AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Jeg jobber som ringevikar i butikk, ved siden av studiene. Der jeg jobber er det to andre studenter som har faste vakter, og et par andre ringevikarer. Disse to som har faste vakter, mener de alltid skal bli spurt først om det er en ledig vakt, fordi de mener sjefen plikter å spørre dem først. Jeg (og sjefen) mener det er tull. Sjefen må få spørre dem hun vil. Men hva sier lovverket? Anonymkode: 46ba4...cde
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Lovverket får andre svare, for det vet jeg ikke. Men logikken tilsier å spørre de som jobber fast først, også ringevikarer hvis det ikke passer. Anonymkode: 0d4d9...580 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lovverket får andre svare, for det vet jeg ikke. Men logikken tilsier å spørre de som jobber fast først, også ringevikarer hvis det ikke passer. Anonymkode: 0d4d9...580 Hvorfor det? Da får jo sjefen færre å spille på. Anonymkode: 46ba4...cde
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 Det spørs jo hva alles kontrakter/arbeidsavtaler sier. Det står, så vidt jeg vet, ingenting i loven spesifikt om fordeling av ekstravakter. Anonymkode: 16316...d49
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg jobber som ringevikar i butikk, ved siden av studiene. Der jeg jobber er det to andre studenter som har faste vakter, og et par andre ringevikarer. Disse to som har faste vakter, mener de alltid skal bli spurt først om det er en ledig vakt, fordi de mener sjefen plikter å spørre dem først. Jeg (og sjefen) mener det er tull. Sjefen må få spørre dem hun vil. Men hva sier lovverket? Anonymkode: 46ba4...cde Da må de vise til lovverk, og et slik eksisterer ikke. Sjefen kan ringe den hen ønsker, smarte sjefer bytter på for å holde alle "varme" Anonymkode: 49114...62c 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 Det vanlige er de faste blir ringt først, deretter ringevikarer. Om du føler det er urettferdig teller dessverre ikke. Hva sjefen synes er best er det som gjelder. Selv om det er vanlig de faste blir ringt først er det ikke nedfelt i lov. Derfor; sjefen bestemmer hvem h*n ringer først. Anonymkode: 9b4db...1d9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 Jeg jobber på sykehjem. Har ofte samme problem. Mange jobber i deltidsstillinger og noen ufrivillig. Hvis noen jobber 60%, men ønsker 100% så er det kjedelig om ringevikarene får ekstravakter. Da burde heller de med deltid få økt stillingsprosentene sine hvis det mangler mange vakter. Handler også om å beholde faste ansatte. De fleste vil se seg om etter ny jobb med større stillingsprosent og jobben mister en fast ansatt da. Ringevikarer er jo ofte studenter som kanskje ba vil jobbe der ett år. Da er det dumt å ikke ta vare på de som har tenkt å stå i jobben lenge. Anonymkode: d0328...aa2 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 Nei, man ringer først og fremst til den man vet/tror kommer til å si ja. Dersom vi skulle ringt alle faste ansatte før vi begynte på ringevikarene hadde vi stått i telefonen i sikkert nærmere en time... Anonymkode: 2ad74...81f
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #9 Skrevet 18. mai 2021 Spoiler Bruk av ekstrahjelp forutsetter at det oppstår behov for hjelp som virksomheten ikke kan planlegge på forhånd eller ved en ekstraordinær og forbigående arbeidstopp. - Hvis en fast ansatt kan jobbe ekstra har virksomheten dekket dette behovet. De skal spørres før du tas i bruk. Anonymkode: 41f27...20d
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #10 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, man ringer først og fremst til den man vet/tror kommer til å si ja. Dersom vi skulle ringt alle faste ansatte før vi begynte på ringevikarene hadde vi stått i telefonen i sikkert nærmere en time... Anonymkode: 2ad74...81f Men i ts tilfelle er det snakk om 2 ansatte. Ikke en hel haug. Anonymkode: 0d4d9...580
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #11 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjul innhold Bruk av ekstrahjelp forutsetter at det oppstår behov for hjelp som virksomheten ikke kan planlegge på forhånd eller ved en ekstraordinær og forbigående arbeidstopp. - Hvis en fast ansatt kan jobbe ekstra har virksomheten dekket dette behovet. De skal spørres før du tas i bruk. Anonymkode: 41f27...20d Hvor har du dette fra? Anonymkode: 46ba4...cde
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #12 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men i ts tilfelle er det snakk om 2 ansatte. Ikke en hel haug. Anonymkode: 0d4d9...580 Det er flere faste ansatte, men kun disse som lager et problem. Anonymkode: 46ba4...cde
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #13 Skrevet 18. mai 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men i ts tilfelle er det snakk om 2 ansatte. Ikke en hel haug. Anonymkode: 0d4d9...580 Det spiller ingen rolle hvor mange som jobber på arbeidsplassen, om det er 1 eller 100 ansatte, om de har 1 eller 100 ringevikarer. Når det haster så ringer man den som mest sannsynlig kan komme. Anonymkode: 2ad74...81f
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #14 Skrevet 18. mai 2021 Så lenge de faste får prosenten de har i kontrakten sin kan sjefen gjøre hva han/hun vil med resterende vakter. Og det er så enkelt som at de som gjør best jobb og oftest sier ja de spør vi først. Anonymkode: 7c542...c1e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #15 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så lenge de faste får prosenten de har i kontrakten sin kan sjefen gjøre hva han/hun vil med resterende vakter. Og det er så enkelt som at de som gjør best jobb og oftest sier ja de spør vi først. Anonymkode: 7c542...c1e Det får de. Så da kommer jeg til å takke ja til vakter med god samvittighet. Anonymkode: 46ba4...cde
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #16 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor har du dette fra? Anonymkode: 46ba4...cde Reglene for dette ble innskjerpet i 2019. Anonymkode: 41f27...20d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå