Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hva standardform er og hvordan man forkorter tallene. Men jeg skjønner ikke hvordan man regner de ut osv :/ 

Kan noen forklare meg hvordan hun kom fram til svaret? Jeg har fasiten som dere ser men skjønner ingenting. F9FAF782-075C-41D8-B18E-8394767C7A4D.thumb.jpeg.9ba28414db70c9d95b88e2eb7c5854cd.jpeg

5FB03B7A-1437-4EF5-8E8C-5711D5DF7CA1.jpeg

Anonymkode: bc75a...ae6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første likhetstegn: leddene samles på faktorform, men først ganges 4,4 med en av tierne i 10^9, slik at det leddet nå kan skrives 44*10^8. i det andre leddet har du 4*10^8. Da kan uttrykket forenkles slik: 10^8*(4+44)

andre likhetstegn er vel selvforklarende. Parentesen løses opp.

Tredje likhetstegn: tieren som i første pkt ble ganget inn, faktureres ut igjen.

fjerde likhetstegn. Brøken løses opp. 4,8/2,4 blir 2. 10^-3 trekkes ut av «kjelleren» i brøken. Når tall trekkes ut slik, får de en negativ potens (X^-y), også kalt «kjelleromskriving». Minus og minus blir pluss, derfor blir det 10^9+3.

om potensen i «kjelleren» ikke hadde hatt et negativt fortegn, ville det blitt 10^9-3 når du løftet tallet ut av kjelleren.

ja, det er en grunn til at jeg ikke utdannet meg som lærer, håper du forstod noe av min knotete forklaring 😂

AnonymBruker
Skrevet
Kala skrev (27 minutter siden):

Første likhetstegn: leddene samles på faktorform, men først ganges 4,4 med en av tierne i 10^9, slik at det leddet nå kan skrives 44*10^8. i det andre leddet har du 4*10^8. Da kan uttrykket forenkles slik: 10^8*(4+44)

andre likhetstegn er vel selvforklarende. Parentesen løses opp.

Tredje likhetstegn: tieren som i første pkt ble ganget inn, faktureres ut igjen.

fjerde likhetstegn. Brøken løses opp. 4,8/2,4 blir 2. 10^-3 trekkes ut av «kjelleren» i brøken. Når tall trekkes ut slik, får de en negativ potens (X^-y), også kalt «kjelleromskriving». Minus og minus blir pluss, derfor blir det 10^9+3.

om potensen i «kjelleren» ikke hadde hatt et negativt fortegn, ville det blitt 10^9-3 når du løftet tallet ut av kjelleren.

ja, det er en grunn til at jeg ikke utdannet meg som lærer, håper du forstod noe av min knotete forklaring 😂

Prøvde å regne ut selv ( ignorer skrifta 😅)  Blir dette riktig? Skal jeg dele 7 på 6 eller skal det kun deles på partall? 🤔

1D85A990-CD9B-41B7-802E-614BB35F5F55.jpeg

Skrevet (endret)

Her gjør du 10^8 om til 10^2, selv om du bare har flyttet om på en tier. Du kan ikke del opp mattestykket slik du har gjort her.

Endret av Kala
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kala skrev (4 minutter siden):

Her gjør du 10^8 om til 10^2, selv om du bare har flyttet om på en tier. Du kan ikke del opp mattestykket slik du har gjort her.

ahh skjønner! tusen takk ❤️   :) 

AnonymBruker
Skrevet

Skal du ha 2P eksamen i morgen?;) Det skal jeg😬

Anonymkode: e9caa...e76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...