Gå til innhold

Blir veldig støl av den letteste aktivitet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det siste året har jeg bare bare blitt stivere/stølere av ingenting.  Jeg begynner å lure på om jeg kan ha en revmatisk sykdom som er i ferd med å utvikle seg, men når jeg har googlet og lest på de forskjellige typene, synest ikke stølhet virker å være et utpreget symptom på noen typer?

Litt bakgrunnsinfo: Er 31 år, kvinne. Har fra før kronisk tarmsykdom, er passiv periode så jeg er ikke særlig påvirket av sykdommen nå.

I fjor vår gikk jeg til legen fordi jeg har slitt med kneet i mange år, med stadig forverring, jeg har fått mer og mer smerter av den minste belastning. legen henviste meg til MR av kneet, men sa hun samtidig ville ta "blodprøve" for å sjekke at markører for reumatiske, siden jeg tross alt har kronisk sykdom som kan gjøre til at jeg er disponert fra flere. Hennes ord var at hun ikke så et sterkt klinisk bilde på det, men ville sjekke likevel. Denne slo ikke ut, og jeg fikk time til MR.

MRen viste at noen uspesifikke funn, blant annet antydning om at jeg kunne ha være disponert for å få kneskåla ut av ledd, og at gamle utglidninger kunne ha gjort til at jeg fikk smerter. Har vridd kneet to ganger de siste 10 årene, opplevd intens smerte, og har sannsynligvis fått kneskålen ut av ledd to ganger uten å ha vært klar over det. Det ble antydet at jeg kunne ha en gammel skade, det var noe de "så" på MRen, men ikke bekymringsfullt.

Jeg fikk anbefaling om å gå til behandling til fysio, gikk til han 3 ganger før nyttår og fikk øvelser, men følte ikke jeg ble helt tatt på alvor. Han avfeide funnene på MR og sa de bare hadde skrevet noe tull uten at de egentlig hadde funnet noe spesifikt. Han mente at jeg hadde samme anatomisk disposisjon på begge knær (dette kunne kan fastslå bare ved å kjenne på begge kneskålene mine), men jo at han kunne kjenne noe arrvev i kneet jeg har smerter i og som nok skyldes når jeg har vridd kneet med. Dette var ikke annet å gjøre med, enn å trene opp kneet. Han mente smertene skyldes at jeg måtte trene opp musklene. Kan legge til at jeg har fått problemer på samme side på sete, lår, rygg og noen ganger ned i foten. Er stadig øm og veldig støl, og jeg fikk øvelser for å jobbe med de områdene. Ellers gjorde han noen tester på meg, og jeg hadde ganske dårlig bevegelighet i hoften som jeg skulle jobbe med. 

Jeg fikk øvelser, men opplevde aldri bedring, tvert om bare smerter. Så flyttet jeg og dermed gikk jeg aldri tilbake til han, og jeg sluttet med øvelsene. Jeg prøvde øvelsene i 1-2 mnd tid uten forbedring. Jeg har planer om å oppsøke ny fysio, men har ikke kommet så langt enda (er lang ventetid her også).

Uansett, jeg har gitt opp mye aktivitet pga. daglige smerter i kneet. Bare den minste aktivitet, en liten gåtur kan gjøre til at jeg har betydelig verk i flere dager i dette området og jeg opplever stadig at dette skaper smerter i sete/rygg.

I tillegg har jeg nå spesielt de siste månedene begynt å merke at jeg får vondt/blir veldig støl andre steder av veldig lite. Jeg er jo ikke godt trent pga. at jeg ikke trener pga. smertene, sitter mye på hjemmekontor.

Det jeg er mest skremt over er hvor støl jeg blir nå av ekstremt lite aktivitet. F.eks. har jeg flere ganger i det siste bare gjort litt hagearbeid i kanskje 10-15 minutter tid, og etter 5 minutter merker jeg allerede at kroppen stivner og blir veldig støl,  jeg må gi meg etter kort tid og neste dag er jeg veldig støl som jeg har trent hardt.

Det samme skjedde da jeg gikk en enkel gåtur med en venninne for noen uker siden, utenom en liten oppover/nedoverbakke i starten, så var det flatt. Vi gikk kanskje 45 minutt til 1 time i rolig tempo. Neste dag så var jeg så støl i leggen at jeg begynte å lure på om jeg hadde fått blodpropp. Det verket, jeg var veldig støl og jeg var varm. Det er overhodet ikke normalt for min del å bli sååå støl av en enkel gåtur.

Jeg har vært veldig sprek før og gått mye fjellturer, og selv på lange fjellturer så blir ikke støl etterpå som jeg har vært i det siste av ingenting. Er det virkelig så vanlig å bli så støl om man er utrent og med økt alder, og burde man ikke merke bedring etter noen dager når man får vent til musklene? Jeg føler at uansett hvor mye aktivitet jeg har vært de siste dagene, så blir jeg like støl neste gang, det virker nesten som jeg blir veldig støl uansett hvor mye eller lite jeg har trent i det siste?

Det frister nesten ikke å gjøre noe forsøk på aktiviteter, for uansett så ender det med at jeg blir veldig støl. Begynner å bli bekymret for at jeg har en revmatisk sykdom som gjør det. Jeg tror nok problemene i kneet skyldes noe fysisk, men den generelle stølheten i resten av kroppen tviler jeg på skyldes kneet alene.

Noe som har vært borti lignende og skyldes det revmatisk sykdom? Er det mulig at fysioterapauten vil kunne oppdage at det er noe som ikke det skal dersom jeg beskriver symptomer og kun kjenner på meg/tar noen tester?

Første steg for meg er jo å prøve fysio på nytt, men å gå til lege om det ikke hjelper/hun finner ut av noe og denne stølheten vedvarer. Jeg må jo uansett få gjort noe med kneet, det skaper mye smerter for meg i hverdagen uavhengig av stølheten.

Anonymkode: a8259...cd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg tenker er at dersom du begrenser aktivitet til et minimum grunnet smerter så vil kroppen protestere ved å gjøre deg støl når du først beveger deg. Og du vil få muskelsvinn. 

Det kan godt være et tegn på sykdom, det må du finne utav med legen din. Men søsteren min som har en revmatisk sykdom blir bedre av å holde seg aktiv, og med inaktivitet så øker symptomene

Anonymkode: 4f963...a73

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du bør ta en tur til legen. Jeg er også veldig inaktiv med hjemmekontor, trener aldri, men om jeg går en times tur på flatmark så blir jeg ikke støl av den grunn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har revmatisme. Kjenner meg igjen i mye du skriver. Bytt lege. Få tatt MR av sakral ledd. 

Anonymkode: 411c3...3bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...