Gå til innhold

Avslag på dagpenger, NAV feiltolket regelverket(?)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Grunnet tap av kontrakter ble flertallet av de ansatte på min arbeidplass sagt opp, inkl. meg.

Jeg har vært ansatt siden mai 2010, altså nesten 11 år. Jeg fikk oppsigelsen i januar, og jobbet ut april (tre måneders oppsigelsestid).

Uansett, jeg søkte om dagpenger fra 1. mai 2021, og tenkte ikke så mye over at det skulle bli noe problem.

Det var ikke NAV like enig i, og ga meg avslag da de mente jeg hadde fire måneders oppsigelsestid, og ikke tre. Altså jeg skulle vært ansatt en måned til i følge de. De henviser så til arbeidsmiljøloven 15-3.

Der står det følgende:

Blir arbeidstaker sagt opp etter minst 10 års sammenhengende ansettelse i samme virksomhet, skal oppsigelsesfristen være minst fire måneder dersom den finner sted etter at arbeidstakeren er fylt 50 år, minst fem måneder etter fylte 55 år og minst seks måneder etter fylte 60 år. Arbeidstakeren kan si opp arbeidsavtalen med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder.

…det er bare det at jeg er 36, og dermed langt fra 50. Altså det er ingenting som tilsier at jeg skal ha noe annet enn tre måneders oppsigelsestid.

Har de ansatte hos NAV egentlig lest loven de selv henviser til?

Jeg har klaget på vedtaket, men det kan jo ta vinter og vår før noe skjer der, og i mellomtiden får jeg da altså ikke dagpenger.

Anonymkode: 90ec5...465

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du søker på sosialpenger og tar det deretter. Du har loven på din side. Det er din oppsigelsestid i din kontrakt som gjelder. Dette kan ikke Nav bare overstyre.

Anonymkode: c3b87...dc5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Grunnet tap av kontrakter ble flertallet av de ansatte på min arbeidplass sagt opp, inkl. meg.

Jeg har vært ansatt siden mai 2010, altså nesten 11 år. Jeg fikk oppsigelsen i januar, og jobbet ut april (tre måneders oppsigelsestid).

Uansett, jeg søkte om dagpenger fra 1. mai 2021, og tenkte ikke så mye over at det skulle bli noe problem.

Det var ikke NAV like enig i, og ga meg avslag da de mente jeg hadde fire måneders oppsigelsestid, og ikke tre. Altså jeg skulle vært ansatt en måned til i følge de. De henviser så til arbeidsmiljøloven 15-3.

Der står det følgende:

Blir arbeidstaker sagt opp etter minst 10 års sammenhengende ansettelse i samme virksomhet, skal oppsigelsesfristen være minst fire måneder dersom den finner sted etter at arbeidstakeren er fylt 50 år, minst fem måneder etter fylte 55 år og minst seks måneder etter fylte 60 år. Arbeidstakeren kan si opp arbeidsavtalen med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder.

…det er bare det at jeg er 36, og dermed langt fra 50. Altså det er ingenting som tilsier at jeg skal ha noe annet enn tre måneders oppsigelsestid.

Jeg har klaget på vedtaket, men det kan jo ta vinter og vår før noe skjer der, og i mellomtiden får jeg da altså ikke dagpenger.

Dette er feil. 

Lastet du opp oppsigelsen din som dokumentasjon? 3mndr oppsigelse er helt vanlig, ble selv sagt opp etter 17år.

Klage kan du, men det tar tid.

Send inn en ny søknad på dagpenger i stedet, pga det er aldri samme sted som får den. Er avdelinger rundt i hele norge.

Legg ved alle dokumentasjon du har, oppsigelse etc. Har bedriften lagt ned så har de meldeplikt om fler enn 10 må slutte.

https://www.nav.no/soknader/nb/bedrift/permitteringer-oppsigelser-og-konkurs/masseoppsigelser

Dessverre så jobber det så mange amatører i NAV, men har vært heldig selv. Fått deg jeg har krav på, er bare å følge systemet. Så går det greit.

Anonymkode: 0ed32...7c6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

NAV er på jordet. Husk å sende meldekort mens klage din blir behandlet sånn at du får etterbetalt alt når de innser tabben.

Det er stort sett sosionomer og sykepleiere som jobber i NAV, og de kan ikke regelverket og lovene noe bedre enn deg og meg. Så det skjer mye feil.

Anonymkode: 6879d...afb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Der står det følgende:

De har nok feiltolket. Klag på avslag, hadde bare ringt inn feilencer så åpenlys at den som har behandlet bør klare å fikse det fort.

Anonymkode: 89da1...cb5

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Rent økonomisk klarer jeg meg inntil videre, samt at det ser ut som det ordner seg med jobb. Jeg har derimot fortsatt krav på dagpenger den tiden jeg var uten jobb, og dette er derfor mer en prinsippsak. Både ansettelseskontrakt og oppsigelse ble sendt inn sammen med søknaden.

Jeg er litt redd for å klusse det til om jeg søker på ny. Erfaringsmessig er det null og nada hjelp å få pr. telefon, men jeg kan jo alltids gjøre et forsøk.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Til info så fikk jeg medhold på klagen, og fikk utbetalt dagpenger for de 14 dagene jeg var arbeidsledig allerede dagen etter at jeg fikk svar på klagen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Til info så fikk jeg medhold på klagen, og fikk utbetalt dagpenger for de 14 dagene jeg var arbeidsledig allerede dagen etter at jeg fikk svar på klagen.

Så bra. Du skal ha det du har krav på.

Anonymkode: 512be...67c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...