Gå til innhold

Sønnen min spurte meg om jeg er alkoholiker..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte 😅 har jeg vært for firkantet på alkohol? 

Han har *aldri* sett meg drikke alkohol. Ikke engang juleaften, nyttårsaften eller lignende. Ikke fordi jeg er totalt avholds, men jeg er ikke veldig glad i alkoholsmaken, så jeg koser meg heller med et glass brus eller vann.

Til gjester har jeg stående et to vinflasker, etter et besøk (når barn ikke var hjemme), så har det blitt stående igjen et par flasker til, så det er jo litt alkohol i huset. Han så dette og spurte om jeg er alkoholiker? Jeg lo det bort, men nå lurer jeg på om han faktisk tror det? Selv om han ikke har noen grunn til det. Hverken jeg eller faren drikker ofte. Ingen i familien er alkoholikere. 

Anonymkode: c97ee...1e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å få med at han er 12 

Anonymkode: c97ee...1e3

AnonymBruker
Skrevet

Hva du vil ha svar på egentlig? 

Anonymkode: 50c0c...c42

• Liker 1
Skrevet

Spurte du ham hva han tror en alkoholiker er?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med ham og spør hvorfor han tror det.

Anonymkode: 242f7...0b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med han om alkohol. 
Det de lærer på skolen er tidvis helt sykt. Husker min eldste ble bekymret den ene gangen jeg tok en øl til maten ute på restaurant. (Det var vel første gang han kunne huske å ha sett noen av oss foreldrene drikke noe som helst med alkohol.) 

Snakket om det der og da, og fikk høre litt om hvor ille de har snakket om alkohol på skolen. Var på nivået at all rus er kjempefarlig, og dersom noen bruker noen rusmidler blir de kjempeberuset og "farlige" med en gang. 

Ungen var oppriktig bekymret for oss. 

Etter å ha snakket om saken ble vi alle mye roligere, og har hatt god dialog om temaet senere. 

Altså: det er mye som er farlig, men et forsiktig inntak av alkohol er ikke nødvendigvis så veldig skummelt. 

Anonymkode: c1679...471

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han er nok som mine barn. Reagerer sterkere fordi de ikke har vært eksponert for at jeg tar meg et glass vin i blant.

Har aldri drukket en dråpe alkohol rundt de. Og når jeg tok et par glass vin en sommerkveld reagerte de voldsomt. 

Anonymkode: 80bf4...771

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Dette gjorde guttungen vår også. Jeg drikker alkohol kanskje 5-6 ganger i året og har hatt noen bokser med cider stående i kjøleskapet noen mnd. Her om dagen lurte han på om jeg var alkoholiker fordi vi alltid hadde alkohol i kjøleskapet 😅🤷‍♀️🤦‍♀️ Så enten så tuller han litt med deg ellers må du nesten ta en liten prat om hva som er alkoholisme med sønnen din. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han så dette og spurte om jeg er alkoholiker? Jeg lo det bort, men nå lurer jeg på om han faktisk tror det

Du... Han er 12 år.

Det er ikke engang sikkert at han helt skjønner hva å være alkoholiker innebærer og at han bare ville utfordre deg litt på at du har alkohol stående.  Han har sikkert hørt om konseptet.

At barn/ungdom kan bli eksponert for foreldre som har et sunt forhold til alkohol er ikke en dårlig ting. Mennesker som tar seg et glass er en del av livet, og burde ikke gjemmes bort. (så lenge det gjøres med måte ;))))

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med sønnen din du. Jeg har en datter som nå er voksen, og hun har flere ganger gitt meg kred for at jeg snakket med henne om ting som alkohol, forklart forskjellen på bruk - f.eks. 1-2 glass vin til en spesiell middag - og misbruk - f.eks. drikke(mye) hver eneste dag. Fortalt med grunnlag i hva vi vet om alkohol, hvor skadelig misbruk er, at man ikke skal være nødt til å drikke men at det også går an å drikke litt av og til uten at det er farlig.

Anonymkode: 25915...1ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva du vil ha svar på egentlig? 

Anonymkode: 50c0c...c42

Slutt med de hissige kommentarene dine. Det var en litt «morsom» historie hun ønsket å dele.. hva er du så bitter  for?

Anonymkode: 54c47...e84

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har overfor barn sammenlignet alkohol med godteri: Vi trenger det ikke og kan leve fint uten, mange gjør det også. Litt går an, men for mye blir man syk av, det gjelder både godteri/sukker og alkohol. Sistnevnte er ekstra sterkt sånn sett, derfor er det aldersgrense på det.

Endret av Ichiko
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror den praten de har om alkoholbruk på skolen kan være litt unyansert. Datteren min har alltid fått høre her hjemme at (1) det er faktisk helt normalt å kunne kose seg med ETT glass i ny og ne, og at (2) det er EN stor forskjell på de som får et avhengighetsforhold til alkohol og de som ikke får det, og den forskjellen ligger i HVORFOR man drikker; hvilken rolle alkoholen spiller og hva man bruker den til. Og dessuten (3) at vi voksne generelt ikke drikker ett glass engang så lenge barn er til stede, og én av oss er alltid alkoholfri så lenge vi har ansvar for (selv sovende) barn fordi én må kunne kjøre bil dersom noe skjer, for alkohol og bilkjøring kombinerer vi ALDRI. 

Hun var sju år da hun gjenga dette på skolen, og vi fikk en telefon fra helsesøster angående at det var viktig å holde seg til linjen om at «rusmidler er farlig», for setter man døren på klem så åpnes den fortere etc. Hvilket er bare tull. Det er med rusmidler som med seksualundervisning; de som får saklig informasjon som forholder seg til virkeligheten debuterer seinere og sunnere, har bedre kontroll på egne grenser, og har ikke minst et sterkere bolverk mot risikoatferd enn det ren moralisering utgjør. 

Anonymkode: ebfce...6a9

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet

1. Han kan ha ment det spøkefullt

2. Han kam ha ment å være litt nebbete type tenåring

3. Kanskje snakk med ham om dette? At nei - dere har veldig lavt alkoholforbruk, men sjansen for at han har noen på skole eller i klasse som sliter med avhengighet hos foreldre/familie er stor. 

AnonymBruker
Skrevet

De har vel kanskje lært om dette på skolen? Er også mye reklamer om alkohol når det er helligdager. Kanskje han har sett disse og assosierer alkohol med alkoholiker? Forklar gan forskjellen. At du ikke liker så godt alkohol, men liker å serbere gjester da mange liker drikke som passer til mat. Og at feks en flaske deles på 2-3 personer, men at de ville vært noe annet om noen drakk en flaske hver dag. 

Anonymkode: 2d7c7...938

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette har med det voldsomme negative fokuset man har på alkohol i ulike fora. Organisasjoner som for eksempel Av-og-Til og andre avholdsorganisasjoner har kampanjer som får bare minimalt med alkohol til å virke å være unødvendig rusbruk, at alkohol gjør voksne farlige ugjenkjennelige, og at alkoholisme er ekstremt utbredt. 

Det er ikke rart ungene blir forvirret og usikre. Man må jo selvfølgelig snakke med dem, men jeg tror ikke det overdrevne fokuset som er i samfunnet er bare positivt.

Anonymkode: df26d...b06

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 18.5.2021 den 14.56):

Ta en prat med han om alkohol. 
Det de lærer på skolen er tidvis helt sykt. Husker min eldste ble bekymret den ene gangen jeg tok en øl til maten ute på restaurant. (Det var vel første gang han kunne huske å ha sett noen av oss foreldrene drikke noe som helst med alkohol.) 

Snakket om det der og da, og fikk høre litt om hvor ille de har snakket om alkohol på skolen. Var på nivået at all rus er kjempefarlig, og dersom noen bruker noen rusmidler blir de kjempeberuset og "farlige" med en gang. 

Ungen var oppriktig bekymret for oss. 

Etter å ha snakket om saken ble vi alle mye roligere, og har hatt god dialog om temaet senere. 

Altså: det er mye som er farlig, men et forsiktig inntak av alkohol er ikke nødvendigvis så veldig skummelt. 

Anonymkode: c1679...471

Du sier noe. Ville snakket med barnet og spurt hvor det har det fra at det tror at du er alkoholavhengig, ts. Er det skolen som har skremt barnet? Eller noe annet?

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...