AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Skal prøve å forklare meg så kort og godt som mulig. Jeg er ei dame på snart 31 år. Livet har vært tøft for meg, slet psykisk store deler av barne- og ungdomstiden pga seksuelle overgrep i tidlig barndom av en i veldig nær relasjon til meg. Pga psyken min, slet jeg veldig på skolen, og mangler i dag en eksamen fra vgs for å få vitnemål. Har tatt opp igjen eksamen hele tre ganger, og stryker hver gang. Valgte dessverre feil studieretning da jeg begynte på vgs, var skolelei og valgte design og håndverk, til tross for at jeg ikke kan noe håndverk. Det er derfor eksamen i søm jeg mangler, så det er ikke et relevant fag sånn sett, for videre studier. Til tross for psyken min, har jeg jobbet i ti år. Jeg har jobbet i hotell- og restaurantbransjen i alle disse årene, sju av dem i samme bedrift. I denne bedriften vokste jeg med jobben; startet i en 60%-stilling og jobbet meg oppover til en 100%-stilling som assisterende daglig leder. Det var en jobb jeg trivdes godt med, tjente ok og jeg følte meg litt viktig. Likte ansvaret jeg hadde og arbeidsmiljøet vårt var veldig bra. I 2018 måtte vi dessverre legge ned driften, og siste åpningsdag var to uker etter at jeg fikk mitt første barn. Jeg brukte derfor permisjonen min på å sende ut åpne søknader og søke ledige stillinger, og fikk heldigvis jobb ganske fort. Jeg fikk en 50% på et spisested. Denne jobben er dårligere betalt enn den jeg hadde, jeg har altså gått ned ganske mye i lønn. Tjente 21-23K etter skatt på den forrige, og på min nåværende jobb tjener jeg 15-17K etter skatt hvis jeg tar på meg de ekstra vaktene jeg kan, uten de har jeg en lønn på 12K. Samboer jobber i samme bransje, men har fagbrev og høyere stilling, så han får bedre betalt. Han får utbetalt ca det samme jeg fikk i min gamle jobb. I februar fikk vi barn nummer to. Det sier seg selv at jeg må ha ny jobb. Problemet mitt er at jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg vil ut av bransjen, men har ikke erfaring fra andre steder enn den bransjen. Har prøvd meg på studier to ganger (23/5-regelen, så kom inn uten vitnemål); først markedsføringsledelse også barnehagelærer, men begge gangene har jeg falt ut og motivasjonen min forsvinner fullstendig underveis fordi jeg overbeviser meg selv om at jeg ikke får til, ikke duger eller lignende. Jeg har lyst til å studere, men kommer ikke til å ta opp nye studier før jeg er helt 100% sikker på at det er noe jeg virkelig vil. Jeg kunne egentlig tenke meg å jobbe med økonomi, ledelse eller markedsføring, og jeg liker veldig godt å bli utfordret. Jeg skal sende ut åpne søknader samt søke stillinger, men jeg trenger litt råd om hvilke stillinger jeg kan søke, og hvilke bedrifter jeg kan ta kontakt med. Da tenker jeg på andre bedrifter enn butikker, serveringssteder og lignende, da dette er en bransje jeg vil ut av. Er det noen som har noen forslag til meg? Noen som kanskje har vært i en lignende situasjon, og som har fått en slik type jobb uten erfaring eller relevant utdannelse? Anonymkode: 5f867...3c2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Dersom du ikke har utdanning så er nok butikker osv. de eneste stedene du har sjans på å få jobb (med mindre du er veldig heldig eller får jobb via noen) Evt. kan du søke jobb som tilkallingsvikar i helsevesnet og ta det du får, men du får nok ikke fast stilling som ufaglært. Anonymkode: e0273...e55 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 Brukeratyrt personlig assistent kan være en ok jobb. Anonymkode: 5b42a...ad5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Brukeratyrt personlig assistent kan være en ok jobb. Anonymkode: 5b42a...ad5 Det kunne det, men jeg har ikke lappen, og alle de stillingsannonsene jeg har sett som det, så står det at førerkort er er et krav. Føles litt ut som at jeg bare har ødelagt sakte, men sikkert for meg selv. Anonymkode: 5f867...3c2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal prøve å forklare meg så kort og godt som mulig. Jeg er ei dame på snart 31 år. Livet har vært tøft for meg, slet psykisk store deler av barne- og ungdomstiden pga seksuelle overgrep i tidlig barndom av en i veldig nær relasjon til meg. Pga psyken min, slet jeg veldig på skolen, og mangler i dag en eksamen fra vgs for å få vitnemål. Har tatt opp igjen eksamen hele tre ganger, og stryker hver gang. Valgte dessverre feil studieretning da jeg begynte på vgs, var skolelei og valgte design og håndverk, til tross for at jeg ikke kan noe håndverk. Det er derfor eksamen i søm jeg mangler, så det er ikke et relevant fag sånn sett, for videre studier. Til tross for psyken min, har jeg jobbet i ti år. Jeg har jobbet i hotell- og restaurantbransjen i alle disse årene, sju av dem i samme bedrift. I denne bedriften vokste jeg med jobben; startet i en 60%-stilling og jobbet meg oppover til en 100%-stilling som assisterende daglig leder. Det var en jobb jeg trivdes godt med, tjente ok og jeg følte meg litt viktig. Likte ansvaret jeg hadde og arbeidsmiljøet vårt var veldig bra. I 2018 måtte vi dessverre legge ned driften, og siste åpningsdag var to uker etter at jeg fikk mitt første barn. Jeg brukte derfor permisjonen min på å sende ut åpne søknader og søke ledige stillinger, og fikk heldigvis jobb ganske fort. Jeg fikk en 50% på et spisested. Denne jobben er dårligere betalt enn den jeg hadde, jeg har altså gått ned ganske mye i lønn. Tjente 21-23K etter skatt på den forrige, og på min nåværende jobb tjener jeg 15-17K etter skatt hvis jeg tar på meg de ekstra vaktene jeg kan, uten de har jeg en lønn på 12K. Samboer jobber i samme bransje, men har fagbrev og høyere stilling, så han får bedre betalt. Han får utbetalt ca det samme jeg fikk i min gamle jobb. I februar fikk vi barn nummer to. Det sier seg selv at jeg må ha ny jobb. Problemet mitt er at jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg vil ut av bransjen, men har ikke erfaring fra andre steder enn den bransjen. Har prøvd meg på studier to ganger (23/5-regelen, så kom inn uten vitnemål); først markedsføringsledelse også barnehagelærer, men begge gangene har jeg falt ut og motivasjonen min forsvinner fullstendig underveis fordi jeg overbeviser meg selv om at jeg ikke får til, ikke duger eller lignende. Jeg har lyst til å studere, men kommer ikke til å ta opp nye studier før jeg er helt 100% sikker på at det er noe jeg virkelig vil. Jeg kunne egentlig tenke meg å jobbe med økonomi, ledelse eller markedsføring, og jeg liker veldig godt å bli utfordret. Jeg skal sende ut åpne søknader samt søke stillinger, men jeg trenger litt råd om hvilke stillinger jeg kan søke, og hvilke bedrifter jeg kan ta kontakt med. Da tenker jeg på andre bedrifter enn butikker, serveringssteder og lignende, da dette er en bransje jeg vil ut av. Er det noen som har noen forslag til meg? Noen som kanskje har vært i en lignende situasjon, og som har fått en slik type jobb uten erfaring eller relevant utdannelse? Anonymkode: 5f867...3c2 Liker du virkelig veldig godt å bli utfordret? De to poengene jeg har uthevet er motsigende. Studier er utfordrende, men du motarbeider deg selv og dropper ut. Anbefaler at du gjør en grundig vurdering av hva du faktisk liker og ikke liker. Hvilke arbeidsoppgaver liker du/liker du ikke? Hvilke oppgaver i studiesammenheng liker du? Ta kontakt med NAV eller veiledningssenteret i ditt fylke, de vil ha karriereverktøy som de kan bruke for å peke deg i riktig retning. Anonymkode: 42a79...36d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Liker du virkelig veldig godt å bli utfordret? De to poengene jeg har uthevet er motsigende. Studier er utfordrende, men du motarbeider deg selv og dropper ut. Anbefaler at du gjør en grundig vurdering av hva du faktisk liker og ikke liker. Hvilke arbeidsoppgaver liker du/liker du ikke? Hvilke oppgaver i studiesammenheng liker du? Ta kontakt med NAV eller veiledningssenteret i ditt fylke, de vil ha karriereverktøy som de kan bruke for å peke deg i riktig retning. Anonymkode: 42a79...36d I jobbsammenheng, ja, så gjør jeg det. Sjefen min på min forrige arbeidsplass gjorde det, og det var også en av grunnene til at jeg at trivdes så godt. Jeg fikk utvikle meg selv, og teste egne grenser, og det hadde jeg så godt av. Men jeg skjønner hva du mener. Jeg liker administrative oppgaver, hadde blant annen ansvar for varetellinger, varebestilliger og månedsoppgjør og det likte jeg veldig godt. Jeg liker å yte god service og jeg er opptatt av de rundt meg skal ha det bra. Jeg har veldig lav selvtillit, men på jobb klarer jeg på en måte å skyve den til side og snakke med både kollegaer og kunder. I studier liker jeg selvstudier og forelesninger best. Gruppearbeid og pararbeid er jeg helt elendig på. Samme med presentasjoner, på grunnskolen og videregående fikk jeg fritak for muntlige fremføringer fordi det trigger angstanfall hos meg. Så jeg er kanskje full av motsetninger, men på jobb klarer jeg å legge alle slike ting til side, av en eller annen grunn. Anonymkode: 5f867...3c2
KvinneMannen Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 Jeg vet faktisk om den perfekte løsningen for deg.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 KvinneMannen skrev (5 minutter siden): Jeg vet faktisk om den perfekte løsningen for deg. Jaha? Anonymkode: 5f867...3c2
KvinneMannen Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jaha? Anonymkode: 5f867...3c2 Beklager, jeg er litt intoksisert og ser nå at du har samboer og barn. Da blir det litt vanskelig, hvis ikke dere er villige til å flytte på dere?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 KvinneMannen skrev (1 minutt siden): Beklager, jeg er litt intoksisert og ser nå at du har samboer og barn. Da blir det litt vanskelig, hvis ikke dere er villige til å flytte på dere? I utgangspunktet ikke. Samboeren sin jobb er jo her, og hele vårt nettverk er her. Anonymkode: 5f867...3c2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 Kan du ikke studere via nett? Da viser du engasjement og stå på vilje (dvs lettere å få jobb). Anonymkode: 8b153...a15
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 Hvorfor ikke hotellresepsjon eller i resepsjonen til en stor bedrift? Eller værelsesbetjent (eller hva de kalles) på hotell? Kanskje ikke noe karrierevei, men du trenger noe _nå_. Støtter også nettstudier. F.eks har uit økonomistudier, om du er interessert i det. De har ledelse også. Det kan du ta ved siden av jobb om du orker. Men lag en plan på hva du vil bruke det til. Da får du lån fra Lånekassen, og muligens noe mer pga barn. Anonymkode: c8bf4...a3d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du ikke studere via nett? Da viser du engasjement og stå på vilje (dvs lettere å få jobb). Anonymkode: 8b153...a15 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor ikke hotellresepsjon eller i resepsjonen til en stor bedrift? Eller værelsesbetjent (eller hva de kalles) på hotell? Kanskje ikke noe karrierevei, men du trenger noe _nå_. Støtter også nettstudier. F.eks har uit økonomistudier, om du er interessert i det. De har ledelse også. Det kan du ta ved siden av jobb om du orker. Men lag en plan på hva du vil bruke det til. Da får du lån fra Lånekassen, og muligens noe mer pga barn. Anonymkode: c8bf4...a3d Jo, nettstudier er absolutt noe jeg vurderer, jeg må bare være helt sikker på at studiet jeg velger virkelig er noe jeg ønsker, med tanke på de to forrige forsøkene mine. Hotell er også noe jeg har vært innom, og det er ikke uaktuelt det heller. Er vel kanskje de valgene jeg har, ser jo på forskjellige annonser på nett at de fleste bedrifter utenom butikk, hotell og restaurant vil ha ansatte med erfaring fra lignende arbeid eller utdannelse, så det er kanskje den veien jeg må gå. Anonymkode: 5f867...3c2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #14 Skrevet 19. mai 2021 Jeg må bare si og dette kommer fra en 32 åring som akkurat har begynt på høyere studier, har byttet retning og div bare siste året så jeg føler med deg🤷♀️ Du har jo fått til mye i livet, daglig leder er imponerende. Bra jobba! Du ødelegger ikke for deg selv mtp studiene Du gjør så godt du kan med de forutsetningene du har. Den her artikkelen er fra 2015 men viser ett eksempel på en som har brukt lenger tid på sine studier. Bare man ikke henger etter lengere enn ett år mtp lånekassen, så er det en måte å gjøre det på https://www.tv2.no/a/6885427/ Anonymkode: 26325...426
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #15 Skrevet 19. mai 2021 Om du finner et område du trives med kan du se om du kan ta fagbrev på jobben. Du trenger ikke tenke at du skal ha høyere utdanning. https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/fagbrev_pa_jobb Anonymkode: 58fdd...237
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #16 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om du finner et område du trives med kan du se om du kan ta fagbrev på jobben. Du trenger ikke tenke at du skal ha høyere utdanning. https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/fagbrev_pa_jobb Anonymkode: 58fdd...237 Ja, det var jo en idé. Skal lese litt på dette Anonymkode: 5f867...3c2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #17 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg må bare si og dette kommer fra en 32 åring som akkurat har begynt på høyere studier, har byttet retning og div bare siste året så jeg føler med deg🤷♀️ Du har jo fått til mye i livet, daglig leder er imponerende. Bra jobba! Du ødelegger ikke for deg selv mtp studiene Du gjør så godt du kan med de forutsetningene du har. Den her artikkelen er fra 2015 men viser ett eksempel på en som har brukt lenger tid på sine studier. Bare man ikke henger etter lengere enn ett år mtp lånekassen, så er det en måte å gjøre det på https://www.tv2.no/a/6885427/ Anonymkode: 26325...426 Tusen takk jeg prøver så godt jeg kan, men det ikke føles ut som at det er godt nok, så føles det ganske tungt til tider allikevel. Anonymkode: 5f867...3c2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #18 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Skal prøve å forklare meg så kort og godt som mulig. Jeg er ei dame på snart 31 år. Livet har vært tøft for meg, slet psykisk store deler av barne- og ungdomstiden pga seksuelle overgrep i tidlig barndom av en i veldig nær relasjon til meg. Pga psyken min, slet jeg veldig på skolen, og mangler i dag en eksamen fra vgs for å få vitnemål. Har tatt opp igjen eksamen hele tre ganger, og stryker hver gang. Valgte dessverre feil studieretning da jeg begynte på vgs, var skolelei og valgte design og håndverk, til tross for at jeg ikke kan noe håndverk. Det er derfor eksamen i søm jeg mangler, så det er ikke et relevant fag sånn sett, for videre studier. Til tross for psyken min, har jeg jobbet i ti år. Jeg har jobbet i hotell- og restaurantbransjen i alle disse årene, sju av dem i samme bedrift. I denne bedriften vokste jeg med jobben; startet i en 60%-stilling og jobbet meg oppover til en 100%-stilling som assisterende daglig leder. Det var en jobb jeg trivdes godt med, tjente ok og jeg følte meg litt viktig. Likte ansvaret jeg hadde og arbeidsmiljøet vårt var veldig bra. I 2018 måtte vi dessverre legge ned driften, og siste åpningsdag var to uker etter at jeg fikk mitt første barn. Jeg brukte derfor permisjonen min på å sende ut åpne søknader og søke ledige stillinger, og fikk heldigvis jobb ganske fort. Jeg fikk en 50% på et spisested. Denne jobben er dårligere betalt enn den jeg hadde, jeg har altså gått ned ganske mye i lønn. Tjente 21-23K etter skatt på den forrige, og på min nåværende jobb tjener jeg 15-17K etter skatt hvis jeg tar på meg de ekstra vaktene jeg kan, uten de har jeg en lønn på 12K. Samboer jobber i samme bransje, men har fagbrev og høyere stilling, så han får bedre betalt. Han får utbetalt ca det samme jeg fikk i min gamle jobb. I februar fikk vi barn nummer to. Det sier seg selv at jeg må ha ny jobb. Problemet mitt er at jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg vil ut av bransjen, men har ikke erfaring fra andre steder enn den bransjen. Har prøvd meg på studier to ganger (23/5-regelen, så kom inn uten vitnemål); først markedsføringsledelse også barnehagelærer, men begge gangene har jeg falt ut og motivasjonen min forsvinner fullstendig underveis fordi jeg overbeviser meg selv om at jeg ikke får til, ikke duger eller lignende. Jeg har lyst til å studere, men kommer ikke til å ta opp nye studier før jeg er helt 100% sikker på at det er noe jeg virkelig vil. Jeg kunne egentlig tenke meg å jobbe med økonomi, ledelse eller markedsføring, og jeg liker veldig godt å bli utfordret. Jeg skal sende ut åpne søknader samt søke stillinger, men jeg trenger litt råd om hvilke stillinger jeg kan søke, og hvilke bedrifter jeg kan ta kontakt med. Da tenker jeg på andre bedrifter enn butikker, serveringssteder og lignende, da dette er en bransje jeg vil ut av. Er det noen som har noen forslag til meg? Noen som kanskje har vært i en lignende situasjon, og som har fått en slik type jobb uten erfaring eller relevant utdannelse? Anonymkode: 5f867...3c2 Tror du bør få profesjonell hjelp. Anonymkode: 3f49a...c44
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #19 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror du bør få profesjonell hjelp. Anonymkode: 3f49a...c44 Hva slags type hjelp da? Gått til psykolog to ganger i måneden siden jeg var 12, regner med hun hadde sagt noe hvis jeg hadde trengt mer. Anonymkode: 5f867...3c2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå