Gå til innhold

Tidligere mann skal konkurrere i vektløfting som kvinne i Tokyo OL

von Dünkel

Anbefalte innlegg

Kattekusken skrev (5 timer siden):

At du og sånne som deg referer til personen som hun og henne er jo årsaken til at dette problemet har oppstått in the first place.

Jeg og sånne som meg har ingen rett å bestemme hvordan man skal føle seg på innsiden. Hvis ''denne personen'' definerer seg selv som kvinne - greit, det er bare ''denne personen'' som kan bestemme dette for seg. Men jeg og sånne som meg er imot at det sosiale kjønnet skal likestilles med det biologiske og setter en klar grense der. Jeg og sånne som meg mener at bare biologiske kvinner kan bli gravide, bære frem og føde barn, har eggstokker og kan kalle seg mamma og at bare biologiske kvinner skal konkurrere med andre biologiske kvinner i sport. 

Du og sånne som deg som vil bestemme hvordan man skal føle seg på innsiden er ikke noe jeg kan stille meg bak fordi jeg og sånne som meg mener at ingen kan fortelle andre hvordan de skal føle seg - som mann, som kvinne, deprimert, glad, håpefull eller annet. Det er bare personen selv som har denne definisjonsmakten over seg selv i sin indre verden med de grensene jeg nevnte over i forhold til verden utenfor personen selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kattekusken skrev (På 19.5.2021 den 0.30):

At du og sånne som deg referer til personen som hun og henne er jo årsaken til at dette problemet har oppstått in the first place.

Det veit du strengt tatt ingenting om, du kjenner ikkje @Drizzt, og veit ikkje kva hen står for. Men den inngangen du vel her, er nett kvifor transproblematikk er blitt så vanskeleg å diskutere. Med ein gong ein trekk fram dei heilt openberre skilnadene mellom kjønna, og held fram at det er ein biologisk skilnad (det verkar som om ein del ikkje VIL gå med på at det er ein biologisk skilnad) mellom dei, så kjem påstander om å vere trongsynt og fordomsfull opp med ein gong. 

Nett innanfor idrett har likestillinga mellom transkjønna og ciskjønna potensial for å verkeleg ramme moglegheitene til ciskjønna kvinner. I mange land, mellom anna USA, er collegestipend ein av få vegar ut av fattigdom. Eg vil tru dette gjeld i mange andre land også, altså. Er ein god i idrett, har ein altså ein sjanse til å klare seg betre, og til å løfte seg sjølv ut av fattigdom. Men om ciskvinner brått får redusert høva sine til å ta olympisk gull, eller til å bli amerikansk meister, på vanleg vis, fordi desse stipenda anten blir snappa opp av transkvinner, eller dei mister verdien sin, fordi inga sponsorar er så interesserte i å sponse kvinner som uansett ikkje har nokon sjanse til å syne fram sponsoren sin på toppen av ein sigerspall, ja, då mister i praksis kvinner høva til å komme seg ut av fattigdomen. Tenk på dei kvinnene som har satsa alt på å bli gode på 800m, og så viste det seg at dei var i same generasjon som Caster Semenya... Og misforstå meg rett, Caster Semanya har nok lidd mykje meir for den ho er enn dei ho konkurrerer med, men det er like fullt slik at 800m-løparar no som har tenkt seg øvst på ein pall, dei må berre vente til Semenya legg opp. 

Endret av Bingeline
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
AnonymBruker skrev (På 19.5.2021 den 0.37):

Hvis jeg definerer meg som 70, kan jeg få full pensjon da?

Anonymkode: bebde...45a

Det burde jo gå an, hvis dette tillates. Blir jo akkurat det samme. Tror jeg definerer meg som gjeldfri i samme slengen. Så kan jeg selge leiligheten med stor gevinst, og kjøpe noe bedre 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...