Gå til innhold

9-åring som hater å bli klissete på hendene..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 9-åring som ikke orker tanken på å bli klissete på hendene og vasker de ofte. Det har nok blitt noe verre under Korona med spriting osv. Hvis hun sitter med pc eller nettbrett, vil hun ikke at andre skal ta på det, fordi hun mener det blir "fettete". Hun er heller ikke særlig glad i å bli strøket over håret, eller generellt kost med. I situasjoner hvor hun trenger oss, som tannlegen, legen osv vil hun gjerne ha en hånd å holde i. Hun leker helt fint med andre barn, har venner osv. Noen som har opplevd noe av det samme med sine barn? 

Anonymkode: 6a1b1...b00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ocd!?

Anonymkode: be2a6...310

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var omtrent sånn da jeg var barn, og jeg er fortsatt sånn. Føler meg helt normal og har aldri fått noen kommentarer som tyder på at andre synes jeg oppfører meg spesielt. 

Anonymkode: 52ce3...1f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vi har en 9-åring som ikke orker tanken på å bli klissete på hendene og vasker de ofte. Det har nok blitt noe verre under Korona med spriting osv. Hvis hun sitter med pc eller nettbrett, vil hun ikke at andre skal ta på det, fordi hun mener det blir "fettete". Hun er heller ikke særlig glad i å bli strøket over håret, eller generellt kost med. I situasjoner hvor hun trenger oss, som tannlegen, legen osv vil hun gjerne ha en hånd å holde i. Hun leker helt fint med andre barn, har venner osv. Noen som har opplevd noe av det samme med sine barn? 

Dette er da helt normalt for oppegående barn. 

Hvem liker å ta på en fettete fjernsynskontroll, fettete tastatur, osv. da har dere sikkert noen i familien med klissete fingre da? Som feks spiser chips og som tar på ting etterpå. Vanlig det, vel ... liker heller ikke å bli tatt på hodet, det er nedlatende. 

Anonymkode: 4771a...d82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha! Jeg liker heller ikke andres skitne hender på mine ting 😂. Det ekleste jeg vet er hjemmelaga håndrullede marsipanbiter (uten hansker) 😖

Andres fingermerker på min telefon er jeg heller ikke glad i. Men klarer å ignorere det altså. Unger i den alderen begynner jo å bli litt sære på sine ting :P 

Anonymkode: 78079...5bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Typisk tilfelle hvor barnet er mer oppegående enn foreldrene, og foreldrene problematiserer den oppegående parten, fordi svaret er umulig at dere er irriterende. Kanskje dere krever for bred aksept. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var omtrent sånn da jeg var barn, og jeg er fortsatt sånn. Føler meg helt normal og har aldri fått noen kommentarer som tyder på at andre synes jeg oppfører meg spesielt. 

Anonymkode: 52ce3...1f0

Samme her. Har verken OCD eller andre tvangslidelser, ikke autisme heller.

Anonymkode: cfaa4...df1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var og er også sånn. Da jeg var liten spiste jeg ikke sukkerspinn, og brødskive med syltetøy spiste jeg ikke før jeg sikkert var tenåring og sikker på å klare å holde skiva rett slik at jeg ikke fikk syltetøy på fingrene.

Som voksen orker jeg ikke drive i jord uten hansker, og holder jeg på med matlaging på kjøkkenet må jeg ha masse tørkepapir og såpe/vann slik at jeg får vasket av kliss.

Jeg også føler meg helt normal, og dette er ikke noe jeg føler hemmer meg i hverdagen. 

Anonymkode: 5306b...063

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Måtte flire litt, men takk for svar.. Neida, ikke har vi mer klissete hender enn vanlig, og vi respekterer hennes særegenheter altså, ville bare høre litt fra andre. 😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Typisk tilfelle hvor barnet er mer oppegående enn foreldrene, og foreldrene problematiserer den oppegående parten, fordi svaret er umulig at dere er irriterende. Kanskje dere krever for bred aksept. 

Liker tanken på at det er fordi hun er oppegående, ikke at vi trodde noe annet heller. Irriterende er vi helt sikkert også, men akkurat nå mest fordi vi er de teiteste i hele verden, og dessuten er det visst flaut når vi nå en sjelden gang må gå gjennom skolegården..😅

Skrevet

Datteren min har alltid vært slik, og nå som voksen forteller hun at det nok var et mildt tilfelle av OCD. Hun sliter fremdeles med å være klissete og spesielt med å bruke solkrem, men det hemmer henne ikke i hverdagen, så dermed trenger hun ikke behandling for dette.

Skrevet

Hvis det bare var et problem med ting og pc så hadde jeg forstått det! Men når man ikke vil bli tatt i håret O.l hadde jeg stusset litt? Kan jo virke som hun er litt over gjennomsnittet opphengt i dette? Én ting er jo vi voksne som veit hva hender og mye bakterier har med hverandre og gjøre! Men små barn skal jo ikke begrense seg slik?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pilga skrev (8 minutter siden):

Hvis det bare var et problem med ting og pc så hadde jeg forstått det! Men når man ikke vil bli tatt i håret O.l hadde jeg stusset litt? Kan jo virke som hun er litt over gjennomsnittet opphengt i dette? Én ting er jo vi voksne som veit hva hender og mye bakterier har med hverandre og gjøre! Men små barn skal jo ikke begrense seg slik?

Stakkars unge ...

Anonymkode: cfaa4...df1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...