Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Var det ikke sånn at alle skulle gå opp 2,7 % i lønn?  Jeg fikk lønnslipp nå og har gått opp 1,3%. Er det opp til arbeidsgiver? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh, HVA jobber du med? Må ha LITT mer informasjon

Anonymkode: 9958f...1a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du med?

Anonymkode: dc771...f7e

Skrevet

Sjekk med fagforeningen. 

Det er mulig rammen var på 2,7 % og at dette ikke er likt fordelt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket oppgjør gjelder det?

Anonymkode: d8f89...6fb

Skrevet

Jeg har sikkert missforstått. Hørte at alle skulle gå opp minst 2,7% i lønn. *blondi*

Skrevet
Juljul skrev (Akkurat nå):

Jeg har sikkert missforstått. Hørte at alle skulle gå opp minst 2,7% i lønn. *blondi*

Alle burde minst det. Prisstigning har vært på 2,8 %, så med 2,7 % vil man miste kjøpekraft. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må også regne med overheng og glidning når man snakker om prosenter i lønnsoppgjøret..

Anonymkode: a4680...072

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Juljul skrev (3 minutter siden):

Mange lønnsoppgjør som ikke er avsluttet ennå, da er det ikke avgjort hvor stor del av potten som går til generelle tillegg og hvor stor del som går til lokale forhandlinger.

Anonymkode: d8f89...6fb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 2,5%

Anonymkode: a2561...9e4

AnonymBruker
Skrevet

Årets lønnsoppgjør gikk veldig kjapt hos oss og i år, men gjelder ikke før i juni. 
Men i Juni så får vi feriepengene  og antar da at ny lønnsjusteringen kommer sikkert med på Juli lønnen samt etterbetalingen fra Juni

Anonymkode: d2939...7e0

AnonymBruker
Skrevet

Jobber en i stat er ikke oppgjøret i havn ennå. 
Så kan det være lurt å sette seg inn i begrepene overheng og glidning

Glidning er den inntektsøkningen som skjer i tiden mellom to lønnsoppgjør, for eksempel gjennom personlige tillegg, provisjonstillegg, eller bonusordninger.

Overheng:

Lønnsendringer gjøres ofte midt i året, ikke ved årsskiftet. "Overheng" beskriver forskjellen mellom gjennomsnittslønnen i kalenderåret, og lønnsnivået ved årets utgang. Dette brukes for å fortelle hvor stor årslønnsveksten fra ett år til det neste vil bli, dersom det ikke gis lønnstillegg i det siste året.

For eksempel: Hvis timelønnen i desember var 115 kroner og gjennom­snittet for hele året var 111 kroner, blir overhenget 4 kroner, eller 3,6 prosent. Årslønnen vil stige som en følge av overhenget fra året før, slik at arbeidstakeren kan få økt årslønnen uten at det blir gitt lønnstillegg det året. Overhenget blir større jo senere på året et lønnstillegg blir gitt og dess større det er. Et stort overheng betyr at rammene for det påfølgende lønnsoppgjøret blir trangere, og mulighetene for blant annet lønnstillegg blir normalt mindre.

kilde NHO

Anonymkode: 593d4...279

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...