AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Hvis Erna vil ha flere barn bør hun innføre frivillig valg på keisersnitt. Tror traumatiske fødselsopplevelser er det som hindrer mange i å få flere. Jeg støtter og heier på kvinner som krever å få keisersnitt. Tror dere går i bresjen for fremtiden. Anonymkode: d7876...3f0 9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Norge er på toppen av ks i verden. Vi er noen skikkelig pingler. Så nei, vi trenger ikke det. Det beste er vaginal fødsel, både for mor og barn. Så lenge det ikke er fare for liv og helse selvfølgelig. Men dette kan nok overleger som har utdannet seg 12 år bedre enn noen av oss på kg Anonymkode: 97e3c...a81 21
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Norge er på toppen av ks i verden. Vi er noen skikkelig pingler. Så nei, vi trenger ikke det. Det beste er vaginal fødsel, både for mor og barn. Så lenge det ikke er fare for liv og helse selvfølgelig. Men dette kan nok overleger som har utdannet seg 12 år bedre enn noen av oss på kg Anonymkode: 97e3c...a81 Kvinner dør som fluer i Afrika pga vaginal fødsel. Hvor naturlig er det? Anonymkode: d7876...3f0 11
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Norge er på toppen av ks i verden. Vi er noen skikkelig pingler. Så nei, vi trenger ikke det. Det beste er vaginal fødsel, både for mor og barn. Så lenge det ikke er fare for liv og helse selvfølgelig. Men dette kan nok overleger som har utdannet seg 12 år bedre enn noen av oss på kg Anonymkode: 97e3c...a81 Mye som er "naturlig" som ikke er den beste løsningen, selv om det var det før. I middelalderen f.eks. så var ikke keisersnitt et alternativ, men det er jo ikke noe argument for å tvinge kvinner til "naturlig" vaginal fødsel i 2021. Var naturlig å sette ut barn i skogen for å dø om de ble født med avvik også før, synes du vi burde gjøre det også, fordi det er "naturlig"? Anonymkode: abdc3...a8e 11
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kvinner dør som fluer i Afrika pga vaginal fødsel. Hvor naturlig er det? Anonymkode: d7876...3f0 Nå er de flere millioner enn oss på 5.5 mill i hele Norge. Så ja, da dør flere. Pluss de ikke har normalt helsevesen med rent vann bla. Kan ikke sammenlignes Anonymkode: 97e3c...a81 6
Silva Pluvialis Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis Erna vil ha flere barn bør hun innføre frivillig valg på keisersnitt. Tror traumatiske fødselsopplevelser er det som hindrer mange i å få flere. Jeg støtter og heier på kvinner som krever å få keisersnitt. Tror dere går i bresjen for fremtiden. Anonymkode: d7876...3f0 Jeg synes folk bør få velge hvis de har en god grunn til det. For mange er også KS traumatisk, så ingen av alternativene bør tvinges på en kvinne hvis hun motsetter seg det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Norge er på toppen av ks i verden. Vi er noen skikkelig pingler. Så nei, vi trenger ikke det. Det beste er vaginal fødsel, både for mor og barn. Så lenge det ikke er fare for liv og helse selvfølgelig. Men dette kan nok overleger som har utdannet seg 12 år bedre enn noen av oss på kg Anonymkode: 97e3c...a81 Vi er ikke på topp 20 engang, hvor henter du data fra? Anonymkode: 1d68f...9ec 24
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 Gjenferdet skrev (5 minutter siden): Jeg synes folk bør få velge hvis de har en god grunn til det. For mange er også KS traumatisk, så ingen av alternativene bør tvinges på en kvinne hvis hun motsetter seg det. Så du mener man skal la barn dø fordi mor ikke ønsker akutt keisersnitt? Heldigvis fungerer det ikke sånn. Anonymkode: a22ad...675 3
Gjest Kastanjefrø Skrevet 18. mai 2021 #9 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvis Erna vil ha flere barn bør hun innføre frivillig valg på keisersnitt. Tror traumatiske fødselsopplevelser er det som hindrer mange i å få flere. Jeg støtter og heier på kvinner som krever å få keisersnitt. Tror dere går i bresjen for fremtiden. Anonymkode: d7876...3f0 Sitat Keisersnitt kan gi økt sykelighet hos kvinnen etter fødselen, lavere fertilitet og alvorlige problemer med morkaken i senere svangerskap. Det kan gi respiratoriske problemer for barnet etter fødselen, mindre amming og muligens mer atopisk sykdom. WHO anbefaler er keisersnittprosent på under 15%, norge er på over 16%. Det er helhetlig utpreget negative helsekonsekvenser med unødvendige keisersnitt både for barn og mor.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #10 Skrevet 18. mai 2021 Ting vi må få orden på 1. vi må få skikkelig fødselsskader register, store mørke tall. Hvordan kan vi egentlig vite omfanget når det ikke registreres skikkelig? Og i tilegg så registreres mange av langtidsskader ikke som fødselsskader i det hele tatt. 2. 70% får ikke erstatning for fødselsskader , men 9/10 skader skylles menneskelig feil fra JM/lege. Dette må endres på asap Søkte om KS selv,for meg var det enkelt å få det innvilget, men varierer jo veldig fra sykehus til sykehus, og person til person. Anonymkode: 1d68f...9ec 13
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #11 Skrevet 18. mai 2021 Jeg kunne ikke ha vært mer enig! Min vaginale fødsel var så traumatisk at jeg gikk i terapi 1 år etterpå. Jeg ba om keisersnitt før fødsel, men ble ikke innvilget det fordi det var "sløsing" med ressurser. Lurer på hva som er billigst ett keisersnitt eller 1 år hos psykolog. Anonymkode: 134f5...622 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #12 Skrevet 18. mai 2021 Er du villig til å betale for det? Jeg har ikke lyst til å betale mer skatt for for at det skal bli valgfritt å gi barn en dårligere start på livet. Først må vi sørge for god nok jordmorbemanning og oppfølging før, under og etter fødsel. Anonymkode: b901c...ee0 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #13 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvis Erna vil ha flere barn bør hun innføre frivillig valg på keisersnitt. Tror traumatiske fødselsopplevelser er det som hindrer mange i å få flere. Jeg støtter og heier på kvinner som krever å få keisersnitt. Tror dere går i bresjen for fremtiden. Anonymkode: d7876...3f0 Dette er jeg ikke enige i. Har man lyst på barn, så skal det ikka ha noen betydninh for hvordan babyen kommer ut. Det er snakk om en liten tid av livet som brukes under selve fødselen kontra hva man får igjen med å få barn. Anonymkode: e3496...28d 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #14 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kvinner dør som fluer i Afrika pga vaginal fødsel. Hvor naturlig er det? Anonymkode: d7876...3f0 Det er ikke pga vaginal fødsel kvinner i afrika dør. Der er så og si alle kvinner omskjærte (tråklet igjen fitta) i tilegg har dem ikke godt helsevesen der, dem føder i alt mulig av bakterier og skittent ting rundt seg. Så ikke si at det er pga vaginal fødsel, det har du ingen sikre kilder på at er sant Anonymkode: e3496...28d 2
Nuith Skrevet 18. mai 2021 #15 Skrevet 18. mai 2021 Jeg synes at fleregangsfødende burde på innvilget KS lettere enn de gjør nå (basert på historier på KG, jeg har ikke statistikk). Dersom den første fødselen var traumatisk på noen måte, så velg KS. Men jeg synes ikke terskelen for KS bør senkes for førstegangsfødende som har blitt proppet fulle av skrekkhistorier. 1
Fiffig Skrevet 18. mai 2021 #16 Skrevet 18. mai 2021 I og med at fødselstall går nedover i alle industriland, så tror jeg det henger mer sammen med økonomi og mulighet til å ta vare på barnet. Foreldre i dag har kanskje større ambisjoner på egne og barnets vegne, og stiller hardere krav til seg selv før de er klar for å få barn. Jeg har til gode å høre et menneske bruke en naturlig fødsel som et argument mot barn. 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #17 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvis Erna vil ha flere barn bør hun innføre frivillig valg på keisersnitt. Tror traumatiske fødselsopplevelser er det som hindrer mange i å få flere. Jeg støtter og heier på kvinner som krever å få keisersnitt. Tror dere går i bresjen for fremtiden. Anonymkode: d7876...3f0 Nei, dette er ikke veien å gå. Skal en nervøs fødende få velge en dårligere start på livet for barnet sitt? Selvfølgelig bør det bli utført keisersnitt i tilfeller der det er fare for mor eller barns liv, men ikke bare fordi kvinnen er nervøs. Babyens immunforsvar: Før fødselen er babyer praktisk talt sterile – det vil si fri for virus og bakterier. Men noen bakterier er nødvendige for at organene skal fungere som de skal. Når barnet er født vaginalt, får det de sunne bakteriene fra sin mor. I tilfellet ned keisersnitt så mottar ikke babyen mors mikrobiota. Generelt sett vil de bare absorbere det fra det miljøet de ble født i, og fra menneskene rundt dem, og til slutt også fra deres mor. Dessverre er de fleste av disse bakteriene ukjente for immunsystemet deres. En studie utført av Københavns Universitet konkluderte med at keisersnitt gir et langsiktig underskudd av bakterier som er nøkkelen til oppbyggingen av immunforsvaret. Tarmfloraen til barn som er født vaginalt, er forskjellig fra den hos barn som blir født med keisersnitt. Sistnevnte har en lavere mengde celler knyttet til immunfaktorer. Dermed øker risikoen for å lide av sykdommer som diabetes type 1, Crohns sykdom og alvorlige allergier. https://veientilhelse.no/bor-du-velge-keisersnitt-eller-vaginal-fodsel/ Og det er nyttig info her også: https://tidsskriftet.no/2009/06/leder/keisersnitt-til-nytte-eller-skade Anonymkode: 56641...6a9 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #18 Skrevet 18. mai 2021 Hadde det vært bedre registrering og oppfølging av fødselsskader så hadde kanskje flere trosset frykten og fått flere barn. Men såpass mange blir alvorlig skadet i underlivet og får så dårlig oppfølging og varige plager, det er en skam! Anonymkode: dea46...967 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #19 Skrevet 18. mai 2021 Ingen tvinges ut i vaginal fødsel. Har visst siden jeg var liten at jeg aldri skulle føde. Var virkelig null problem å få det innvilget. Hadde én samtale om det. Forklarte at det å miste kontroll over kroppen under en naturlig fødsel, var uaktuelt for meg. Fikk innvilget keisersnitt på under 10 minutter. Anonymkode: 83445...910 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #20 Skrevet 18. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen tvinges ut i vaginal fødsel. Har visst siden jeg var liten at jeg aldri skulle føde. Var virkelig null problem å få det innvilget. Hadde én samtale om det. Forklarte at det å miste kontroll over kroppen under en naturlig fødsel, var uaktuelt for meg. Fikk innvilget keisersnitt på under 10 minutter. Anonymkode: 83445...910 Høres veldig rart ut. Hvor var dette? Anonymkode: e7d71...418 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå