AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Jeg jobber full stilling som miljøterapeut i en bolig for utviklingshemmede. I det siste har det vært en del personalmangel og jeg har blitt spurt flere ganger om å jobbe overtid. Har sagt både ja og nei, ettersom det passer. I dag sa sjefen min at hun skulle lage lister over hvilke ansatte som sa 'ja' og 'nei' dersom hun spurte dem om å jobbe. Vet ikke hva hun skal med listene, men jeg fikk en dårlig følelse. Noen jobber mye overtid og har tid, kapasitet og helse til det (barnløse, enslige feks). Jeg har 4 barn og vil nok sjelden kunne si ja. Da vil jeg komme på lista hennes som en av de som ofte sier 'nei'. Hva mener dere om en slik praksis? Er det vanlig? Anonymkode: 4847e...a8a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Det hørtes rart ut. Kan du spørre? Du har jo full stilling, så du står i alle fall ikke i fare for å miste ekstravakter. De må jo uansett ha oversikt over hvem som jobber overtid, fordi det er begrenset hvor mye hver enkelt kan jobbe over. Overtid kan også pålegges, men jeg antar at de er forsiktige med det, når ansatte skal hjem til ansvar for barn. Anonymkode: 77a3b...909
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 Virker useriøst. Hun bør lage seg noen bedre rutiner ved personalmangel enn å lage oversikt over hvem som sier oftest ja til å jobbe overtid. Anonymkode: 31ce1...cb6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 Det er sikkert bare for å kunne fylle de ledige vaktene mer effektivt, ved at hun kan begynne med å spørre de som pleier å si ja, men du kan jo ta en prat med henne? Anonymkode: d2d37...ba9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 Høres litt merkelig ut. Aldri noe jeg ville delt med mine ansatte. Jeg har faktisk en slik liste over hvilke ansatte som arbeider overtid. Men denne brukes kun slik jeg kan gå tilbake og dobbeltsjekke at de har fått de overtidstimene de har krav på med lønningsansvarlig. Anonymkode: 4527e...c56
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 Vi hadde en slik liste hos oss. Det ble ikke positivt mottatt. Fordi de som en sjelden gang tok overtid gjerne ville ha muligheten til det. Og de som ofte sa hadde følt seg presset til det, og nå økte presset betraktelig, siden de så hvor mange "nei'ere" det var. Særlig de barnløse følte livet kun dreide seg om jobb og at deres fritid ikke ble ansett som like viktig, fordi de "skulle" jo ikke noe. Anonymkode: 7fc46...f03
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 Spør henne hvorfor hun lager en slik liste. Trenger ikke være noe negativt 😊 Anonymkode: b7fb2...58d
Gjest Timeplan Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 Jeg regner med det er snakk om en liste hun kan ha for sin egen del, slik at hun vet hvem hun burde ringe først. Tviler på at det er snakk om at dere som ofte sier nei blir konfrontert med dette, eller at listen skal henges opp slik at alle kan se den, men jeg kan så klart ta feil. Det er uansett rart av henne å dele dette med andre ansatte dersom denne listen ikke har konsekvenser for dere i praksis.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg jobber full stilling som miljøterapeut i en bolig for utviklingshemmede. I det siste har det vært en del personalmangel og jeg har blitt spurt flere ganger om å jobbe overtid. Har sagt både ja og nei, ettersom det passer. I dag sa sjefen min at hun skulle lage lister over hvilke ansatte som sa 'ja' og 'nei' dersom hun spurte dem om å jobbe. Vet ikke hva hun skal med listene, men jeg fikk en dårlig følelse. Noen jobber mye overtid og har tid, kapasitet og helse til det (barnløse, enslige feks). Jeg har 4 barn og vil nok sjelden kunne si ja. Da vil jeg komme på lista hennes som en av de som ofte sier 'nei'. Hva mener dere om en slik praksis? Er det vanlig? Anonymkode: 4847e...a8a spiller ingen rolle, du har din stilling på 100% Anonymkode: a4246...694
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå