AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Jeg vet hva standardform er og hvordan man forkorter tallene. Men jeg skjønner ikke hvordan man regner de ut osv :/ Kan noen forklare meg hvordan hun kom fram til svaret? Jeg har fasiten som dere ser men skjønner ingenting. Anonymkode: bc75a...ae6
Kala Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Første likhetstegn: leddene samles på faktorform, men først ganges 4,4 med en av tierne i 10^9, slik at det leddet nå kan skrives 44*10^8. i det andre leddet har du 4*10^8. Da kan uttrykket forenkles slik: 10^8*(4+44) andre likhetstegn er vel selvforklarende. Parentesen løses opp. Tredje likhetstegn: tieren som i første pkt ble ganget inn, faktureres ut igjen. fjerde likhetstegn. Brøken løses opp. 4,8/2,4 blir 2. 10^-3 trekkes ut av «kjelleren» i brøken. Når tall trekkes ut slik, får de en negativ potens (X^-y), også kalt «kjelleromskriving». Minus og minus blir pluss, derfor blir det 10^9+3. om potensen i «kjelleren» ikke hadde hatt et negativt fortegn, ville det blitt 10^9-3 når du løftet tallet ut av kjelleren. ja, det er en grunn til at jeg ikke utdannet meg som lærer, håper du forstod noe av min knotete forklaring 😂
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 Kala skrev (27 minutter siden): Første likhetstegn: leddene samles på faktorform, men først ganges 4,4 med en av tierne i 10^9, slik at det leddet nå kan skrives 44*10^8. i det andre leddet har du 4*10^8. Da kan uttrykket forenkles slik: 10^8*(4+44) andre likhetstegn er vel selvforklarende. Parentesen løses opp. Tredje likhetstegn: tieren som i første pkt ble ganget inn, faktureres ut igjen. fjerde likhetstegn. Brøken løses opp. 4,8/2,4 blir 2. 10^-3 trekkes ut av «kjelleren» i brøken. Når tall trekkes ut slik, får de en negativ potens (X^-y), også kalt «kjelleromskriving». Minus og minus blir pluss, derfor blir det 10^9+3. om potensen i «kjelleren» ikke hadde hatt et negativt fortegn, ville det blitt 10^9-3 når du løftet tallet ut av kjelleren. ja, det er en grunn til at jeg ikke utdannet meg som lærer, håper du forstod noe av min knotete forklaring 😂 Prøvde å regne ut selv ( ignorer skrifta 😅) Blir dette riktig? Skal jeg dele 7 på 6 eller skal det kun deles på partall? 🤔 Anonymkode: bc75a...ae6
Kala Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 (endret) Her gjør du 10^8 om til 10^2, selv om du bare har flyttet om på en tier. Du kan ikke del opp mattestykket slik du har gjort her. Endret 18. mai 2021 av Kala 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 Kala skrev (4 minutter siden): Her gjør du 10^8 om til 10^2, selv om du bare har flyttet om på en tier. Du kan ikke del opp mattestykket slik du har gjort her. ahh skjønner! tusen takk ❤️ :) Anonymkode: bc75a...ae6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 Skal du ha 2P eksamen i morgen?;) Det skal jeg😬 Anonymkode: e9caa...e76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå