AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Har plottet inn vår informasjon på ulike nettsider med boliglånskalkulator, og kun på Nordea sin fikk jeg et betydelig utslag på mulig låneramme med 3 eller 2 barn. Hvordan er dette "i virkeligheten"? Vi venter et barn på nyåret, og er nå på jakt etter et litt større hus. Går da fra å være tobarnsfamilie til trebarnsfamilie, og lurer på hvilke erfaringer andre har med finaniseringsbevis i en sånn situasjon? Vi har begge faste jobber, og ikke annet lån enn boliglån på nåværende bolig. Hvor stort utslag kan et ekstra barn gi på lånerammen? Som sagt kun Nordea sin som gav noe utslag, men vet ikke om dette betyr at de andre bankene ikke tar hensyn til 3 eller 2 barn, eller om det er en glitch i kalkulatoren på nettsiden deres. Anonymkode: 5a5e0...f6b
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Det spørs hvor mye dere tjener. Mtp at barn er en kostnad, vil absolutt alle banker ta det med i deres beregninger. Det er likevel ikke sikkert at det er er utslagsgivende på hvor mye de er villige til å låne ut. Hvis dere tjener 10 mill i året, vil beregningen stort sett vise at antall barn ikke påvirker økonomien deres i vesentlig grad. Tjener dere 500k samlet derimot.. Litt forenklet og veldig anekdotisk, har jeg inntrykk av at ved samlet inntekt på rundt 1,2 mill og oppover, er 3 barn ikke en begrensende faktor i bankenes utlån. Under 800k samlet inntekt er 3 meget begrensende på utlån. Mellom 800k og 1,2 mill varierer det veldig på hvor begrensende det er, og vil variere avhengig av bankens utlånspraksis og deres personlige situasjon (ser på faktiske forbruket deres, antall biler, risikoen for jobbtap, forventet innteksutvikling, osv osv.) Dette er hva jeg ser rundt meg, og ikke fra noe offisielt hold, så ta det med en stor klype salt. Anonymkode: e47f9...814
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det spørs hvor mye dere tjener. Mtp at barn er en kostnad, vil absolutt alle banker ta det med i deres beregninger. Det er likevel ikke sikkert at det er er utslagsgivende på hvor mye de er villige til å låne ut. Hvis dere tjener 10 mill i året, vil beregningen stort sett vise at antall barn ikke påvirker økonomien deres i vesentlig grad. Tjener dere 500k samlet derimot.. Litt forenklet og veldig anekdotisk, har jeg inntrykk av at ved samlet inntekt på rundt 1,2 mill og oppover, er 3 barn ikke en begrensende faktor i bankenes utlån. Under 800k samlet inntekt er 3 meget begrensende på utlån. Mellom 800k og 1,2 mill varierer det veldig på hvor begrensende det er, og vil variere avhengig av bankens utlånspraksis og deres personlige situasjon (ser på faktiske forbruket deres, antall biler, risikoen for jobbtap, forventet innteksutvikling, osv osv.) Dette er hva jeg ser rundt meg, og ikke fra noe offisielt hold, så ta det med en stor klype salt. Anonymkode: e47f9...814 Takk, ja det virker jo logisk. Vi tjener rundt 1.5 m til sammen, og har trygge jobber i stat og kommune. Anonymkode: 5a5e0...f6b
Brunello Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk, ja det virker jo logisk. Vi tjener rundt 1.5 m til sammen, og har trygge jobber i stat og kommune. Anonymkode: 5a5e0...f6b Da har det ikke noe å si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå