Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Kortiho
Skrevet
TropicalFruit skrev (1 time siden):

Men kjære vene nå sporer du jo helt av!🙄

TropicalFruit skrev (1 time siden):

Dette blir helt utenfor hva tema I hi handler om. Vi får holde oss til HI.

Kan du ikke heller diskutere siden dette tross alt er et diskusjonsforum. HI omhandler IS-kvinner, og følgelig debatten om de burde få bestille charter til Norge. Da er noe av det mest relevante man kan ta opp, hvor det er mest rettmessig at de straffeforfølges. Her eller i forbrytelseslandet. Vi har prøvd å illustrere noen etiske brister ved ditt resonnement om at hun burde straffes i Norge.  Great minds discuss ideas, osv. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Kortiho
Skrevet
Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Det er ikke mye synd i henne når hun selv har valgt å slutte seg til IS og dra med seg barnet inn i grusomhetene.

Hun bør muligens uansett få lov til å sone fengselsstraffen i Norge. Ikke for hennes egen del, men for barnets skyld. Moren er tydelig ikke skikket til å ta vare på et barn, og barnet bør derfor plasseres hos en annen familie, i alle fall midlertidig til mor er ferdigsonet - men, mor bør få være her for å gjøre situasjonen minst mulig traumatisk for den lille. Vi kan ikke bare tenke straff. Vi må også tenke på barnets beste. Det er ikke barnets beste at mor bor på andre siden av kloden og kanskje også blir dømt til døden. Soner hun her i Norge vil barnet også ha mulighet til å opprettholde kontakt med mor om ønskelig.

Så mødre skal behandles annerledes enn andre forbrytere, og få mildere straffer? Ok, men da husker du dette til noen i din familie blir utsatt for grusomheter. Da skal gjerningspersonen sendes tilbake til sitt hjemland, selv om dette betyr tilnærmet ingen straff. 

Skrevet
Kortiho skrev (Akkurat nå):

Så mødre skal behandles annerledes enn andre forbrytere, og få mildere straffer? Ok, men da husker du dette til noen i din familie blir utsatt for grusomheter. Da skal gjerningspersonen sendes tilbake til sitt hjemland, selv om dette betyr tilnærmet ingen straff. 

Selvfølgelig bør hun få streng straff, jeg har da aldri sagt noe annet!! Men jeg tenker på barnet også oppi dette. Barnet er uskyldig, og hvordan kommer det til å gå med psyken til den lille om mor blir igjen i Syria (og kanskje blir drept) mens barnet selv blir plassert hos en fremmed familie i Norge uten mulighet til å se mor? 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Kortiho said:

Selvfølgelig dette gjelder fedre også. Ikke Fordi det er synd på mor/far men synd på barnet. En skal alltid tenke på barnets beste I slike saker. Barna elsker foreldrene sine selvom foreldrene har gjort helt grusomme ting. Og barna har krav/rett til og kunne få se/møte og ha samvær med foreldrene selvom foreldrene har gjort noe galt.

• Liker 1
Gjest Kortiho
Skrevet
Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig bør hun få streng straff, jeg har da aldri sagt noe annet!! Men jeg tenker på barnet også oppi dette. Barnet er uskyldig, og hvordan kommer det til å gå med psyken til den lille om mor blir igjen i Syria (og kanskje blir drept) mens barnet selv blir plassert hos en fremmed familie i Norge uten mulighet til å se mor? 

Ok, det er fælt, men det blir helt texas i et samfunn, om man ikke kan straffe mødre pga at de har barn, så vi har dessverre ikke noe alternativ. Du må tenke konsekvenser, ikke bare følelser. Med den logikken så skulle jo kvinner med barn få fribilett til å drepe straffritt, fordi det ville bli traumatisk for ungen om mor havnet i fengsel? Sitter hun i fengsel har hun vel en time i uka eller noe hvor hun kan møte barnet, så den store traumatiseringen skjer jo ved at mor havner i fengsel, uavhengig av i hvilket land. 

Beklager, men verden er et grusomt sted. Hva med barna til Jesidi-kvinnene som IS-kvinnene brukte som slaver, og mennene deres som sexslaver? Barna som ble født etter de konstante voldtektene befinner seg nå på barnehjem, fordi Jesidi-kvinnene ikke får komme tilbake til sitt samfunn med fiendens barn. Om du er så opptatt av barn og deres rettigheter, hvorfor går ikke dine tanker til dem? Hvorfor er dette ene barnet så viktig, bare fordi det dukker opp i VG? Tror du ikke Jesidi-kvinnene ønsker at deres slavedrivere skal få litt mer en 3,5 år med TV og kantinemat i norsk fengsel?

Barnet til den andre IS-kvinnen er med sine besteforeldre i Norge, og ikke med noen fremmed familie.  

Skrevet
1 minutt siden, Kortiho said:

det er fælt, men det blir helt texas i et samfunn, om man ikke kan straffe mødre pga at de har barn, så

De blir jo straffet de må sitte I fengsel. 

• Liker 2
Skrevet

Dette har Norge råd til. Men ikke til livsviktig medisiner til små barn?! Jeg gir opp denne staten 🤷🏻‍♀️

• Liker 6
Gjest Kortiho
Skrevet
Gjenferdet skrev (15 minutter siden):

Du som er så opptatt av barna, burde jo være for at vi tar pengene vi kunne brukt på charterfly, rettssak, BV-tiltak for barna hennes, livslang sosialstønad ettersom hun garantert aldri kommer seg i jobb, midler PST må bruke på å overvåke henne resten av livet etc. og heller bruker de på å hente hit noen av de foreldreløse Jesidi-ungene. 

Skrevet
Kortiho skrev (4 minutter siden):

Ok, det er fælt, men det blir helt texas i et samfunn, om man ikke kan straffe mødre pga at de har barn, så vi har dessverre ikke noe alternativ. Du må tenke konsekvenser, ikke bare følelser. Med den logikken så skulle jo kvinner med barn få fribilett til å drepe straffritt, fordi det ville bli traumatisk for ungen om mor havnet i fengsel? Sitter hun i fengsel har hun vel en time i uka eller noe hvor hun kan møte barnet, så den store traumatiseringen skjer jo ved at mor havner i fengsel, uavhengig av i hvilket land. 

Beklager, men verden er et grusomt sted. Hva med barna til Jesidi-kvinnene som IS-kvinnene brukte som slaver, og mennene deres som sexslaver? Barna som ble født etter de konstante voldtektene befinner seg nå på barnehjem, fordi Jesidi-kvinnene ikke får komme tilbake til sitt samfunn med fiendens barn. Om du er så opptatt av barn og deres rettigheter, hvorfor går ikke dine tanker til dem? Hvorfor er dette ene barnet så viktig, bare fordi det dukker opp i VG? Tror du ikke Jesidi-kvinnene ønsker at deres slavedrivere skal få litt mer en 3,5 år med TV og kantinemat i norsk fengsel?

Barnet til den andre IS-kvinnen er med sine besteforeldre i Norge, og ikke med noen fremmed familie.  

Hun skal straffes.

Spørsmålet er "hvor". Norge eller Syria. 

Jeg tenker Norge, av hensyn til barnet. Barn har rett til kontakt med sine biologiske foreldre. Kanskje barnet aldri ser moren igjen om hun må sone i Syria. Jeg synes det er hjerterått å skille mor og barn på en slik måte. For barnets del, ikke for morens del. 

Hun har tatt sitt valg, og skal straffes. Det er ikke synd i henne, men det er synd i barnet. Barnet skal ikke straffes for morens ugjerninger.

Hva angår Jesidi-kvinnene kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke kjenner til saken, men jeg bryr meg om alle barn, og synes det er grusomt når barn har det vondt. Et barn er ikke noe mer eller mindre viktig enn et annet. De er alle like viktige.

• Liker 1
Gjest Kortiho
Skrevet
TropicalFruit skrev (5 minutter siden):

De blir jo straffet de må sitte I fengsel. 

3,5 år for en krigsforbrytelse er ingen ting. Det er en grunn til at det plutselig dukket opp masse hurper som vil hjem nå. De har fulgt med på rettssaken mot den første IS-kvinnen og de tenker at dette går helt greit. 

Skrevet
The Kitten skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal de straffeforfølges her? Straffeforfølgelse skjer vanligvis der forbrytelsen er begått.  

Syria har ikke kapasitet til å rettsforfølge alle andre lands drittsekker. Vi har i grunnen to valg. Vi kan hente dem hjem og straffeforfølges dem i Norge, eller vi kan la dem la dem gå ustraffet rundt i Syria sammen med en haug med andre ustraffede terrorister og la dem danne nye terrornettverk sammen. 

• Liker 2
Gjest Kortiho
Skrevet
Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Hun skal straffes.

Spørsmålet er "hvor". Norge eller Syria. 

Jeg tenker Norge, av hensyn til barnet. Barn har rett til kontakt med sine biologiske foreldre. Kanskje barnet aldri ser moren igjen om hun må sone i Syria. Jeg synes det er hjerterått å skille mor og barn på en slik måte. For barnets del, ikke for morens del. 

Hun har tatt sitt valg, og skal straffes. Det er ikke synd i henne, men det er synd i barnet. Barnet skal ikke straffes for morens ugjerninger.

Hva angår Jesidi-kvinnene kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke kjenner til saken, men jeg bryr meg om alle barn, og synes det er grusomt når barn har det vondt. Et barn er ikke noe mer eller mindre viktig enn et annet. De er alle like viktige.

ja, men hvilke barn som er viktige for deg virker jo veldig styrt av forsidene på VG. Et barn vil alltid bli straffet av foreldrenes handlinger. Noe annet er helt utopisk. 

Skrevet
2 minutter siden, Kortiho said:

ja, men hvilke barn som er viktige for deg virker jo veldig styrt av forsidene på VG. Et barn vil alltid bli straffet av foreldrenes handlinger. Noe annet er helt utopisk. 

Nei barn skal ikke bli straffet paga foreldrenes handlinger. Uansett så går det jo utover de når de sitter I fengsel I norge..

Skrevet
7 minutter siden, Kortiho said:

3,5 år for en krigsforbrytelse er ingen ting. Det er en grunn til at det plutselig dukket opp masse hurper som vil hjem nå. De har fulgt med på rettssaken mot den første IS-kvinnen og de tenker at dette går helt greit. 

Nå skriver du jo om hun som kom først til norge med sine 2 barn. 

Det er ingen som vet hvor lang straff de andre måtte få. Selvom hun første fikk 3,5 år I fengsel så betyr ikke det at alle de andre får det. 

• Liker 1
Gjest Kortiho
Skrevet
TropicalFruit skrev (9 minutter siden):

Nå skriver du jo om hun som kom først til norge med sine 2 barn. 

Det er ingen som vet hvor lang straff de andre måtte få. Selvom hun første fikk 3,5 år I fengsel så betyr ikke det at alle de andre får det. 

Ehh, jo. Veldig basis rettslære er læren om "presedens". Denne saken satte presedens, da den var den første av sitt kaliber som ble behandlet i Norge. Dommen var nærmest en bok, nettopp fordi den skal kunne brukes som rettesnor på de sakene man vet vil komme i fremtiden. Om det blir akkurat 3,5 år, vites ikke, men at det blir noe rundt der, er svært sannsynlig for alle som kan et minimum om jus. 

Gjest Kortiho
Skrevet
Kortiho skrev (Akkurat nå):

Ehh, jo. Veldig basis rettslære er læren om "presedens". Denne saken satte presedens, da den var den første av sitt kaliber som ble behandlet i Norge. Dommen var nærmest en bok, nettopp fordi den skal kunne brukes som rettesnor på de sakene man vet vil komme i fremtiden. Om det blir akkurat 3,5 år, vites ikke, men at det blir noe rundt der, er svært sannsynlig for alle som kan et minimum om jus. 

Nå er jo denne saken anket til Lagmannsretten, da, og går sikkert til Høyesterett. Men man har fått en god indikator på hvilken straff man sånn ca må kunne regne med. 

Gjest Kortiho
Skrevet
TropicalFruit skrev (17 minutter siden):

Nei barn skal ikke bli straffet paga foreldrenes handlinger. Uansett så går det jo utover de når de sitter I fengsel I norge..

Du kan si så mye du vil at de ikke "skal" det. Men realiteten er, at hver eneste dag blir barn straffet for foreldres handlinger. Fra de aller minste hverdagslige handlinger, til de største. De straffes økonomisk om du ikke har jobb, de straffes materielt om du ikke har penger, de straffes fysisk om du har utdaterte oppdragelsesmetoder, de straffes psykisk om du sliter psykisk, og de straffes med traumer om du velger å begå en forbrytelse som gjør at du havner i fengsel. Det hjelper ikke hva du mener at de skal eller ikke skal. 

Skrevet

jeg syntes oppriktig synd på henne. Hvis det Åsne Seierstad skrev i boken To Søstre er noenlunde sant, så har Aisha vært utsatt for mye jævelskap. Men der ender også min sympati. For min del kan UD bare la henne bli der nede, men antar at siden de har hentet hjem andre syriafarere så vil de hente henne og.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Som sagt tidligere i en annen tråd: utilgivelig. Nei takk til flere IS terrorister. Norge sender tilbake ungdommer/ unge voksne som Mustafa Hasan, familier som har jobbet og vært lovlydige ovenfor Norge i flere tiår. De som er lovlydige vil ikke Norge ha, men IS terrorister det liker vi. Dette er meget urettferdig og det er null logikk i systemet til Norge. 
Norge burde rett og slett endre på lovverket, systemet er utdatert. Sinnsykt at Norge velger IS terrorister som frivillig har valgt dette, men å la en stakkars gutt som kun ønsker å gjøre ferdig utdanningen og jobbe muligens blir sendt tilbake. 

Endret av ShivaSol
  • Liker 4
Skrevet
TropicalFruit skrev (6 timer siden):

Hvordan tror du det blir for barna når de må reise til norge alene uten mor?

Selvfølgelig støtter jeg ikke hva disse kvinnene har gjort I Syria men barna dems er glade I moren sin som har vært der sammen med barnet sitt hele tiden. Barnet er nok traumatisert fra før av men og hente barnet fra moren sin og aldri la barnet som er uskyldig få se sin mor I gjen er I mot loven og I mot mennskerettighetene. Moren fortjener straff men samtidig er det barn involvert som også har rett til og kunne se sin mor I fremtiden selvom mor har brutt loven. 

Barnas beste må trumfe alle andre hensyn. Barnas beste er ikke å vokse opp i en leir og påvirkes av holdninger som er uforenelige med å leve i Norge, men være trygge, gå på skole og leve et så normalt liv som mulig. De må uansett løsrives fra sine mødre når sistnevnte blir dømt lokalt, så jo tidligere de reiser til slektninger i Norge, jo bedre. Barn skal ikke straffes ved å la dem være i disse omstendighetene. Når/hvis mødrene kommer ut fra fengsel en dag, får de møtes hverandre igjen, men helt under andre premisser.

ABM skrev (5 timer siden):

Slipp nå den stakkars kvinnen hjem..alle har gjort feil gjennom livet!!

De har valgt å reise og bli en del av en terrororganisasjon som er mot Norge. Norge er ikke deres hjem. Man støtter ikke terrororganisasjoner som er mot hjemmet ditt. Ja, alle har gjort feil og alle må ta konsekvensene av dem. Hun slapp unna å ta konsekvensene for det hun har gjort ved å bli fratatt en rettsprosess i Syria. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...