Gå til innhold

Sende pakke til utlandet, hva slags dokument trenger jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg bestilte noe fra en nettbutikk som jeg ønsker å sende i retur.  Nettbutikken sende pakken fra Tyskland og jeg må sende den tilbake til samme sted.  Prøvde å sende den tilbake i dag, men UPS ville ikke ta den imot siden den manglet dokument på hva som var inni pakken. Det var visst et krav for å sende pakker til utlandet. Men hva slags dokument er det snakk om? Hva må dokumentet inneholde? 

UPS-mannen jeg snakket med snakket kun engelsk og jeg er dårlig i engelsk så jeg fikk ikke med meg hva slags dokument han ønsket å se. 

Anonymkode: bd88c...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sist jeg sendte til utlandet måtte jeg bare skrive hva som var i pakken på en lapp som ble limt på pakken. Det var også der jeg skrev adressen til mottaker. Det var aldri snakk om noen dokumenter slik vi forstår begrepet på norsk.

Anonymkode: 2cd50...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faktura/kvittering på kjøpet må vedlegges, på grunn av fortolling av varen. Noen nettbutikker kan også gi deg en returetikett,som inneholder informasjonen du behøver.

Anonymkode: 04816...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sist jeg sendte til utlandet måtte jeg bare skrive hva som var i pakken på en lapp som ble limt på pakken. Det var også der jeg skrev adressen til mottaker. Det var aldri snakk om noen dokumenter slik vi forstår begrepet på norsk.

Takk. Jeg skal levere tilbake en genser. Så skal jeg bare lime på pakken at den inneholder en genser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en proformafaktura, du finner på postens nettsider. Den må fylles ut med info om retur og verdi på varen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Jeg skal levere tilbake en genser. Så skal jeg bare lime på pakken at den inneholder en genser?

Det var en lap jeg fikk av posten, jeg tror ikke du kan bruke en hvilken som helst lapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Faktura/kvittering på kjøpet må vedlegges, på grunn av fortolling av varen. Noen nettbutikker kan også gi deg en returetikett,som inneholder informasjonen du behøver.

Anonymkode: 04816...e30

3 minutter siden, Rosi said:

Du må ha en proformafaktura, du finner på postens nettsider. Den må fylles ut med info om retur og verdi på varen. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var en lap jeg fikk av posten, jeg tror ikke du kan bruke en hvilken som helst lapp.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På proformafakturaen til Posten står det Org.nr/VATnr. Må jeg ha med det? Jeg har ikke et slikt nummer og jeg har ikke fått det fra bedriften heller?

I tillegg på årsaken til eksport. Skal jeg krysse av for "Retur for kreditt"? Er det det samme som å returnere varen for å få tilbake pengene jeg betalte eller er det noe annet? Hva skal jeg skrive er årsaken til at jeg returnerer. Jeg er veldig dårlig i engelsk og ikke sikker på hva slik retur heter på engelsk.  I tillegg har jeg veldig liten plass å skrive på. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 18.5.2021 den 23.23):

På proformafakturaen til Posten står det Org.nr/VATnr. Må jeg ha med det? Jeg har ikke et slikt nummer og jeg har ikke fått det fra bedriften heller?

I tillegg på årsaken til eksport. Skal jeg krysse av for "Retur for kreditt"? Er det det samme som å returnere varen for å få tilbake pengene jeg betalte eller er det noe annet? Hva skal jeg skrive er årsaken til at jeg returnerer. Jeg er veldig dårlig i engelsk og ikke sikker på hva slik retur heter på engelsk.  I tillegg har jeg veldig liten plass å skrive på. 

TS

Orgnr blir i ditt tilfelle fødselsnr 11 siffer. Retur for kreditt er korrekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...