AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 De foretrekker arbeidere som er tvunget til å akseptere de elendige arbeidsforholdene. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/bonde-betaler-heller-hundretusener-i-karantenehotell-enn-a-ha-uerfarne-norske-1.15499868 Anonymkode: 77d26...4fe 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 De eneste som jobber som slaver er bøndene selv. Med mindre man driver veeeeeldig stort så må man belage seg på 100% jobb i tillegg, og man hadde tjent mer dersom man hadde jobbet tilsvarende timer i kassa på Rema. Når man putter det på toppen av den 100% jobben man må ha for å ha til mat på bordet og for å dekke (deler av) driftsutgiftene så er det absolutt ikke verdt det. Er selv såpass uheldig at jeg har en gård i familien, og per nå har mitt eldste barn odel. Siden jeg jo er glad i gården og ønsker at den skal forbli i familien så er mitt største ønske at søskenet mitt som har overtatt skal få egne barn. Vi må fortsatt jobbe gratis på gården for å i det hele tatt få det til å fungere, men dersom det blir slik at mine barn ender opp med ideelt så blir dessverre gården solgt. For så mye arbeid i tillegg til 100% jobb unner jeg virkelig ikke mine barn. Mine foreldre er nesten 80 og pensjonert fra sine jobber, men jobber fortsatt fulltid der (gratis, selvsagt) for å ta unna mens søskenet mitt er på sin fulltidsjobb. Skal man kunne leve av gårdsdrift i Norge i dag så må man drive veldig stort. Anonymkode: eec7f...d51 6
stan Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 Lurer på hva som ligger bak dette? Er det norske arbeidstakere som rett og slett ikke vil eller evner til å gjøre slike jobber? Eller er det en bransje som har hatt en sovepute gjennom mange år med billig utenlandske arbeidstakere, med vilkår på grensen til sosial dumping? 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 Nei, jeg er ikke slaveeier. Jeg følger tariffen og vilkårene i bransjen. Den eneste slaven på min gård, er meg selv. Anonymkode: 82031...701 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, jeg er ikke slaveeier. Jeg følger tariffen og vilkårene i bransjen. Den eneste slaven på min gård, er meg selv. Anonymkode: 82031...701 🤣 Anonymkode: 77d26...4fe 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 Nei, vil ikke si vi er det. Men systemet i Norge er helt på trynet. Vi jobber 200% på gården, pluss 100% i tillegg for å dekke litt. I tillegg er vi avhengig av tilskudd av staten. Hvorfor? Fordi Rema Reitan og co betaler altfor lite for våre produkter, men selger det med kalkyle mange, mange ganger innkjøp. Jeg får 26 kr per sau til slakt. PER SAU. Hvor mye tar butikken for 1 kg kjøtt? Du forstår selv dette ikke henger på greip? Anonymkode: 0ddbf...e10 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 stan skrev (32 minutter siden): Lurer på hva som ligger bak dette? Er det norske arbeidstakere som rett og slett ikke vil eller evner til å gjøre slike jobber? Eller er det en bransje som har hatt en sovepute gjennom mange år med billig utenlandske arbeidstakere, med vilkår på grensen til sosial dumping? Det er hard jobbing, lange dager, ikke røddager, og elendig betalt. Polakker gjør det fordi det for dem er bra betaling. Siden det er billig å bo i Polen. For en nordmann er det ikke bra betaling siden det er så dyrt å leve og bo i Norge. Hadde det vært like dyrt å bo k Polen så hadde selvsagt ikke polakkene giddet å dra hit for å jobbe for denne lønnen. Folk går ut fra at polakker tar til takke med mindre, men sett i perspektiv gjør de jo ikke det. Anonymkode: 14534...22a 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 Jeg forstår de bøndene godt. Det er en sesongjobb og hvis de ansetter norske så kan de komme til å gå til fast jobb om de får det og da står bonden der i en knipe. DET er en side av saken hvertfall. Anonymkode: 6a965...3c0
Nicathv Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 Bøndene burde bli mye sterkere subsidierte slik at de kan betale arbeiderene deres ordentlig.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De foretrekker arbeidere som er tvunget til å akseptere de elendige arbeidsforholdene. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/bonde-betaler-heller-hundretusener-i-karantenehotell-enn-a-ha-uerfarne-norske-1.15499868 Anonymkode: 77d26...4fe De prøvde med nordmenn fra NAV, de fleste hadde reist hjem før lunsjpausen. Skjønner godt at bøndene ikke vil ha slike. Anonymkode: a6e31...aa4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 Dere så ikke denne biten altså? Sitat Til selve plukkinga krysser han fingrene for at de faste og erfarne kan komme, for etter 20 år har han ennå til gode at en nordmann fullfører en hel sesong. Derfor tar han heller regninga for karantenehotell. Anonymkode: b3210...cee 2
stan Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er hard jobbing, lange dager, ikke røddager, og elendig betalt. Polakker gjør det fordi det for dem er bra betaling. Siden det er billig å bo i Polen. For en nordmann er det ikke bra betaling siden det er så dyrt å leve og bo i Norge. Hadde det vært like dyrt å bo k Polen så hadde selvsagt ikke polakkene giddet å dra hit for å jobbe for denne lønnen. Folk går ut fra at polakker tar til takke med mindre, men sett i perspektiv gjør de jo ikke det. Anonymkode: 14534...22a Det du beskriver er vel ulovlige arbeidsforhold? Hvis det stemmer blir smaken av jordbær ikke like søt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå