Gå til innhold

Kan steforelder hente barn på barnehage eller sfo uten begge foreldres samtykke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja kan de det?

Anonymkode: 7753b...93d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den som barnet bor fast med bestemmer hvem som kan hente og bringe

Anonymkode: 1e9ac...27a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den som skal ha samvær bestemmer hvem som henter 

Anonymkode: 04405...abe

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Av alle ting man skal lage krig om....

Anonymkode: b3b69...142

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Den forelder barnet er hos der og da bestemmer. Dette gjelder søsken/tanter/onkler osv. Er personen skikket til å ha samvær er personen også skikket til å bestemme slikt. 
Vet ikke hvem du er i historien men jeg tenker at jeg ville vært glad for at barnet mitt hadde hatt en til voksenperson i livet sitt som kan være glad i barnet og hjelper til.

Anonymkode: eaf0d...fdd

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Se under punktet ‘Rettigheter til den barnet bor fast hos’ 

https://www.lindesnes.kommune.no/samarbeid-med-barnehage-og-foreldre-som-ikke-bor-sammen.6247723-506857.html

De fleste har delt da.

Men hadde jeg lest den der før barna slutta i bhg ville jeg uansett ment at på hans fredager var det opp til han. 

For en idiotisk ordning det der faktisk er, om barnet bor fast hos vanskelig forelder kan den da bestemte at min kjære men ikke din. Blir matt jeg ass. Har begge foreldrene foreldreansvar å så burde begge kunne velge selv som henter når de har samvær 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fleste har delt da.

Men hadde jeg lest den der før barna slutta i bhg ville jeg uansett ment at på hans fredager var det opp til han. 

For en idiotisk ordning det der faktisk er, om barnet bor fast hos vanskelig forelder kan den da bestemte at min kjære men ikke din. Blir matt jeg ass. Har begge foreldrene foreldreansvar å så burde begge kunne velge selv som henter når de har samvær 

Om barnet bor like mye hos begge må begge foreldrene samtykke 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om barnet bor like mye hos begge må begge foreldrene samtykke 

Nei. 

Anonymkode: eaf0d...fdd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De(n) med foreldreansvar kan selv bestemme hvem som henter barn. Det ligger under foreldreansvar. Begge må ikke samtykke.

Anonymkode: 8e1b0...d9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De(n) med foreldreansvar kan selv bestemme hvem som henter barn. Det ligger under foreldreansvar. Begge må ikke samtykke.

Anonymkode: 8e1b0...d9a

Men det er unntak for henting på dager/tid som er innenfor samværet for den andre foreldren.

Selvfølgelig kan ikke stemor eller andre hente barnet på en vilkårlig dag.

Men er det på fars samværsdager/samværstid kan han bestemme hvem som henter, uten samtykke fra mor. 

Anonymkode: e09d5...a8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det er unntak for henting på dager/tid som er innenfor samværet for den andre foreldren.

Selvfølgelig kan ikke stemor eller andre hente barnet på en vilkårlig dag.

Men er det på fars samværsdager/samværstid kan han bestemme hvem som henter, uten samtykke fra mor. 

Anonymkode: e09d5...a8b

Det trengs vel ikke unntak, det er sjelden man ikke har foreldreansvar men likevel samvær.

Anonymkode: f48fe...938

AnonymBruker
Skrevet

Den som har samvær bestemmer. Her leverer jeg som stemor og far henter. Barnemor blei aldri spurt.

Anonymkode: 010cf...a86

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan den det når partneren har samvær 

Anonymkode: 7f789...c3f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stemor. Henter på sfo om far jobber overtid. Meg bekjent har mor aldri blitt spurt om dette er ok, vil tro hun også har interesse av at barnet får dra hjem før sfo stenger. 

Anonymkode: 7e781...ada

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ja kan de det?

Anonymkode: 7753b...93d

Bare for å tenke litt, så skjønner jeg ikke, uansett hva lovverket sier, om hvorfor man skal gjøre en sak ut av hvem som henter eller leverer? Jeg er alene, men har måtte ha hjelp fra både foreldre, søsken og venner i perioder. Det er noe som jeg ser har gått igjen hos par også, da det plutselig oppstår ting på arbeidsplassen. :skya:Jeg har aldri orket å lage noe styr av at stemor henter eller leverer. De må jo få ting til å gå opp hos seg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den som har samværet den dagen bestemmer hvem som skal hente. Jeg sa ifra på morgenen at stefar skal hente på ettermiddagen. 

Anonymkode: 45bc3...0d6

Skrevet

Kan ikke fatte og begripe at dette kan være et problem. Hvis man er i et etablert forhold der man bor sammen så må den man bor med kunne hente og levere barnet ved behov. 

• Liker 1
Skrevet

I-lands problemer, igjen. 

KG på sitt beste. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...