Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er gravid uke 32+1. Når jeg bøyde meg ned for å hente noe på gulvet så kjentes det ut som om noe sprakk/smalt i ribbeinet og det kom en knekkelyd. Jeg er litt øm det enda men ikke noe mer enn det. Kan det være at jeg brista/knakk et ribbein bare ved å bøye meg tro? Så denne "knekkelyden" var også merkelig. Redd det kan ha skadet baby i magen..

Drakk noe søtt og kaldt og den har beveget seg 10 ganger på 10 minutter heldigvis. 

Ellers har jeg morkake foran og ser på Google at fleste kjenner masse liv hver dag. Det gjør ikke jeg. Det varierer veldig. Noen dager er det masse harde spark og jeg kjenner han kjempe godt, men så plutselig andre dager kjenner jeg han nesten ikke, men kjenner liv til de tidene han bruker å være aktiv.

Jordmor sier jeg må ringe føden så fort jeg kjenner variasjon mens føden sier "så lenge du kjenner liv så er det ok". Blir så forvirret og veldig bekymret hele tiden for dette med å kjenne liv... Noen i samme situasjon? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den lyden du hører er bare fostervann som knepper.

helt normalt, men merkelig lyd :) 

Anonymkode: 6e63d...55e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Metta said:

Ellers har jeg morkake foran og ser på Google at fleste kjenner masse liv hver dag. Det gjør ikke jeg. Det varierer veldig. Noen dager er det masse harde spark og jeg kjenner han kjempe godt, men så plutselig andre dager kjenner jeg han nesten ikke, men kjenner liv til de tidene han bruker å være aktiv.

Jordmor sier jeg må ringe føden så fort jeg kjenner variasjon mens føden sier "så lenge du kjenner liv så er det ok". Blir så forvirret og veldig bekymret hele tiden for dette med å kjenne liv... Noen i samme situasjon? 

Ja, jeg har også morkake foran og er i uke 33. Dette er nr to og jeg hadde det sånn i første svangerskap også, så i utgangspunktet ikke så bekymret at det varierer litt hvor kraftig jeg kjenner liv så lenge det er regelmessig liv.  Men for noen uker siden var det ekstremt mye mindre liv enn vanlig i to hele dager så jeg ringte føden og bar bekymret. De syntes tydeligvis jeg var helt idiot fordi det var jo helt åpenbart bare baby som har snudd seg litt og det er helt vanlig å ikke kjenne så mye med morkake foran og så lenge jeg kjente "noe" en gang i løpet av dagen er det mer enn nok. Det opplevdes veldig nedlatende. Det er jo ikke det jordmor har sagt eller som står på kjennliv.no,så ble litt oppgitt. Fikk til slutt mast meg til å komme inn, men jordmor på føden bare lyttet kjapt på hjertelyd og sendte meg hjem. Det strider liksom veldig i mot det det står om at man skal ta den gravides bekymringer på alvor. Jeg er i utgangspunktet veldig laidback av type og vil absolutt ikke virke hysterisk, så merker at terskelen for å ta kontakt blir enda høyere når man man møter sånne holdninger...

Anonymkode: 2d2f9...176

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den lyden du hører er bare fostervann som knepper.

helt normalt, men merkelig lyd :) 

Anonymkode: 6e63d...55e

Takk for info! 😊 Men er det normalt å ha vondt der etterpå? Er fortsatt vond/øm under det ene ribbeinet...

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, jeg har også morkake foran og er i uke 33. Dette er nr to og jeg hadde det sånn i første svangerskap også, så i utgangspunktet ikke så bekymret at det varierer litt hvor kraftig jeg kjenner liv så lenge det er regelmessig liv.  Men for noen uker siden var det ekstremt mye mindre liv enn vanlig i to hele dager så jeg ringte føden og bar bekymret. De syntes tydeligvis jeg var helt idiot fordi det var jo helt åpenbart bare baby som har snudd seg litt og det er helt vanlig å ikke kjenne så mye med morkake foran og så lenge jeg kjente "noe" en gang i løpet av dagen er det mer enn nok. Det opplevdes veldig nedlatende. Det er jo ikke det jordmor har sagt eller som står på kjennliv.no,så ble litt oppgitt. Fikk til slutt mast meg til å komme inn, men jordmor på føden bare lyttet kjapt på hjertelyd og sendte meg hjem. Det strider liksom veldig i mot det det står om at man skal ta den gravides bekymringer på alvor. Jeg er i utgangspunktet veldig laidback av type og vil absolutt ikke virke hysterisk, så merker at terskelen for å ta kontakt blir enda høyere når man man møter sånne holdninger...

Anonymkode: 2d2f9...176

Jeg forstår deg så godt! Jeg har allerede vært på føden en gang pga lite liv, da var det faktisk jordmor som sendte meg opp dit etter kontroll. Hun sa hun måtte overdrive litt i telefonen til føden så tydligvis er det noe uenigheter med når man skal besøke føden.. Helt utrolig. Men da er det ikke rart vi blir mer bekymret når noen sier ditt og andre sier datt.  Jeg har det som deg, kjenner liv hver dag og nesten til samme tid men igjen noen ganger kjempe kraftige bevegelser mens andre ganger bare noen små bubler.. Er førstegangs fødene og kjempe bekymret hele tiden og det er så tungt. Kan jo ikke reise ned til føden hver dag hekker akkurat :)

AnonymBruker
Skrevet

Er også førstegangs, i uke 34. Kjente veldig mye mindre liv enn vanlig hele søndag, og ringte til slutt føden for å få hjelp. Etter en times telling fikk jeg komme på sjekk, og alt var heldigvis bra. Jeg fikk vite at morkaken ligger på framsiden, på høyre side, og derfor kan det være perioder med mindre bevegelser. Eller at baby har snudd seg i ny, uvant stilling. Uansett så har alle beskjeder vært; mistenker du lite liv MÅ DU RINGE!!!!!! 

Ble alt i alt veldig godt tatt i mot, og jordmor presiserte flere ganger at «det er derfor de er der», for at vi kan ringe. Tenker det er bedre å ringe en gang for mye, enn for lite. Som førstegangs har jeg 0 peiling på hva som er normalt 🤷🏼‍♀️ 
masse lykke til videre ❤️❤️

Anonymkode: b20e4...0b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...