Neutral90 Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Hei! Vi har mye veranda og god str på hagen, men jeg har fått lyst til å bygge pergola eller platting med paviljong over. Jeg tenker på det som en mer tilbaketrukket og et avslappende område der vi kan sitte uforstyrret uten at naboer ser at vi er på verandaen. Har du det? Blir det brukt? Fornøyd?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Dessverre ingen svar til deg, men har akkurat samme ønsker som deg. Spesielt det med innsyn. Så håper du får noen svar. Anonymkode: 6b64c...74e
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 Hvorfor er det hemmelig at dere er på verandaen da? Syns liksom pergola har blitt det nye " alle " snakker om. Skyldes vel at det har vært mye på tv vil jeg tro. Fancy Anonymkode: 0880a...36e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det hemmelig at dere er på verandaen da? Syns liksom pergola har blitt det nye " alle " snakker om. Skyldes vel at det har vært mye på tv vil jeg tro. Fancy Anonymkode: 0880a...36e Kunne slippe vind fra nord/øst/vest, men samtidig ha sol og utsikt de andre retningene. Kunne sitte ute selv om det er litt regn i lufta, om temperaturen er ok. Men slippe tak om det ikke trengs. Dra for veggen mot nord om naboen er ute og herjer akkurat når du vil sole deg toppløs. Anonymkode: 31471...f76 4
Neutral90 Skrevet 18. mai 2021 Forfatter #5 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor er det hemmelig at dere er på verandaen da? Syns liksom pergola har blitt det nye " alle " snakker om. Skyldes vel at det har vært mye på tv vil jeg tro. Fancy Anonymkode: 0880a...36e Absolutt ikke hemmelig, men veldig greit å kunne trekke seg unna etter en lang dag på verandaen og i hagen der det er forventet å slå av en prat. Vi har en fin ende av hagen som er "nedfelt" i forhold til naboen, der vi kan sitte mer i skjul. Savner det noen kvelder, da jeg kan bli mettet av det sosiale. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 Neutral90 skrev (13 timer siden): Hei! Vi har mye veranda og god str på hagen, men jeg har fått lyst til å bygge pergola eller platting med paviljong over. Jeg tenker på det som en mer tilbaketrukket og et avslappende område der vi kan sitte uforstyrret uten at naboer ser at vi er på verandaen. Har du det? Blir det brukt? Fornøyd? Har du sett årets sesong av Tid for hage? De har bygget flere fine pergolaer. Vi drømmer/planlegger å bygge noe som skjermer på verandaen. Tror vi ender på en åpen utestue med en oppmurt peis på ene kortveggen. Vi har ikke innsyn, men ligger vindutsatt til og det blåser enten kaldt fra nord eller surt fra sørvest så vi vil gjerne ha et sted der vi kan sitte le og under tak på kveldstid. Dersom dere skal bygge i år ville jeg kastet meg rundt og kjøpt material. Prisen på trevirke har økt veldig mye siste år med en prisøkning på nær 50 %, og det er varslet enda en ny prisøkning fra 1.6. Anonymkode: 5027e...574 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 Vi har hatt to paviljonger. Her har sola spist opp begge, så om høsten har alt morknet når vi tar den ned. Vi kommer til å bygge pergola neste gang, vi bruker utrolig mye tid ute, å særlig i en sånn lun krok. Anonymkode: b9ba8...c92 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du sett årets sesong av Tid for hage? De har bygget flere fine pergolaer. Vi drømmer/planlegger å bygge noe som skjermer på verandaen. Tror vi ender på en åpen utestue med en oppmurt peis på ene kortveggen. Vi har ikke innsyn, men ligger vindutsatt til og det blåser enten kaldt fra nord eller surt fra sørvest så vi vil gjerne ha et sted der vi kan sitte le og under tak på kveldstid. Dersom dere skal bygge i år ville jeg kastet meg rundt og kjøpt material. Prisen på trevirke har økt veldig mye siste år med en prisøkning på nær 50 %, og det er varslet enda en ny prisøkning fra 1.6. Anonymkode: 5027e...574 Det er vel en økning på 25%? Uansett lurt å kjøpe inn, for materialer er dyrt i år. Vi skal bygge hus, og får ikke kjøpt inn materialer før etter neste økning 🙃 Ellers kan jeg bekrefte at pergola er voldsomt trendy. Jeg jobber i bygningsavdelingen, og det føles som at annenhver henvendelse vi får inn omhandler pergola eller såkalt pensjonistkuvøse. Anonymkode: 7ea60...873 2
Neutral90 Skrevet 19. mai 2021 Forfatter #9 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi har hatt to paviljonger. Her har sola spist opp begge, så om høsten har alt morknet når vi tar den ned. Vi kommer til å bygge pergola neste gang, vi bruker utrolig mye tid ute, å særlig i en sånn lun krok. Anonymkode: b9ba8...c92 Takk for godt råd! Det er veldig greit å lese før vi kjøper.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er vel en økning på 25%? Uansett lurt å kjøpe inn, for materialer er dyrt i år. Vi skal bygge hus, og får ikke kjøpt inn materialer før etter neste økning 🙃 Ellers kan jeg bekrefte at pergola er voldsomt trendy. Jeg jobber i bygningsavdelingen, og det føles som at annenhver henvendelse vi får inn omhandler pergola eller såkalt pensjonistkuvøse. Anonymkode: 7ea60...873 Har leste flere artikler i det siste om folk som bygger hus som har måttet kutte ut garasje og terrasser m.v. fra prosjektene grunnet prisstigningen. I et intervju med en utbygger i mitt område uttalte han at de må øke prisen på eneboliger med 1 million for å ha samme bunnlinje som før prisstigningen. Dette kun på grunn av materialkostnader. I denne artikkelen er prisstigningen oppgitt til å være 50 % i tillegg kommer vel den varslede prisøkningen på 25 % fra 1.6. 🤯 https://e24.no/naeringsliv/i/lERr4A/han-skal-bygge-ny-terrasse-den-blir-50-prosent-dyrere-enn-i-fjor Anonymkode: 5027e...574
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har leste flere artikler i det siste om folk som bygger hus som har måttet kutte ut garasje og terrasser m.v. fra prosjektene grunnet prisstigningen. I et intervju med en utbygger i mitt område uttalte han at de må øke prisen på eneboliger med 1 million for å ha samme bunnlinje som før prisstigningen. Dette kun på grunn av materialkostnader. I denne artikkelen er prisstigningen oppgitt til å være 50 % i tillegg kommer vel den varslede prisøkningen på 25 % fra 1.6. 🤯 https://e24.no/naeringsliv/i/lERr4A/han-skal-bygge-ny-terrasse-den-blir-50-prosent-dyrere-enn-i-fjor Anonymkode: 5027e...574 Litt betryggende at det i artikkelen står at det vil øke prisen på en enebolig med 150.000-200.000 kr, for da er vi fortsatt innenfor budsjett. Vi har planer om å droppe spesialtilpassede skapløsninger, plattinger og det blir stein på terrassen. Så får vi heller ta det når prisene forhåpentligvis går ned igjen. Anonymkode: 7ea60...873
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå