Gå til innhold

Vil jeg få mer energi av å gå opp i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger akkurat under normal bmi og føler meg sliten hele tiden, ofte også ganske utmattet, kan bmien være en årsak?

Alle prøver er fine og normale. 

Noen som har egne erfaringer om dette?

Anonymkode: 53ce7...c2b

Skrevet

Kommer sikkert helt an på hva slags mat du spiser.

Rent kjøtt/fisk, egg, grønnsaker, meieriprodukter, frukt/bær, frø, nøtter ... er veldig bra, mens mye Pepsi Max, ferdigmat, for lite proteiner, osv., er noe som gjør en slapp. Nok vann er også viktig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er undervektig får du ikke i deg nok næring, så ja, det kan absolutt være en grunn til at du er slapp.

Men som det skrives over her: hva du spiser er vel så viktig som hvor mye du spiser (med mindre man spiser langt mindre enn det man forbrenner i løpet av en dag).

Anonymkode: 80923...330

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan få i seg nok næringsstoffer men for lite energi?

Anonymkode: 2f8ea...fe9

AnonymBruker
Skrevet

Du vet hva som er måleenheten for energi? Kalorier.

Anonymkode: 3b916...e1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ligger akkurat under normal bmi og føler meg sliten hele tiden, ofte også ganske utmattet, kan bmien være en årsak?

Alle prøver er fine og normale. 

Noen som har egne erfaringer om dette?

Energinivået henger ofte sammen med energibalanse, så er du undervektig som resultat av å ligge for lavt på inntak er det definitivt en mulighet. Ligger du i minus samtidig som du er lav i vekt vil kroppen spare på energien så godt den kan ved blandt annet å justere diverse homoner og prosesser i kroppen som blandt annet vil påvirker energinivåer ditt (fordi kroppen ikke ønsker at du skal svi av energi på bevegelse). Er du derimot litt undervektig og alltid har vært det til tross for bra matinntak, så kan endringer i energinivå ha andre årsaker, alt fra virusinfeksjoner til mangler på feks jern. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan få i seg nok næringsstoffer men for lite energi?

Anonymkode: 2f8ea...fe9

Ja jeg var mye mer undervektig før enn det jeg er nå, men alle prøver var fine, ingen mangler på noe. 

AnonymBruker
Skrevet
Lill3My skrev (10 minutter siden):

Energinivået henger ofte sammen med energibalanse, så er du undervektig som resultat av å ligge for lavt på inntak er det definitivt en mulighet. Ligger du i minus samtidig som du er lav i vekt vil kroppen spare på energien så godt den kan ved blandt annet å justere diverse homoner og prosesser i kroppen som blandt annet vil påvirker energinivåer ditt (fordi kroppen ikke ønsker at du skal svi av energi på bevegelse). Er du derimot litt undervektig og alltid har vært det til tross for bra matinntak, så kan endringer i energinivå ha andre årsaker, alt fra virusinfeksjoner til mangler på feks jern. 

Jeg er litt for tynn, var større som barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...