Gå til innhold

Føler der ikke lønner seg å jobbe, søster på sosialtrygd har samme livsstil som meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to søstre som har valgt ulikt. Jeg tok alle de "rette" valgene. Har utdanning og jobb,  men også studielån og forpliktelser. Søsteren min har nesten ikke fullført videregående og har sjonglert mellom ulike trygdeordninger. Nå har hun makset alle, og havnet på sosialtrygd. Hun er alene med to barn. 

Jeg har som sagt valgt utdanning og har en utrolig krevende jobb, studielån og mange forpliktelser.  Jeg har også nylig blitt alene med mitt barn. 

Til tross for at jeg jobber, har jeg og søsteren min helt lik livsstil, hun er på sosialt trygd. Vi bor i samme type leilighet,  begge leier, begge sender barna i samme barnehage og har lik standard på boligen. Etter at alle mine faste utgifter er betalt sitter vi faktisk igjen med nøyaktig samme sum til mat, drikke og eget forbruk.  Forskjellen er bare at jeg jobber for pengene mine, hun får husleie og alle andre utgifter dekket av staten. 

Jeg leverer barnet mitt i barnehagen kl.07.30 og kan ikke hente før kl.16.30. Hennes to unger får korte dager i barnehagen fordi hun uansett er hjemme.  Jeg får hjem en frustrert grinete unge, som er utslitt etter en lang dag i barnehagen.  

Jeg elsker jobben min og liker tilhørighet til arbeidsplassen, kollegaene mine og at jeg får utviklet meg faglig. Men synes likevel ikke at det lønner seg å jobbe i ett lavlønnet yrke. 

Anonymkode: 0e951...109

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at du kan føle på det. 

OT: om barna går i samme barnehage, kanskje ditt barn kan få være med søsteren din hjem i blant...?

Anonymkode: bc606...f4a

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å få kjøpt deg en bolig. Da kommer det en dag du bor mye billigere enn henne. Nå betaler du lånet til huseieren og ikke til deg selv. Søsteren din får ikke lån.

Anonymkode: 1bf93...397

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøv å få kjøpt deg en bolig. Da kommer det en dag du bor mye billigere enn henne. Nå betaler du lånet til huseieren og ikke til deg selv. Søsteren din får ikke lån.

Anonymkode: 1bf93...397

Det er planen, men må spare opp egen kapital først. Med de utgiftene jeg har greier jeg ikke å spare mer enn 5000-6000 hver måned. Jeg trenger minst 550 000kr . Så det går tregt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Forstår at du kan føle på det. 

OT: om barna går i samme barnehage, kanskje ditt barn kan få være med søsteren din hjem i blant...?

Anonymkode: bc606...f4a

Hun vil ikke det, sier det blir for slitsomt for henne å ha ansvar for 3 unger.æ

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi er to søstre som har valgt ulikt. Jeg tok alle de "rette" valgene. Har utdanning og jobb,  men også studielån og forpliktelser. Søsteren min har nesten ikke fullført videregående og har sjonglert mellom ulike trygdeordninger. Nå har hun makset alle, og havnet på sosialtrygd. Hun er alene med to barn. 

Jeg har som sagt valgt utdanning og har en utrolig krevende jobb, studielån og mange forpliktelser.  Jeg har også nylig blitt alene med mitt barn. 

Til tross for at jeg jobber, har jeg og søsteren min helt lik livsstil, hun er på sosialt trygd. Vi bor i samme type leilighet,  begge leier, begge sender barna i samme barnehage og har lik standard på boligen. Etter at alle mine faste utgifter er betalt sitter vi faktisk igjen med nøyaktig samme sum til mat, drikke og eget forbruk.  Forskjellen er bare at jeg jobber for pengene mine, hun får husleie og alle andre utgifter dekket av staten. 

Jeg leverer barnet mitt i barnehagen kl.07.30 og kan ikke hente før kl.16.30. Hennes to unger får korte dager i barnehagen fordi hun uansett er hjemme.  Jeg får hjem en frustrert grinete unge, som er utslitt etter en lang dag i barnehagen.  

Jeg elsker jobben min og liker tilhørighet til arbeidsplassen, kollegaene mine og at jeg får utviklet meg faglig. Men synes likevel ikke at det lønner seg å jobbe i ett lavlønnet yrke. 

Jeg har det nøyaktig på samme vis. Det er SYKT provoserende.. Best å ikke tenke på det. For du VIL jo egentlig ikke være ufør. Selv om det føles kjempe urettferdig at hun får alt i hendene,og du jobber ræva av deg. Har ødelagt en del av forholdet mellom meg og min søster. For jeg vet hun kunne ha jobbet hun og..

God klem til deg. Du er flink som står på❤

Anonymkode: 03c09...cd6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du sitter igjen med mer når du sparer, du får bedre pensjon, du kan øke lønn gjennom lønnskrav og overtid, du kan bytte jobb til en som er bedre betalt osv.

Anonymkode: 14448...e8c

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

jævla mennesker. Ser på hvordan andres liv er og så fort noen virker til å ha det like bra som seg selv, er det "så urettferdig!!"
Synd det ikke er mulig å manipulere dere til å tro at jobb og slik er det beste som finnes, så kunne man selv bare nyte godt av det 😛 

Og ja, hvis du er gjennomsnittlig så går vel egenkapitalen treigt. Slik er det når hjernen ikke blir utviklet over snittet...

Anonymkode: 6fa15...29c

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er planen, men må spare opp egen kapital først. Med de utgiftene jeg har greier jeg ikke å spare mer enn 5000-6000 hver måned. Jeg trenger minst 550 000kr . Så det går tregt. 

Du kan søke om et kommunalt lån. Helst i starten av et år.

Men uansett , det er ikke noe "fett" å leve på sosialen. Levere kontoutskrift og søke om penger hele tiden, det er nedverdigende og trasig. Kan hende hun synes det hun også, uten å si det til deg . Du har vært flink, du skal heller være stolt av deg selv, at du klarer deg selv. Og at du ikke trenger å gå på nav med "hatten" i hånden. Og støtt søsteren din istede, kanskje hun kan få hjelp til utdanning gjennom nav for.eks.  Kanskje hun har andre ønsker hun også , enn å være sosialklient.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du sparer 5000-6000 kroner hver måned har du jo bedre økonomi enn din søster. Hun kan jo ikke spare opp penger når hun får sosialhjelp. Antar at du har trukket fra sparepengene når du skriver at dere sitter igjen med det samme til mat og forbruk. I realiteten sitter du jo igjen med ganske mye mer etter faste utgifter. 

Anonymkode: 249a4...904

Nei,  jeg gjør ikke det. Jeg lever på ett eksistens minimum for å kunne spare de 5000kr hver måned. Tro meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvordan du klarer ha så lav lønn med utdanning. Søsteren min har ufør, jeg tjener det dobbelte av henne... 

Anonymkode: 441e3...5a2

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Spar uansett, banken ser på det som positivt at du har spart litt hver måned. Å ha fast jobb i over lengre tid vil være positivt den dagen du skal søke lån, prøv uansett å søk hos husbanken. Samtidig vil du ha bedre pensjon den dagen dere skal pensjoneres.

Å leve på sosialen er strengt og de vil nok kreve at hun søker på jobber, ikke kan hun spare noe særlig uten at sosialen tar pengene hennes. Men skjønner tankegangen din. Vi hadde en vikar som kun orket å jobbe 2 dager i måneden, hvis ikke fikk hun trekk i navpengene og bostøtte. 

Anonymkode: 7f0a4...c11

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forstår ikke hvordan du klarer ha så lav lønn med utdanning. Søsteren min har ufør, jeg tjener det dobbelte av henne... 

Anonymkode: 441e3...5a2

Jeg har en årslønn på 420 000kr (brutto). 

AnonymBruker
Skrevet

Sosialen dekker ikke alle hennes utgifter. De dekker husleie og strøm, og resten (livsoppholdet) skal gå til ALT annet. Tipper du sitter igjen med litt mer enn henne egentlig. 

Anonymkode: 3c060...8e4

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sosialen dekker ikke alle hennes utgifter. De dekker husleie og strøm, og resten (livsoppholdet) skal gå til ALT annet. Tipper du sitter igjen med litt mer enn henne egentlig. 

Etter husleie og strøm som nav betaler for henne sitter hun igjen med 12500 kr som skal dekke alt annet. 

Jeg sitter også igjen med det samme, når jeg har betalt husleie og strøm. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en årslønn på 420 000kr (brutto). 

Er du nyutdannet? Du vil gå opp minst 100 000 i løpet av de neste årene og da har du mye mer å rutte med. ❤️

Anonymkode: 71f0d...115

• Liker 9
Skrevet (endret)

Du har oppnådd noe, du opplever mestring hver dag og din økonomiske situasjon vil trolig bedres med ansennitet. Med utdanningen du har i bunn og erfaringen på arbeidsmarkedet har du utviklingspotensial og mange muligheter - kommer bare an på motivasjon og litt livssituasjon - det blir lettere når barna er eldre. 

Takket være det gode velferdssystemet vi har i Norge er det ikke så stort sprik mellom de lavtlønnede og de trygdede - i praksis er det kanskje ikke-eksisterende. Vi har tatt et klart verdivalg i dette landet. 

Det er bittert å jobbe sånn som du gjør og oppleve å få så lite tilbake - har kjent på den selv. Men hvor er du på vei hen og hvordan er hennes fremtidsutsikter til sammenligning? Hvis man virkelig tenker over det så endrer perspektivet seg på hvem det er synd på? Jeg er bare glad jeg klarte meg gjennom et visst nåløye da jeg tok studiespes og studerte - små tilfeldigheter  kunne endret alt - så er ganske takknemlig for det faktisk. 

Beklager halleluja-stemning. Ble litt revet med. 

Endret av Cleo88
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du vil gå opp i lønn med årene, det vil ikke hun. 

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...