AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Hei Er det noen som har erfaring med boliglån når man er student? Jeg eier en leilighet fra før av, og vurderer å flytte til en storby for å studere. Må derfor selge boligen min og kjøpe ny i studiebyen (hvor jeg uansett ønsker å bo permanent). Jeg sikter meg inn på ny leilighet i samme prissjiktet som den jeg allerede eier, så belåningsgraden hadde ikke gått opp.. Men hvordan er det når man står uten jobb pga ny by og studier (men eier en leilighet fra før av)? Jeg har jo ikke fast inntekt, i alle fall ikke i utgangspunktet. Kommer selvfølgelig til å få meg en deltidsjobb som alle andre studenter. Anonymkode: e9968...396
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Du kommer ikke til å få et nytt lån når du kun har deltidsjobb som inntekt (med mindre den er innenfor kravet om makslån på 5 x inntekt). Så jeg ville solgt nå og kjøpt ny bolig mens du fremdeles har jobben du har nå, sånn at du får lån. Hvis du vet at du kommer til å klare å betale ned på lånet, selvfølgelig. Alternativt kan du leie ut boligen du eier nå og leie i studentbyen mens du studerer. Tror det er klokere enn å selge og ikke få kjøpt nytt i hvert fall. Anonymkode: 60949...adf
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 TS her: Jeg har "kun" 700.000,- pr dags dato i boliglån, og kan trolig selge leiligheten min for ca 2 millioner. Har altså lav belåningsgrad, og ingen problemer med å betale lånet (har valgt å betale ekstra avdrag over tid) Men likefult står jeg jo uten inntekt til høsten, i ny by. Tror dere virkelig at banken er såpass strenge på det? De må jo se at jeg har betjent huslånet mitt og mer til i mange år, og at en eventuell leie-leilighet vil koste meg mer i måneden (studiebyen er en storby, der man fort vekk må betale 6-9000 kr i mnd). Studiet mitt er også ansett som et "trygt valg" med så og si garantert jobb/god inntekt etter fullført studie.. Anonymkode: e9968...396
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her: Jeg har "kun" 700.000,- pr dags dato i boliglån, og kan trolig selge leiligheten min for ca 2 millioner. Har altså lav belåningsgrad, og ingen problemer med å betale lånet (har valgt å betale ekstra avdrag over tid) Men likefult står jeg jo uten inntekt til høsten, i ny by. Tror dere virkelig at banken er såpass strenge på det? De må jo se at jeg har betjent huslånet mitt og mer til i mange år, og at en eventuell leie-leilighet vil koste meg mer i måneden (studiebyen er en storby, der man fort vekk må betale 6-9000 kr i mnd). Studiet mitt er også ansett som et "trygt valg" med så og si garantert jobb/god inntekt etter fullført studie.. Anonymkode: e9968...396 Hør med banken, ikke KG. Anonymkode: 196a4...b98
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 Ja det er kjipt. Fast jobb for lån med de jeg har snakket med har ca 2 mill + vikariat 70% stilling og er student. Anonymkode: b7cbc...c14
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her: Jeg har "kun" 700.000,- pr dags dato i boliglån, og kan trolig selge leiligheten min for ca 2 millioner. Har altså lav belåningsgrad, og ingen problemer med å betale lånet (har valgt å betale ekstra avdrag over tid) Men likefult står jeg jo uten inntekt til høsten, i ny by. Tror dere virkelig at banken er såpass strenge på det? De må jo se at jeg har betjent huslånet mitt og mer til i mange år, og at en eventuell leie-leilighet vil koste meg mer i måneden (studiebyen er en storby, der man fort vekk må betale 6-9000 kr i mnd). Studiet mitt er også ansett som et "trygt valg" med så og si garantert jobb/god inntekt etter fullført studie.. Anonymkode: e9968...396 Med mindre du skal flytte til Oslo, har ikke bankene lov til å gi deg lån hvis du tjener for lite. I Oslo har de egne regler hvor bankene kan gi lån til 10 eller 15% av alle totallån hvor de formelle kravene ikke er oppfylt, men hvor banken vurderer det dithen at det er trygt å gi lån allikevel. Hvis du har noen som kan stille som kausjonist er det en mulig løsning. Anonymkode: 60949...adf
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Med mindre du skal flytte til Oslo, har ikke bankene lov til å gi deg lån hvis du tjener for lite. I Oslo har de egne regler hvor bankene kan gi lån til 10 eller 15% av alle totallån hvor de formelle kravene ikke er oppfylt, men hvor banken vurderer det dithen at det er trygt å gi lån allikevel. Hvis du har noen som kan stille som kausjonist er det en mulig løsning. Anonymkode: 60949...adf Det hjelper ikke, hun har nok til egenkapital. Da må hun ha medlånetaker. Anonymkode: b7cbc...c14
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det hjelper ikke, hun har nok til egenkapital. Da må hun ha medlånetaker. Anonymkode: b7cbc...c14 TS her Hvis jeg selger leiligheten min til 2 millioner, sitter jeg jo igjen med 1,3 mill,- i egenkapital. Det kan jo ikke være så ille vel..? Anonymkode: e9968...396
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #9 Skrevet 18. mai 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: TS her Hvis jeg selger leiligheten min til 2 millioner, sitter jeg jo igjen med 1,3 mill,- i egenkapital. Det kan jo ikke være så ille vel..? Anonymkode: e9968...396 Det var iallefall null håp her, må låne 1,7 og har 2 Anonymkode: b7cbc...c14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå