPistola Skrevet 19. mai 2021 #19 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ikke les det jeg skriver feil med vilje. Nei, jeg mener ikke voksne mennesker skal bo hele livet på hybel. Jeg sier bare at 15 000 er mer enn nok for å greie seg for en singel person. Andre deler av verden, også i Europa, er det ikke SÅ sært å bo lite, med familie eller måtte ta bussen en halvtime til jobb. 3000 i måneden er da mer enn nok for de fleste. Du kan spise masse grønnsaker og fisk på det. Selv bruker jeg rundt 1500 og spiser sunt, er normalvektig, mangler aldri vitaminer osv. 1000 tenkte jeg til telefon, lege, medisiner. Dyr og å trene på treningssenter er en luksus (for de aller fleste). Og jeg mener ikke at folk SKAL leve på 15 000 måneden, bare at det er fint mulig. Og med 100% stilling er jo snittet DOBBELT så mye. Anonymkode: 76ea3...081 Skal flytte inn hos søsteren min for og spare penger, og begrunne det med at det er vanlig andre steder i Europa. Som singel uten barn kan jeg visst ikke forvente og bo i egen leilighet. Det er mulig og overleve på 3000 , men ikke og leve. Tror de færreste klarer seg bra på så lite mat som deg. I tillegg er budsjett for « resten « veldig lavt. Hva om en faktisk blir syk og trenger lege og medisiner som du har mini budsjett for. Telefonregning har du med, hva gjør du når telefonen ryker? Tannlege ? Hvorfor er det luksus og ta vare på helsen på treningssenter? Har du med klær, sko, hygiene, egenpleie osv i det budsjettet?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #20 Skrevet 19. mai 2021 Vel folkens, jeg legger meg langflat. Forstår nå at jeg har tenkt helt feil. 20 000 bo (Oslo sentrum, må minst ha fireroms så man har to gjesterom) 6 000 mat (må kunne ha råd til litt fisk i blant) 5 000 lege (tenk om man blir syk og vil gå på volvat flere ganger i månden) 2 000 telefon (må kunne kjøpe ny telefon to ganger i året) 2 000 klær (huff, tenke seg til å gå i det samme to år på rad) 5 000 fere (må kunne koste på seg en liten ferie i året) 5 000 bil (det er ikke bra for helsa å ta bussen) 10 000 egenpleie = 55 000 Oi! Det er jo umulig på en vanlig lønn å ha et verdig liv. Anonymkode: 76ea3...081 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå