AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Jeg er gravid i uke 21 og fikk vite på OUL at jeg har delvis forliggende morkake. Jeg skal tilbake på kontroll i uke 32 for å se om den har trukket seg vekk fra åpningen. Jeg fikk beskjed om å ta kontakt med føden med en gang dersom jeg begynte å blø. Når jeg leser på nettet så ser jeg at man har risiko for større blødninger som krever at man raskt får hjelp, men jeg blir ikke klok på om det gjelder når jeg er såpass kort på vei som jeg er nå eller om det gjelder i tredje trimester. Har dere som har fått påvist forliggende morkake fått beskjed om spesielle forholdsregler knyttet til dette? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg på en hyttetur hvor det er en times gåtur fra hytta til bilen og et par timer derfra i bil til nærmeste sykehus, men nå blir jeg i tvil om det er så lurt.. Anonymkode: c0ca7...c75
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er gravid i uke 21 og fikk vite på OUL at jeg har delvis forliggende morkake. Jeg skal tilbake på kontroll i uke 32 for å se om den har trukket seg vekk fra åpningen. Jeg fikk beskjed om å ta kontakt med føden med en gang dersom jeg begynte å blø. Når jeg leser på nettet så ser jeg at man har risiko for større blødninger som krever at man raskt får hjelp, men jeg blir ikke klok på om det gjelder når jeg er såpass kort på vei som jeg er nå eller om det gjelder i tredje trimester. Har dere som har fått påvist forliggende morkake fått beskjed om spesielle forholdsregler knyttet til dette? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg på en hyttetur hvor det er en times gåtur fra hytta til bilen og et par timer derfra i bil til nærmeste sykehus, men nå blir jeg i tvil om det er så lurt.. Anonymkode: c0ca7...c75 Medisinske råd vil jeg anbefale deg å skaffe fra fastlege, jordmor, helsestasjon eller annen kvalifisert instans. Anonymkode: f1c7c...a2b 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er gravid i uke 21 og fikk vite på OUL at jeg har delvis forliggende morkake. Jeg skal tilbake på kontroll i uke 32 for å se om den har trukket seg vekk fra åpningen. Jeg fikk beskjed om å ta kontakt med føden med en gang dersom jeg begynte å blø. Når jeg leser på nettet så ser jeg at man har risiko for større blødninger som krever at man raskt får hjelp, men jeg blir ikke klok på om det gjelder når jeg er såpass kort på vei som jeg er nå eller om det gjelder i tredje trimester. Har dere som har fått påvist forliggende morkake fått beskjed om spesielle forholdsregler knyttet til dette? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg på en hyttetur hvor det er en times gåtur fra hytta til bilen og et par timer derfra i bil til nærmeste sykehus, men nå blir jeg i tvil om det er så lurt.. Anonymkode: c0ca7...c75 Jeg hadde det og det gikk helt fin. Men jeg tror ikke jeg ville dratt så langt av gårde vekk fra helsehjelp om noe skulle skje. Best å være føre var. Anonymkode: 2c2dc...f30 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 Fikk beskjed om å leve som vanlig. Var først i slutten av tredje trimester jeg fikk restriksjoner. Anonymkode: 96528...c56 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Medisinske råd vil jeg anbefale deg å skaffe fra fastlege, jordmor, helsestasjon eller annen kvalifisert instans. Anonymkode: f1c7c...a2b Jeg har forsøkt å få svar fra fastlege og jordmoren min men de ønsker ikke å uttale seg om det. Tenkte kanskje det var noen andre som hadde vært i samme situasjon som visste mer hvilke forholdsregler man skal ta. Ts. Anonymkode: c0ca7...c75
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 Hadde også dette men ingen var bekymret for meg. Ikke skulle jeg til ny UL og ingen forholdsregler. Det eneste var spørsmål om ks dersom den ikke flyttet på seg innen fødsel 🤷♀️ det er bare to år siden Anonymkode: b92c4...4c1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde også dette men ingen var bekymret for meg. Ikke skulle jeg til ny UL og ingen forholdsregler. Det eneste var spørsmål om ks dersom den ikke flyttet på seg innen fødsel 🤷♀️ det er bare to år siden Anonymkode: b92c4...4c1 Hvordan skulle de vite om den hadde flyttet seg, om du ikke tok ny ultralyd? 🤔 Anonymkode: 96528...c56 2
Rosenrød Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 Jeg hadde dette og fikk blødninger ca en uke før termin. Begynte plutselig å blø om morgenen, bor heldigvis nærme sykehus og ble kjapt hentet i ambulanse. Mistet likevel 1,5 liter blod og måtte ta keisersnitt. Dette var for snart fem år siden.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #9 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde også dette men ingen var bekymret for meg. Ikke skulle jeg til ny UL og ingen forholdsregler. Det eneste var spørsmål om ks dersom den ikke flyttet på seg innen fødsel 🤷♀️ det er bare to år siden Anonymkode: b92c4...4c1 Oi så rart, hvordan kunne de vite om den hadde flyttet seg eller ikke da? Å føde vaginalt med forliggende morkake kan føre til livstruende blødninger så hvis de ikke sjekket det så er det veldig kritikkverdig. Anonymkode: c0ca7...c75
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #10 Skrevet 18. mai 2021 Rosenrød skrev (Akkurat nå):Jeg hadde dette og fikk blødninger ca en uke før termin. Begynte plutselig å blø om morgenen, bor heldigvis nærme sykehus og ble kjapt hentet i ambulanse. Mistet likevel 1,5 liter blod og måtte ta keisersnitt. Dette var for snart fem år siden. Oi, det er skummelt! Hadde du helt forliggende morkake eller bare delvis forliggende? Og hadde du blødd noe tidligere i svangerskapet? Jeg har foreløpig ikke hatt noen blødninger, men forstår det slik at risikoen er større jo lenger ut i graviditeten man kommer. Ts. Anonymkode: c0ca7...c75
Rosenrød Skrevet 18. mai 2021 #11 Skrevet 18. mai 2021 Må prøve å huske...Vet at den var helt foreliggende i starten og at jeg var på ekstra ul pga dette. Mener den flyttet seg noe etterhvert, for det var mye frem og tilbake om jeg skulle ha keisersnitt eller ikke. Jeg blødde ingenting før denne store blødningen, men hadde blitt advart om at det kunne skje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå