Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt på snart 2,5 og jeg har begynt å tenke på bleieslutt. Vi venter lillesøster i sommer, og jeg har forstått at det gjerne ikke er helt greit å gå gjennom mange store endringer samtidig, så vi tenkte vi kanskje ikke skulle foreslå så mye dogåing/potte. Han kjenner at han må på do og kommuniserer godt, men har fremdeles liten interesse i do/potte. Han er derimot kjempemotstander mot å ta på bleier og har begynt å ytre at bleiene kan være ubehagelige eller stramme. Jeg har tidligere vært inne på tanken om å gripe sjansen i sommer, da vi skal ha tidlig ferie (1,5 mnd før termin med nestemann) og tenkte om jeg skulle så noen frø nå fremover. Jeg har fått inntrykk av at "alle" slutter om sommeren fordi det er lettest, og da er det jo veldig lenge å vente til neste sommer igjen. Er det noen som har erfaring med å slutte om vinteren? Eller har erfaringer med bleieslutt tett opp til familieforøkning? Eller andre tips?

Det skal nevnes at jeg er fullt klar over at barnet må være klar. Vi hadde aldri presset han til noe, vi bare tenkte om vi skulle så noen frø og gi det et forsøk eller vente lenger. 

Anonymkode: 2aaa3...1f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplevde at det var like enkelt med bleieslutt om vinteren som om sommeren. Det med at sommeren skal være så mye lettere har jeg aldri forstått så fremt man ikke tilbringer all sin våkne tid ute i hagen hvor barnet kan gå bleieløs og ha uhellene sine på plenen. Det med å være klar er alfa og omega er vår erfaring med tre barn. Når barnet er med på notene er det så uendelig mye enklere og raskere gjort enn om foreldrene skal tvinge fram bleieslutt fordi de selv mener at nå er det på tide. Snakk om bleieslutt, tilby potte, les bøker, du kan gjerne foreslå belønningssystem om du tror barnet responderer bra på det, men ikke press. Det er mitt råd. Alderen de slutter med bleie betyr virkelig ingenting som helst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vent til sommeren, hopp i det nå. Av med bleie på med boxer, spør ofte om han må på do og regn med noen uhell. 

Anonymkode: 3d382...21c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har en gutt på snart 2,5 og jeg har begynt å tenke på bleieslutt. Vi venter lillesøster i sommer, og jeg har forstått at det gjerne ikke er helt greit å gå gjennom mange store endringer samtidig, så vi tenkte vi kanskje ikke skulle foreslå så mye dogåing/potte. Han kjenner at han må på do og kommuniserer godt, men har fremdeles liten interesse i do/potte. Han er derimot kjempemotstander mot å ta på bleier og har begynt å ytre at bleiene kan være ubehagelige eller stramme. Jeg har tidligere vært inne på tanken om å gripe sjansen i sommer, da vi skal ha tidlig ferie (1,5 mnd før termin med nestemann) og tenkte om jeg skulle så noen frø nå fremover. Jeg har fått inntrykk av at "alle" slutter om sommeren fordi det er lettest, og da er det jo veldig lenge å vente til neste sommer igjen. Er det noen som har erfaring med å slutte om vinteren? Eller har erfaringer med bleieslutt tett opp til familieforøkning? Eller andre tips?

Det skal nevnes at jeg er fullt klar over at barnet må være klar. Vi hadde aldri presset han til noe, vi bare tenkte om vi skulle så noen frø og gi det et forsøk eller vente lenger. 

Anonymkode: 2aaa3...1f8

Anbefaler the gentle potty training book. Les den og så tipper jeg dere er ferdige med bleier på eldste om et par uker. Er ikke så vanskelig. Fin liste der med tegn på at barnet er klart. Hvilket de fleste er innen 2,5 år. Ideell aldre for bleieslutt er 24-30 mnd. Begge mine var bleiefrie nøyaktig 28 mnd gamle. Tok 3 dager med eldste og ingen dager med yngste. Hun bare gikk på do hun. Cluet er at bleiene må vekk - permanent - og så må kroppen lære å ikke slippe seg hele tiden. Vanligvis gjort på 3-5 dager. Sommer er kjekt fordi de bør gå nakne nedentil. 

Stor stas å bli bleiefri - søsken eller ei. 

Anonymkode: 0e2aa...6f7

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (9 timer siden):

Jeg opplevde at det var like enkelt med bleieslutt om vinteren som om sommeren. Det med at sommeren skal være så mye lettere har jeg aldri forstått så fremt man ikke tilbringer all sin våkne tid ute i hagen hvor barnet kan gå bleieløs og ha uhellene sine på plenen. Det med å være klar er alfa og omega er vår erfaring med tre barn. Når barnet er med på notene er det så uendelig mye enklere og raskere gjort enn om foreldrene skal tvinge fram bleieslutt fordi de selv mener at nå er det på tide. Snakk om bleieslutt, tilby potte, les bøker, du kan gjerne foreslå belønningssystem om du tror barnet responderer bra på det, men ikke press. Det er mitt råd. Alderen de slutter med bleie betyr virkelig ingenting som helst. 

Åpenbart at det er lettere på sommeren fordi uhell med masse uteklær på ikke alltid er lett å oppdage og det er fryktelig upraktisk mtp skift og ekstraklær. Og mye værre for barnet som tisser seg ut samtidig som at det kan være vanskeligere å nå do kjapt når alle klærne skal av. Kan da umulig være så vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 0a183...97c

AnonymBruker
Skrevet

Vi bare tok av bleia vi 😆 jentungen ble tørr døgnet rundt ila 1 uke, hadde vel 3-4 uhell. 
da var ho 2,5-3. 

om ungen ikke vil ha på bleie så er det jo perfekt timing! 

Anonymkode: 317e8...91a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...