AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Må bare få det ut.. er gravid og har vært veldig flink å begrense koffein inntaket. Max 1-2 kopper kaffe/te om dagen, til vanlig i en ikke-gravid tilstand drikker jeg flere kopper om dagen. Har kjøpt koffeinfri kaffe som jeg har om kvoten blir brukt opp. Så i dag kjøpte jeg en redbull (har lest det er OK mtp mengde og har ikke hatt noe kaffe i dag). Men på boksen står det jo "bør ikke drikkes av gravide" osv og dette leste samboeren min nå. Da fikk jeg høre surt om ikke jeg bare kunne vente? Prøvde forklare det med koffein mengde, men da fikk jeg høre at ja men det er jo masse annet kjemikalie dritt i det? Han selv kjøper energidrikker og cola hver dag. Han har også kjøpt sjokoladeplate og om jeg spør om ikke jeg kan få litt så er det ALLTID kommentar på at sånn kan jo ikke jeg ha, usunt for babyen osv. Jeg er sikkert superteit nå, men synes ikke han har rett til å klage mens han selv dytter i trynet - det er også veldig vanskelig for meg å sitte på siden og "se" på og selv skal kun få lov å knaske frukt liksom.. Synes også det er kjipt at han reagerer sånn om jeg vil kose meg med EN ting som er innenfor reglene i dag. Er jeg heilt fjern her? Anonymkode: 5da5c...8d2 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Nei det kostholdsgreiene har tatt helt av, alt med måte med unntak av ting man ikke skal ha. Synes samboeren din bare skal holde kjeft. Anonymkode: 696d3...c5d 34
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Så i dag kjøpte jeg en redbull (har lest det er OK mtp mengde og har ikke hatt noe kaffe i dag). Men på boksen står det jo "bør ikke drikkes av gravide" osv og dette leste samboeren min nå Kanskje greit å ikke drikke den da, siden du er gravid? Anonymkode: 16b24...72d 18
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei det kostholdsgreiene har tatt helt av, alt med måte med unntak av ting man ikke skal ha. Synes samboeren din bare skal holde kjeft. Anonymkode: 696d3...c5d Enig, herregud. TS, kos deg med noe du liker, ta en redbull om koffein-inntaket ellers er greit osv. Babyen i magen får ikke hjerneskade og siamesisk tvilling av at du koser deg med en sjokolade. Anonymkode: 65ced...7f1 11
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 Hva fosteret får i seg av gifter og usunne ting er faktisk et ansvar du har som den som går gravid, og det er du nok bare pent nødt til å ta inn over deg. En sjokolade her og der er ikke verdens ende, men syns faktisk det er ganske drøyt å insistere på å helle i seg Red Bull når det står klart og tydelig på pakningen at gravide ikke bør ha det. Det er mye helt essensiell utvikling som skjer med fosteret nå, og som krever en høy grad av biologisk presisjon. Å synke fosteret i alskens kjemikalier er selvsagt en idiotisk ting å gjøre, og jeg skjønner godt at barnets far setter foten ned her - og kanskje blir litt oppgitt over hvor ansvarsløs du er også. Anonymkode: 72c35...94c 8
Gjest 123 eller noe Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje greit å ikke drikke den da, siden du er gravid? Anonymkode: 16b24...72d Tull og tøys. Jordmor sa bare ta med deg energidrikk til fødestuen, da ble jeg paff og sa jeg hadde jo holdt meg unna i 40 uker pga denne advarselen. Hun sa den står der kun så folk ikke skal gå over stokk og stein.
IkkeStudentLenger Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hva fosteret får i seg av gifter og usunne ting er faktisk et ansvar du har som den som går gravid, og det er du nok bare pent nødt til å ta inn over deg. En sjokolade her og der er ikke verdens ende, men syns faktisk det er ganske drøyt å insistere på å helle i seg Red Bull når det står klart og tydelig på pakningen at gravide ikke bør ha det. Det er mye helt essensiell utvikling som skjer med fosteret nå, og som krever en høy grad av biologisk presisjon. Å synke fosteret i alskens kjemikalier er selvsagt en idiotisk ting å gjøre, og jeg skjønner godt at barnets far setter foten ned her - og kanskje blir litt oppgitt over hvor ansvarsløs du er også. Anonymkode: 72c35...94c Wow. Det er ikke noe problem å drikke energidrikk som gravid sålenge man er under koffeingrensen. Den inneholder ikke gift for baby. Sjokolade er heller ikke farlig å spise som gravid, og det er useriøst av samboeren å ikke tillate det mens han selv spiser det. Man skal unngå ustekt kjøtt, enkelte oster og spekemat, da man kan få infeksjon som er farlig for foster, men sjokolade inneholder ikke farlige stoffer. 11
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 Du er ikke superteit, samboeren din er det! Anonymkode: 1227c...4dc 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #9 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva fosteret får i seg av gifter og usunne ting er faktisk et ansvar du har som den som går gravid, og det er du nok bare pent nødt til å ta inn over deg. En sjokolade her og der er ikke verdens ende, men syns faktisk det er ganske drøyt å insistere på å helle i seg Red Bull når det står klart og tydelig på pakningen at gravide ikke bør ha det. Det er mye helt essensiell utvikling som skjer med fosteret nå, og som krever en høy grad av biologisk presisjon. Å synke fosteret i alskens kjemikalier er selvsagt en idiotisk ting å gjøre, og jeg skjønner godt at barnets far setter foten ned her - og kanskje blir litt oppgitt over hvor ansvarsløs du er også. Anonymkode: 72c35...94c Om du leser innlegget til ts, så skal hun ikke helle i seg red bull. Hun skal drikke en, som tilsvarer ca. en kopp kaffe. Men det står advarsel ja, så folk ikke heller innpå koffein under graviditet. Du vet, blant annet for å unngå skader på baby og erstatningskrav fra folk som drikker 4-5-6-7-8 eller mer bokser daglig. Alaskens kjemikaler... Så du mener ts kun skal spise usprøyta grønnsaker og hjemmelagd knekkebrød av økologiske korn frem til fødselen? I nesten all mat vi spiser er det kjemikaler i. Det er lov til å bruke hodet og tenke selv. Og husk at mennesker som prøver å være moralens voktere er de kjipeste menneskene, som også har flest svin på skogen selv. Ønsker du virkelig å være et slikt menneske? Anonymkode: 1227c...4dc 14
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #10 Skrevet 18. mai 2021 Nå unngår jeg Red Bull selv uten graviditet, fordi det er mer enn koffein i den dritten som er skadelig, som i tillegg ikke burde drikker av barn eller ungdommer (!), så ikke bare foster som skal passe seg, men, men, ditt liv, ditt kosthold. Jeg synes samboeren din kunne tatt mer hensyn om han skal irettesette ditt kosthold og heller sørge for at dere har gode vaner sammen, heller enn å moralisere. Det beste man kan gjøre er jo å være sammen om det. Hadde klikka om min samboer skulle sitte og gomle i seg junkfood mens han ba meg være sunn. Anonymkode: b8fbe...2cc 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #11 Skrevet 18. mai 2021 Jeg ville sagt til samboer at han ikke kan spise det du ikke kan spise når dere er sammen. Hvis han vil spise sjokolade når du ikke er der må være greit, men det er veldig usolidarisk av han å spise/drikke ting du ikke kan fordi du går rundt med ungen hans i magen din, foran deg. Anonymkode: bf3fe...110 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #12 Skrevet 18. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ville sagt til samboer at han ikke kan spise det du ikke kan spise når dere er sammen. Hvis han vil spise sjokolade når du ikke er der må være greit, men det er veldig usolidarisk av han å spise/drikke ting du ikke kan fordi du går rundt med ungen hans i magen din, foran deg. Anonymkode: bf3fe...110 Helt uenig 😂 min mann skal få kose seg med akkurat det han vil! Men nåde ham om han prøver å nekte meg noe 😆 Jeg har lite matlyst og fått streng beskjed av jordmor om å spise det jeg har lyst på, selv om det er usunt. Og energidrikk er selvfølgelig helt ok så lenge det er innafor grensene for koffein Anonymkode: 6399e...e47 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #13 Skrevet 18. mai 2021 Jeg fikk ikke i meg mat i det hele tatt da jeg var gravid,og de få tingene jeg av og til klarte å få i meg var bla. Salami... Både jordmor og legene på sykehuset heiet det frem og sa at salami er bedre enn ingenting. Alle kostholdsråd ble kastet på båten, det handlet om å overleve. Men, syns du kan gi samboeren din et tupp bak og fortelle han at du er et voksent menneske og kan bestemme selv hva du putter i din munn. Dersom han er uenig så burde dere kanskje revurdere å ha barn sammen... Anonymkode: c16de...2d8 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #14 Skrevet 19. mai 2021 Det heter dobbeltmoral, og jeg syns det høres plagsomt ut. Jeg skjønner at han vil du skal være forsiktig, men du kan spørre om ikke han kan la vær å spise det foran deg. I alle fall noe du har lyst på (redbull og sjokolade f.eks). Jeg syns ikke du kan nekte han heller, men det er jo ufint om han åpner redbull foran deg og bare ikke bryr seg. Anonymkode: cc875...2b6 1
Kittykat Skrevet 19. mai 2021 #15 Skrevet 19. mai 2021 Jeg synes samboeren din kan ta det litt rolig her. Jeg har vært gravid flere ganger og det man spiser under graviditeten går greit så lenge det er med måte. Jeg har selv spist "usunne" ting mens jeg har gått gravid. Under den ene graviditeten min så ble jeg hektet på Sport Lunch (sjokolade). Babyen i magen tok ingen skade av det. Nei, spis og drikk det du har lyst på, innen visse grenser. Det er null problem. Og når det gjelder din samboer, så er det veldig usunt å drikke cola og spise sjokolade hver dag også. Så han må nok gå litt inn i seg selv før han nevner noe til deg 😉 2
solmåneogstjerner Skrevet 19. mai 2021 #16 Skrevet 19. mai 2021 (endret) Kostholdsrådene for gravide er laget for å være 110% på den sikre siden. Selvsagt kan du skeie ut litt en gang i blant. Og her er jo faktisk tillfellet at du ikke skeier ut engang. Hvis mannen er så vanvittig nøye på dette så bør han i det minste støtte deg og leve som han ønsker at du skal i denne perioden. Det betyr: ingen koffein, snus, røyk, øl, godteri for ham også. Hvis han ikke klarer det så skal han ihvertfall ikke henge seg opp i den ene koffeindrikken din (som er helt innafor i din situasjon). Endret 19. mai 2021 av solmåneogstjerner 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #17 Skrevet 19. mai 2021 Tusen takk alle sammen ❤️ Tror han fikk litt dårlig samvittighet for dette for senere på kvelden i går kom han og tilbydde meg chips ut av det blå 😂 Og spurte om han skulle på butikken og kjøpe noe til meg. Han sa til slutt at jeg måtte bare ta meg en redbull om jeg ville, selv om han ikke liker det. Jeg er enig i det at han bør ta litt mer hensyn og eventuelt slenge seg på hvis han mener jeg skal være 130% organisk og supersunn. Virket som han forsto det selv også. Som sagt så har jeg jo passet så godt på koffein inntaket, kuttet salami og alt det der - fulgt absolutt alle kostholsrådene, så jeg følte ikke jeg gjorde noe galt med den lille boksen der Anonymkode: 5da5c...8d2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #18 Skrevet 19. mai 2021 Eg ser begge perspektiv her. Høyrest grei ut han da Anonymkode: 3e6cd...ad1 1
MiaHI Skrevet 20. mai 2021 #19 Skrevet 20. mai 2021 Skjønner deg veldig godt. Hadde blitt skikkelig irritert hvis mannen min hold på sånn! 1
exictence Skrevet 20. mai 2021 #20 Skrevet 20. mai 2021 Vel, selv hadde jeg ikke drukket Red Bull. Tror som samboer hadde jeg påpekt det. Fint at han angret seg med å ha vært sur, men synes du ikke skal drikke redbull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå