AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Hvordan går hverdagene hos dere med mild adhd? Jeg personlog sliter med alt stort og lite. Presterer ikke hverken på jobb eller hjemme. Det er tungt altså... noen som opplever det samme? Anonymkode: 2e592...497
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 Jeg er student og det er utfordrende. Ikke faglig, for jeg henger fint med der. Men det å få gjort unna det jeg bør. Det er utrolig vanskelig når det bare er én eksamen på slutten av semesteret. Det er måten utdanningen er lagt opp som er vanskelig for meg. Jeg føler jeg underpresterer pga dette. Hjemme går det greit sålenge jeg gjør ting i mitt tempo. I rykk og napp, men ting blir gjort tilslutt. Generelt setter jeg lave mål for meg selv, fordi da får jeg i alle fall til noe. Jeg har snakket meg ned altfor mye ford i jeg har følt meg udugelig. Utrulig trist å se tilbake på, for evnetester viser at jeg ligger langt over gjennomsnittet. Jeg er godt voksen og er igang med utredning nå for medisinering. Håper det bedrer seg for meg da. Anonymkode: fcfe5...abf
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan går hverdagene hos dere med mild adhd? Jeg personlog sliter med alt stort og lite. Presterer ikke hverken på jobb eller hjemme. Det er tungt altså... noen som opplever det samme? Anonymkode: 2e592...497 hva slags hjelp får du? Medisiner? Anonymkode: 80864...226
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #4 Skrevet 19. mai 2021 Jeg holder på med ny utredning, da jeg hadde en utredning som barn / ungdom men sluttet å møte på BUP. De som driver utredningen har landet på at det er ganske sterk ADHD, og jeg begynner på medisiner ila de neste ukene. Jeg både studerer og jobber fulltid. Det er tidvis vanvittig tøft og krevende. Jeg klarer ikke sitte stille i forelesninger. Det føles litt som et fengsel, hvor jeg ikke får gå. Blir urolig hele tiden, faller lett ut av forelesninger og finner alle mulige unnskyldninger for å gå et annet sted (gå på do, kjøpe kaffe, osv.,) eller å surfe på nett med andre ting. Jeg sliter mye med at jeg ikke klarer å holde fokus. Jeg blir distrahert og "følger" tankene langt ut fra hva jeg egentlig skal holde på med. Kan f.eks. være i forelesning, så skal jeg åpne et word dokument, så finner jeg et annet word dokument jeg ikke har lagret, så skal jeg lagre det, men kommer på at det var noe med en innlevering, så går jeg inn på nett for å finne ut om når den var, så lurer jeg på hvordan kanskje eksamen i det faget blir, så jeg begynner å se på andre ppt, så finner jeg ut at dette må jeg vente med og går tilbake til word-dokumentet men da er alt forelesningen godt i gang og jeg skjønner ikke helt hva foreleseren snakker om, så jeg begynner å skrive, men så skal jeg bare endre skriftstørrelse på dokumentet også finner jeg ut at jeg må rydde i mappene på pcen for jeg fant jo ikke frem til det opprinnelige dokumentet, så blir alt bare surr og jeg går heller på vg, for så at jeg har fått et varsel på kvinneguiden - og det må jeg jo sjekke umiddelbart, og plutselig så er det pause. Samme hjemme også, skal lese men så går jeg og henter kaffe, så må jeg på butikken, så kommer jeg hjem og skal lese, men må bare sette på vaskemaskinen, så skal jeg lese, men så må jeg bare kjapt smøre en brødskive, også skal jeg lese men skjønner ikke teksten for jeg klarer ikke konsentrere meg, så jeg går på youtube for å se om jeg finner noen filmer om emnet, men det går 5 min så er konsentrasjonen borte jeg sitter her for å skrive istedenfor. Jobben min er mer aktiv og da går det greit. Men presterer ekstremt godt på eksamen for jeg har så mye energi når den først er der, og så lenge jeg faktisk har en TYDELIG ramme om at NÅ og bare NÅ MÅ DU PRESTERE så går det. All tid jeg må sortere selv forsvinner i at jeg surrer det bort. Anonymkode: 82174...051
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): hva slags hjelp får du? Medisiner? Anonymkode: 80864...226 Ja, medisiner. Presterer jo bra med de. Men sliter med mye annet også pga diagnosen kom i voksen alder så jg har følt meg ubrukelig i alle år. Søvnvansker drar litt ned på prestasjon siden i seg selv gjør meg ukonsentrert. Adhd medisiner funkerte bra på utdanning og jobb men ødelegger forholdene mine...så jeg blir liksom aldri fornøyd. Det er enten eller... Anonymkode: 2e592...497
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er student og det er utfordrende. Ikke faglig, for jeg henger fint med der. Men det å få gjort unna det jeg bør. Det er utrolig vanskelig når det bare er én eksamen på slutten av semesteret. Det er måten utdanningen er lagt opp som er vanskelig for meg. Jeg føler jeg underpresterer pga dette. Hjemme går det greit sålenge jeg gjør ting i mitt tempo. I rykk og napp, men ting blir gjort tilslutt. Generelt setter jeg lave mål for meg selv, fordi da får jeg i alle fall til noe. Jeg har snakket meg ned altfor mye ford i jeg har følt meg udugelig. Utrulig trist å se tilbake på, for evnetester viser at jeg ligger langt over gjennomsnittet. Jeg er godt voksen og er igang med utredning nå for medisinering. Håper det bedrer seg for meg da. Anonymkode: fcfe5...abf Samme her. Jeg lider av depresjon siden jeg fikk diagnosen altfor sent og har tenkt at jeg er en taper som ikke kan tilpasse meg samfunnet. Men har visst scoret veldig høyt på alle kognitive jobb tester i ettertid. Greide aldri å dukke opp til forelesninger og måtte ta en del privatist eksamen på vgs pga så høyt fravær at jeg ikke kunne få vitnemål. Jeg fikk medisiner for mange år siden. Synes det funker fint utenom at libido blir borte og forhold kan bli vanskelig....... Anonymkode: 2e592...497
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er student og det er utfordrende. Ikke faglig, for jeg henger fint med der. Men det å få gjort unna det jeg bør. Det er utrolig vanskelig når det bare er én eksamen på slutten av semesteret. Det er måten utdanningen er lagt opp som er vanskelig for meg. Jeg føler jeg underpresterer pga dette. Hjemme går det greit sålenge jeg gjør ting i mitt tempo. I rykk og napp, men ting blir gjort tilslutt. Generelt setter jeg lave mål for meg selv, fordi da får jeg i alle fall til noe. Jeg har snakket meg ned altfor mye ford i jeg har følt meg udugelig. Utrulig trist å se tilbake på, for evnetester viser at jeg ligger langt over gjennomsnittet. Jeg er godt voksen og er igang med utredning nå for medisinering. Håper det bedrer seg for meg da. Anonymkode: fcfe5...abf En studievenninne med ADHD fikk tilrettelegging under utdanning ved UiB, kanskje dette er noe du også kan ha krav på? Enkelte deler av pensum (langt fra alt) fikk hun ekstra oppfølgning/undervisning av foreleser. Videre fikk hun tilrettelagt eksamen som varte lenger i tillegg til at hun fikk sitte helt alene i stedet for i en gymsal med mange andre. Anonymkode: a8455...908
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #8 Skrevet 20. mai 2021 Fungerer veldig bra! Jobber som sykepleier og studerer 50 %. Tar ekstra medisin når jeg vet jeg skal ha en stressende vakt, være avdelingsansvarlig osv. Anonymkode: 52cd6...1c3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #9 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fungerer veldig bra! Jobber som sykepleier og studerer 50 %. Tar ekstra medisin når jeg vet jeg skal ha en stressende vakt, være avdelingsansvarlig osv. Anonymkode: 52cd6...1c3 Jeg fungerte bra i de fysiske deltidsjobbene da det ble påtvunget konsentrasjon på høygir. Men i kontorjobb hvor det meste er analyse og lesing....:/ er som å studere igjen.....jeg synes ikke jobben er super utfordrende eller noe men jeg faser ut og bare stirrer i veggen til tider eller leser samme greie 5 ganger siden hodet var et annet sted mens jeg leste Anonymkode: 2e592...497
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå