Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at mange her mener det er umoralsk, sykt etc. å ikke ønske å gå opp i vekt mens man er gravid, men det er ikke mitt syn.

Først og fremst ønsker jeg å ikke gå opp i vekt, men litt vektnedgang er også noe jeg ønsker. Mest realisme i å prøve å holde en mest mulig stabil vekt (utenom livmor, foster og økt blodvolum -ønsker altså ikke det uønskede ekstra fettet på min kropp som strengt tatt ikke trengs).

Jeg tar de nødvendige vitaminer og mineraler som er anbefalt i svangerskapet, og er nå i uke 4. Kjenner kvalmen har kommet svakt, så har heller ikke den store matlysten nå, men det endrer seg sikkert etterhvert. Om jeg drikker juice og spiser knekkebrød og salat daglig, og ikke særlig mer, vil jeg da kanskje også gå ned noe?

Noen som har prøvd å holde stabil vekt i svangerskapet, evt. lett slanking? Hvordan gikk det, og hvordan fikk du det til?

Anonymkode: 97784...539

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ikke du som kommer først. Det er babyen. Dersom du får en prematur dysmatur baby fordi du spiser for lite, vil du da klare å tilgi deg selv?

Jeg snakker av erfaring. Gikk ikke opp i vekt i forrige svangerskap, enda jeg prøvde. Resultatet, en måned på nyfødtintensiv og en baby med alt for lav fødselsvekt. Hun får ikke forsikringer og kommer livet ut til å være mer utsatt for både det ene og det andre. Det var det virkelig ikke verdt. Jeg tviler på omsorgsevnen til de som setter eget utseende foran helsa til en baby. 

Anonymkode: f499f...794

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det ikke du som kommer først. Det er babyen. Dersom du får en prematur dysmatur baby fordi du spiser for lite, vil du da klare å tilgi deg selv?

Jeg snakker av erfaring. Gikk ikke opp i vekt i forrige svangerskap, enda jeg prøvde. Resultatet, en måned på nyfødtintensiv og en baby med alt for lav fødselsvekt. Hun får ikke forsikringer og kommer livet ut til å være mer utsatt for både det ene og det andre. Det var det virkelig ikke verdt. Jeg tviler på omsorgsevnen til de som setter eget utseende foran helsa til en baby. 

Det er ikke snakk om utseende og kun tenke på seg selv. Det er ikke sunt for fosteret om mor er for overvektig, det kan bidra til at også fosteret blir for stort.

At du har en dårlig erfaring, behøver ikke at jeg opplever det samme. Du skriver at du prøvde å gå opp i vekt, som jo er motsatt av hva mitt problem er. Jeg har født to barn tidligere, og ingen av dem led noen nød selv om jeg prøvde å holde en stabil vekt og ikke gå opp noe særlig.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke snakk om utseende og kun tenke på seg selv. Det er ikke sunt for fosteret om mor er for overvektig, det kan bidra til at også fosteret blir for stort.

At du har en dårlig erfaring, behøver ikke at jeg opplever det samme. Du skriver at du prøvde å gå opp i vekt, som jo er motsatt av hva mitt problem er. Jeg har født to barn tidligere, og ingen av dem led noen nød selv om jeg prøvde å holde en stabil vekt og ikke gå opp noe særlig.

Spiser man sunt og er i aktivitet så er det ikke noe problem nei. Helt enig. Å legge opp til 9 måneder på knekkebrød og salat hørtes alt annet enn fornuftig ut. 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spiser man sunt og er i aktivitet så er det ikke noe problem nei. Helt enig. Å legge opp til 9 måneder på knekkebrød og salat hørtes alt annet enn fornuftig ut. 

Jeg har lavt stoffskifte, så dessverre ser jeg få andre muligheter enn å kutte kaloriinntaket for å holde stabil vekt og gå ned noe.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tenkte du ikke på dette før du gikk hen og ble gravid? Uansvarlig på alle måter. Både å være overvektig og drive med slanking er skadelig for fosteret. 

Anonymkode: ccc4a...f80

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte, så dessverre ser jeg få andre muligheter enn å kutte kaloriinntaket for å holde stabil vekt og gå ned noe.

Da bør du legge en plan med jordmor og lege, og ikke med proanorektikere og alt annet som fint kan dukke opp på et nettforum. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tenkte du ikke på dette før du gikk hen og ble gravid? Uansvarlig på alle måter. Både å være overvektig og drive med slanking er skadelig for fosteret. 

Anonymkode: ccc4a...f80

Slike (u)moralske skjenneprekener av fremmede nettroll biter ikke på meg heldgivis. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du ikke finne på uten god og tett oppfølging av helsepersonell. Lag en god plan med jordmor og lege. 

Anbefaler deg å bestille tid til en tidlig samtale siden dette er noe du lurer på, første kontroll kan tas fra uke 6. :)

Anonymkode: 9d815...5b9

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med lege om dette 😊

Anonymkode: 9acf2...981

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spist som vanlig og trent under mine svangerskap. Jeg spiser sunt og spiser ikke godteri/snacks. Mitt godteri er frukt, og det spiste jeg nok enda mer av enn ellers. Hild aktivitetsnivået oppe og spise «normalt» sunt😊

Anonymkode: 690f8...9f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du veldig stor fra før, eller? 

Anonymkode: 8a72e...379

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer helt an på utgangspunktet ditt som du ikke forteller noe om. Å holde en stabil vekt/ikke legge på seg er kun indikativt dersom du har fedme. Om du "bare" er litt overvektig så skal du ikke fokusere på å ikke legge på deg.  Prat med helsepersonell om dette, de som kjenner din situasjon.

Når det er sagt så gikk venninnen min ned noen kilo i de første to trimesterne, og holdt vekten i siste. Men hun hadde en BMI på 33, og i tett dialog med jordmor for å minske risiko for komplikasjoner grunnet fedmen. 

Anonymkode: 525e8...082

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig bare positivt å spise sunt og være aktiv, gravid eller ei. Du bør dog ikke gå inn for å gå ned vekt som gravid, men hvis du fokuserer på å spise sunt og holde deg aktiv, er sjansen stor for at du kun går opp det baby, livmor og fostervann veier. 

Men, når det er sagt; jeg er overvektig, har vært det i begge mine svangerskap. Var ikke spesielt sunn, hadde ekstremt søtsug med begge to og ga etter altfor ofte med cola og sjokolade. 
Fødte friske barn, ene på 3,4 kilo og den andre på litt over 3 kilo, og hadde i sv.diabetes i noen av de. Så det er ikke nødvendigvis slik at overvektige får store barn og svangerskapsdiabetes. Gikk opp ti kilo med begge to. 

Anonymkode: 9ceba...254

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig bare positivt å spise sunt og være aktiv, gravid eller ei. Du bør dog ikke gå inn for å gå ned vekt som gravid, men hvis du fokuserer på å spise sunt og holde deg aktiv, er sjansen stor for at du kun går opp det baby, livmor og fostervann veier. 

Men, når det er sagt; jeg er overvektig, har vært det i begge mine svangerskap. Var ikke spesielt sunn, hadde ekstremt søtsug med begge to og ga etter altfor ofte med cola og sjokolade. 
Fødte friske barn, ene på 3,4 kilo og den andre på litt over 3 kilo, og hadde i sv.diabetes i noen av de. Så det er ikke nødvendigvis slik at overvektige får store barn og svangerskapsdiabetes. Gikk opp ti kilo med begge to. 

Hadde forøvrig bmi på 39 i mitt siste svangerskap, og selv jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle slanke meg som gravid... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er du veldig stor fra før, eller? 

Anonymkode: 8a72e...379

Jeg er 166 og 76 kg ca, så ja, ganske stor.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å lese litt her:https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/levevaner-hos-gravide-tidlig-samtale-og-radgiving/vektokningen-hos-gravide-bor-folges-og-tilpassede-rad-bor-gis-ved-for-lav-eller-for-hoy-vektokning

Hvis du ikke har vektøkning i svangerskapet vil dette være en bekymring hos jordmor/lege, du vil trolig måtte dra på ekstra vekstkontroller og muligens utredes for spiseforstyrrelser. Så jeg anbefaler absolutt å prate med jordmor eller lege om tankene dine så fort som mulig sånn at dere kan legge en plan sammen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Da bør du legge en plan med jordmor og lege, og ikke med proanorektikere og alt annet som fint kan dukke opp på et nettforum. 

Helt enig!

Antagelig en helt fair problemstilling - men ta det der det hører hjemme og hør på fagfolk og ikke lag opp dine egne teorier og ideer. 

En stor del av å bli mor handler om at man må sette noen andre før seg. Og det starter nå.

Anonymkode: 943ee...1ba

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 166 og 76 kg ca, så ja, ganske stor.

Du har altså bmi på 27,6, overvekt og det mest gunstige for deg er å gå opp mellom 7-11,5 kg i svangerskapet. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...