AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Retningen samfunnet har tatt det siste tiåret sender folk ut av samfunnet og inn på nav. bruker man eller har brukt «ulovlig» rus så blir man stigmatisert fra ordensmakt og helse så man må henvise til grunnloven hos nav for å få stønad for å slippe å være kriminell... hva er det som egentlig skjer...? jeg bor på et tettsted og har ikke utdannelse, en oppvekst preget av ekstremt mye mobbing noe som sendte meg ut i rus eksperimentering men jeg jobbet ved siden av og tjente godt så det gikk bra, sånn omtrent. Man skilte fest og jobb alltid å sånn.. men så en natt ble jeg overfalt og fikk litt større problemer med selvtillit osv å gikk i kjelleren å utviklet mer alvorlige problemer. Men hele veien har jeg alltid drevet selvterapi og jobbet med mine problemer, men så for noen år siden så bestemte politiet å ta førekortet mitt uten at jeg hadde kjørt eller noe som helst men de ville straffe meg med å inndra førekortet.. etter to år med krangling å noe prøver så fikk jeg med hjelp av Advokatkontoret elden tilbake førerkortet men nå får jeg ikke fornyet det da fastlegen har sluttet.. nye er i perm å det er en vikar der.. jeg har pstd og angst osv så det hele endte opp med at hun som helt ny ikke ville gi meg noe helseattest.. jeg har hvert i behandling og jobbet med livet mitt i snart 7 år siden dette skjedde å nå de siste 4 årene har politi holdt meg på nav. Nå begynner helse... jeg er frisk og rask (sånn tålelig) men får jo ikke lov til å jobbe.. hva skjer med landet og politi å helse? På et par tiår så skal de kontrollere livet ditt og bedrive jakt på enkeltmennesker som Tyskland drev på med i 1940... er det så innarbeidet kultur i samfunnet at folk ikke ser hva som skjer å har skjedd siden midten av 90? for i dag må man henvise til grunnloven for å slippe å bedrive kriminalitet... jeg skjønner ikke hva man skal gjøre lenger... Anonymkode: 40651...db4 1
Høyeheler Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Du har jo avlagt helt rene prøver i to år og holdt deg rusfri / edruelig i tiden etter du fikk lappen tilbake og , ikke bruker legemideler som kan påvirker kjøringen eller, andre helsemessige forhold som kan svekke din kjøreevne, fyller du kravet til å inneha førerkort. Her kan vikaren være på bærtur, viker noe rart dette. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 Høyeheler skrev (3 minutter siden): Du har jo avlagt helt rene prøver i to år og holdt deg rusfri / edruelig i tiden etter du fikk lappen tilbake og , ikke bruker legemideler som kan påvirker kjøringen eller, andre helsemessige forhold som kan svekke din kjøreevne, fyller du kravet til å inneha førerkort. Her kan vikaren være på bærtur, viker noe rart dette. Det er det som gjør meg frustrert... hele saken er en del av politiskandalen som resulterte i at riksadvokaten gikk ut med rundskriv.. men det offentlige regner all bruk av ulovlige substanser som misbruk.. å det var på den helsestasjonen jeg var hele tiden men nå etter hele 4 år etter det skjedde så ryker den på helseattesten om et par dager å køene er fem uker.... det er så absurd at jeg har ikke ord og blir bare deppa av hele systemet.. stigmaet er så ille at jeg hadde aldri trodd det før jeg opplevde det selv.. men hva med køene utenfor polet? Hvorfor er en som røyker en bønne på lørdagen ikke edruelig men alle de som sto utenfor polet har full kontroll? Det er det som er stigmaet som dytter folk ut av samfunnet.. hvorfor står man ikke å rustester alle som sto ved polet? For rus er rus. Og de er da like sannsynlige trafikanter det. Men folk er hjernevasket av kultur.. Anonymkode: 40651...db4
Høyeheler Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 Folk som har rusproblemer vil gjerne ha hjelp til å komme ut av problemet men, tør ikke nevne dette for legen av frykt for å miste lappen. Det er jo helt latterlig at man skal bli straffet for å be om hjelp. Folk som har røykt en joint blir ikke voldelig men, folk ruset på alkohol går som oftest i dead lock. Fem ukers kø for å komme til legen eller hos førerkort kontoert. Har du gyldig legeattest nå? Har du det kan du sende den i posten til førerkort kontoret. Når de har mottatt den får du en sms eller mail slik at du kan fornye førerkortet på nettet. Legeattesten må ikke være eldre en 3mnd, da må du ha ny. Jeg kan ha misforstått noe her 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 Høyeheler skrev (30 minutter siden): Folk som har rusproblemer vil gjerne ha hjelp til å komme ut av problemet men, tør ikke nevne dette for legen av frykt for å miste lappen. Det er jo helt latterlig at man skal bli straffet for å be om hjelp. Folk som har røykt en joint blir ikke voldelig men, folk ruset på alkohol går som oftest i dead lock. Fem ukers kø for å komme til legen eller hos førerkort kontoert. Har du gyldig legeattest nå? Har du det kan du sende den i posten til førerkort kontoret. Når de har mottatt den får du en sms eller mail slik at du kan fornye førerkortet på nettet. Legeattesten må ikke være eldre en 3mnd, da må du ha ny. Jeg kan ha misforstått noe her Jeg fikk ikke helseattest fordi jeg ville avgi blodprøve fremfor urinprøve da de ville ha test av meg. hele situasjonen er absurd da man må ikke finne på å snakke med helsepersonell eller ordensmakt om man bruker andre rusmidler en alkohol. det er mer lønnsomt for en rusbruker i dag å ruse seg på amfetamin isteden for cannabis mtp førekort og jeg rører 3 rusmidler det er sukker, nikotin og cannabis. Og røyket i 13 år.. men siste 4 år så har man måtte fortelle nav hva de holder på med og ikke fått lov til å jobbe. Jeg har heller ikke noe avhengighet en sukker og nikotin. Noe jeg har dokumentert i et år for et år siden men denne gangen har jeg ikke tenkt å stå å tisse foran andre å da ryker lappen og man må bli ufør isteden pga galskapen som nekter en å komme seg tilbake.. det er så overformynderi og galskap at folk ikke ser dette og stigmaet som pågar. for rusproblemer? Hva er det? Køene utenfor polet før 17 mai? Siden alkohol er et lovlig produkt så hadde ingen av de i køene et problem. Men de som røyket en joint fremfor å drikke de er ikke stabile nok. Det er sjukt Anonymkode: 40651...db4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 Slutt å bruk ulovlig dop, så slipper du dette Anonymkode: 17265...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Slutt å bruk ulovlig dop, så slipper du dette Anonymkode: 17265...c7e Jeg røyker for pstd og traumer. Fremfor å søke etter annen rus eller drikke meg ihjel å drukne i eget oppkast eller noe i den duren. Men jeg henviser til grunnloven så får man litt fred å får sove lenge isteden. og kjeder meg for har ikke lyst til å vente 10 år før vi blir bedt om å legalisere av usa og eu for å ta en blås å slippe tankene og stillheten på kveldene. Anonymkode: 40651...db4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg røyker for pstd og traumer. Fremfor å søke etter annen rus eller drikke meg ihjel å drukne i eget oppkast eller noe i den duren. Men jeg henviser til grunnloven så får man litt fred å får sove lenge isteden. og kjeder meg for har ikke lyst til å vente 10 år før vi blir bedt om å legalisere av usa og eu for å ta en blås å slippe tankene og stillheten på kveldene. Anonymkode: 40651...db4 Selvmedisinering er ikke særlig lurt og fører bare til flere problemer slik som tap av førerkort og liknende. Har du kontaktet fastlege eller psykiatri for å få hjelp? Du trenger ikke ulovlig dop for å få bedre liv. Anonymkode: 17265...c7e 2
Jdz Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slutt å bruk ulovlig dop, så slipper du dette Anonymkode: 17265...c7e Hvis det største problemet er at "dop" er ulovlig, så er det relativt lett for samfunnet å gjøre noe med dette. 4
linsejesus Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 53 minutter siden, AnonymBruker said: Selvmedisinering er ikke særlig lurt og fører bare til flere problemer slik som tap av førerkort og liknende. Har du kontaktet fastlege eller psykiatri for å få hjelp? Du trenger ikke ulovlig dop for å få bedre liv. Anonymkode: 17265...c7e Han trenger ikke å bli fratatt lappen for å få et bedre liv heller. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Selvmedisinering er ikke særlig lurt og fører bare til flere problemer slik som tap av førerkort og liknende. Har du kontaktet fastlege eller psykiatri for å få hjelp? Du trenger ikke ulovlig dop for å få bedre liv. Anonymkode: 17265...c7e Hva faen vet du om det? Aldri rørt noe som helst narkotika før jeg MÅTTE, ja måtte begynne å røyke som 40 åring. Da hadde jeg knust inventaret mitt flere ganger på et par mnd, aldri noensinne gjort slikt, men ptsd kan være helt jævlig. Hadde jeg røykt på kveldene hadde jeg tatt livet av meg for lenge siden. Man får ikke hjelp nei. Eller kanskje du kan fortelle meg hvor i såfall? Fastlegen aner ikke, DPS "kan" ikke, så hvor? Anonymkode: 43f22...b97
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 Jeg forstår deg godt, selv om jeg aldri har blitt fratatt lappen. Jeg har aldri hatt rusproblemer, og drikker ikke alkohol i det hele tatt. Men på grunn av en tøff oppvekst, og et liv med konstante og kroniske smerter, har jeg endt opp med komplisert ptsd, så begynte jeg å røyke i en alder av nesten 40. Forskjellen for meg er at jeg bor et sted hvor det er lovlig å gjøre det, noe som gjør at jeg stort sett slipper stigmatiseringen. Faktisk så har min psykolog oppfordret meg til å fortsette med det, fordi at hun ser at dette er noe som hjelper meg, og gjør at jeg faktisk kan leve et tilnærmet normalt liv, i motsetning til om jeg ikke gjør det. Nå har jeg levd uten i noen måneder, mens jeg tester ny medisin, og da har jeg absolutt null problemer med å kutte det ut, eller å forstå hvorfor jeg skal/må gjøre det. Medisinene fungerer bra, men ikke like bra som den forrige medisinen, så jeg kommer trolig til å fortsette med den gamle medisinen på sikt, etter at vi er ferdige med å teste denne medisinen. Anonymkode: ac208...cbc
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Selvmedisinering er ikke særlig lurt og fører bare til flere problemer slik som tap av førerkort og liknende. Har du kontaktet fastlege eller psykiatri for å få hjelp? Du trenger ikke ulovlig dop for å få bedre liv. Anonymkode: 17265...c7e Jeg prøvde det der men jeg har ingen avhengighet men er 32 og aldri hatt en flørt eller kjæreste så jeg har meldt meg ut av samfunnet for flere år siden. de kan da ikke hjelpe meg med å få det å få et liv så da røyker man isteden for å drikke på kveldene for å bli kvitt ensomheten og har funket i over 10 år å har et jevnt okei liv selv om det er kjedelig jeg vet hvorfor jeg røyker og har alltid sagt at den dagen jeg møtte noen skulle jeg slutte da det er rent tidsfordriv fremfor å sitte å de ut i luften å gal. uten cannabis hadde jeg tatt livet mitt for mange år siden så liker å si jeg lever på overtid. Gutter som meg avskyr jenter så da må man gjøre det beste ut av det men nå får man ikke jobbe heller lenger så det blir litt håpløst da det blir nav for stigmaet fra samfunnet osv. Anonymkode: 40651...db4
Ole Brum Skrevet 19. mai 2021 #14 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Selvmedisinering er ikke særlig lurt og fører bare til flere problemer slik som tap av førerkort og liknende. Har du kontaktet fastlege eller psykiatri for å få hjelp? Du trenger ikke ulovlig dop for å få bedre liv. Anonymkode: 17265...c7e Du vet ikke hva ptsd. er skjønner jeg. Den ulovlige dopen du snakker om er verdens mest kjente medisin. Selv fikk jeg godkjent selvmedisinering med cannabis av statens psykiater i 2010. uten at jeg var og anse som en fare i trafikken. Etter og ha hatt lappen og betalt skatt av inntektsgivende arbeid i 25 år har jeg blitt fratatt lappen uten at jeg har hvert på veien engang. Og det gjelder ikke bare noen få her i landet. Dette blir århundrets erstatningssak for Staten. Et overgrep av dimensjoner.
Ole Brum Skrevet 19. mai 2021 #15 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg forstår deg godt, selv om jeg aldri har blitt fratatt lappen. Jeg har aldri hatt rusproblemer, og drikker ikke alkohol i det hele tatt. Men på grunn av en tøff oppvekst, og et liv med konstante og kroniske smerter, har jeg endt opp med komplisert ptsd, så begynte jeg å røyke i en alder av nesten 40. Forskjellen for meg er at jeg bor et sted hvor det er lovlig å gjøre det, noe som gjør at jeg stort sett slipper stigmatiseringen. Faktisk så har min psykolog oppfordret meg til å fortsette med det, fordi at hun ser at dette er noe som hjelper meg, og gjør at jeg faktisk kan leve et tilnærmet normalt liv, i motsetning til om jeg ikke gjør det. Nå har jeg levd uten i noen måneder, mens jeg tester ny medisin, og da har jeg absolutt null problemer med å kutte det ut, eller å forstå hvorfor jeg skal/må gjøre det. Medisinene fungerer bra, men ikke like bra som den forrige medisinen, så jeg kommer trolig til å fortsette med den gamle medisinen på sikt, etter at vi er ferdige med å teste denne medisinen. Anonymkode: ac208...cbc Jeg har selvmeisinert mot ptsd. i over 30 år. Det har aldri fått konsekvenser for jobb, bilkjøring, eller noen andre. Dette er et lovbrudd fra politiets side og medisin brukeren skal ikke klandres.
Ole Brum Skrevet 19. mai 2021 #16 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg prøvde det der men jeg har ingen avhengighet men er 32 og aldri hatt en flørt eller kjæreste så jeg har meldt meg ut av samfunnet for flere år siden. de kan da ikke hjelpe meg med å få det å få et liv så da røyker man isteden for å drikke på kveldene for å bli kvitt ensomheten og har funket i over 10 år å har et jevnt okei liv selv om det er kjedelig jeg vet hvorfor jeg røyker og har alltid sagt at den dagen jeg møtte noen skulle jeg slutte da det er rent tidsfordriv fremfor å sitte å de ut i luften å gal. uten cannabis hadde jeg tatt livet mitt for mange år siden så liker å si jeg lever på overtid. Gutter som meg avskyr jenter så da må man gjøre det beste ut av det men nå får man ikke jobbe heller lenger så det blir litt håpløst da det blir nav for stigmaet fra samfunnet osv. Anonymkode: 40651...db4 Jeg har også ptsd. og svært mange av oss havner i det uføre du beskriver her. Vi blir utstøtt i full offentlighet og vi isolerer oss og blir sittende i ensomhet mens den j.... sykdommen drar seg til. I en slik situasjon er det ikke rusmisbruk og sitte og døyve de psykiske lidelsene som fører til de fysiske smertene som knuser oss innenfra. jeg har opplevd det noen ganger før. Om man er så heldig og får et tilnærmet lik normalliv en periode så kommer de naturlige interessene tilbake. Viktigheten av og ta en joint havner langt ned på prioriteringslista men det er fortsatt viktig og huske på kvelds medisineringen så man slipper marerittene som dreper oss litt hver gang. Det er bra du tar det frem for oss alle så kanskje flere tør og skrive. obs. må bare overse hobby psykologer og rusister. Å bli tatt fra førerkortet på den måten der er mer alvorlig og får større konsekvenser en mange tenker på. Det er selvfølgelig traumatiserende i seg selv også. Den grusomme bagasjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå