Gå til innhold

Når kan barn sitte uten sete i bil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et familiemedlem har akkurat blitt stemor for en 7 år gammel jente. I den anledning vil så klart vi andre i familien gjerne hjelpe til og bidra der vi kan for at jenta skal føle seg velkommen. Vi tilbudte oss derfor å ta med oss jenta en tur på en aktivitet som vi viste at hun ville sette pris på. Både jeg og samboer har lite erfaring med barn og er derfor ikke oppdatert på f.eks hvordan man sikrer barn i bil, men vi tok det jo som en selvfølge at et såpass lite barn fremdeles brukte bilsete? Vi har en veldig annerledes bil enn familiemedlemmet som har jenta så samboer ringte på forhånd for å forsikre seg om at bilsetet ville kunne passe inn i vår bil. Overraskelsen var derfor stor når han ble fortalt at jenta hadde sluttet med sete for en stund siden?

Når de kjører rundt med barnet selv sitter barnet uten sete både i forsetet og baksetet. Jeg tør ikke tippe på hverken høyde eller vekt, men barnet slår meg som en "helt gjennomsnittlig 1.klassing". Ganske spebygd og tynn, men lang. Jeg har som sagt ingen erfaring med sikring av barn i bil og det kan godt hende at jeg er helt på jordet her, så derfor spør jeg dere. Er ikke dette veldig tidlig? Jeg merker at jeg ikke er komfortabel med å skulle ta med meg ungen på en lang kjøretur uten å kunne sikre henne skikkelig. Når samboer sa dette (han er helt enig med meg) så var det vi som var de rare og hysteriske. Andre familiemedlemmer er enige, det er vi som er hysteriske. 

Jeg har googlet litt og får veldig mange forskjellige svar. Jeg heller mest mot å avlyse turen, men jenta gleder seg noe helt enormt. Er det noen som kan fortelle meg at jeg tar feil? 

Anonymkode: 42ea8...cf6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går på høyde. Selen skal sitte over kragebeinet og ikke mot halsen. Blir barnet for lavt kan beltet gjøre store skader ved kollisjon. 

Anonymkode: f3887...bcd

AnonymBruker
Skrevet

Jo, 7-åringer bør absolutt sitte i beltestol - til nød på pute. 

Anonymkode: 9f22f...855

AnonymBruker
Skrevet

Det som står i regelverket er at det er påbudt å sikre barn i bil, og det er bilens sjåfør som er ansvarlig for at passasjerer under 15 år er sikret.

Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjente seter som er riktig i forhold til barnets vekt og høyde. Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent utstyr dersom det er tilgjengelig i bilen.

Anonymkode: 1d830...6cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn bør bruke barnesikringstustyr som beltestol eller bilpute frem til de er 10-12 år. Før den tid er ikke hoftekammen ferdigutviklet og det gir større fare for at beltet blir liggende over magen. Dette øker sjansene for alvorlige skader i en kollisjon. 

Anonymkode: fa292...6ef

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Da er jeg ikke helt på bærtur som mener at dette blir feil. Jeg vet ikke hvor høy ungen er, men tviler på at hun er høyere enn 135cm...

TS

Skrevet

Ai. Vis foreldrene bilstolvelgeren på trygg trafikk, der legges alder, høyde og vekt inn og man får opp anbefalt måte å sikre barn på. Hun er helt garantert alt for liten til å sitte uten noe sikringsutstyr. En sped 7-åring har trolig fortsatt plass til å sitte bakovervendt... Som andre nevner, uten sikringsutstyr vil beltet legge seg mest sannsynlig feil på kroppen til barnet og da er det livsfarlig. Beltet blir gjerne liggende for høyt opp på magen og for langt ut på skuldra. I en ulykke vil barnet gli under selen og få selen skjært inn i magen. Diagonalbeltet vil ikke holde overkroppen på plass hvis det ikke ligger tett nok inntil halsen.  

AnonymBruker
Skrevet
rox skrev (18 timer siden):

Ai. Vis foreldrene bilstolvelgeren på trygg trafikk, der legges alder, høyde og vekt inn og man får opp anbefalt måte å sikre barn på. Hun er helt garantert alt for liten til å sitte uten noe sikringsutstyr. En sped 7-åring har trolig fortsatt plass til å sitte bakovervendt... Som andre nevner, uten sikringsutstyr vil beltet legge seg mest sannsynlig feil på kroppen til barnet og da er det livsfarlig. Beltet blir gjerne liggende for høyt opp på magen og for langt ut på skuldra. I en ulykke vil barnet gli under selen og få selen skjært inn i magen. Diagonalbeltet vil ikke holde overkroppen på plass hvis det ikke ligger tett nok inntil halsen.  

Vi har prøvd å argumentere men taler dessverre for døve ører. Vi har mest lyst til å avlyse hele aktiviteten med barnet. Skulle noe skje og vi kjører rundt med et barn som ikke er godt nok sikret så er det jo helt forferdelig 😢 Bare så trist at barnet da ikke får være med på aktiviteten hun har gledet seg til. 

Hva skjer om vi blir stoppet av politiet med et "usikret" barn i bilen? Kanskje vi kan argumentere med at vi ikke ønsker å få bot 🙈

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi har prøvd å argumentere men taler dessverre for døve ører. Vi har mest lyst til å avlyse hele aktiviteten med barnet. Skulle noe skje og vi kjører rundt med et barn som ikke er godt nok sikret så er det jo helt forferdelig 😢 Bare så trist at barnet da ikke får være med på aktiviteten hun har gledet seg til. 

Hva skjer om vi blir stoppet av politiet med et "usikret" barn i bilen? Kanskje vi kan argumentere med at vi ikke ønsker å få bot 🙈

TS

Du får bot hvis ikke barn er sikret etter loven.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en pute å ha i bilen din. 

Er veldig bra du er opptatt av sikkerhet, men spørs hvordan det blir mottatt at familien til en relativt ny stemor skal begynne å "lære opp foreldrene" om sikkerhet  (selv om jeg er enig med deg).  Men dumt viss det blir dåelig stemning.

Du kan sikre på Pute (koster ikkke mye) med argumentet om at du vil ikke ha bot

Anonymkode: bbdfa...75e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøp en pute å ha i bilen din. 

Er veldig bra du er opptatt av sikkerhet, men spørs hvordan det blir mottatt at familien til en relativt ny stemor skal begynne å "lære opp foreldrene" om sikkerhet  (selv om jeg er enig med deg).  Men dumt viss det blir dåelig stemning.

Du kan sikre på Pute (koster ikkke mye) med argumentet om at du vil ikke ha bot

Anonymkode: bbdfa...75e

Loke37 skrev (2 timer siden):

Du får bot hvis ikke barn er sikret etter loven.

Takk begge to.

Jeg er jo bare "stetante" så vil nok bli tatt enda dårligere opp om jeg skal begynne å belære noen 🙃 Men å kjøpe en pute var jo en god ide. Kan jo være argumentet "bot" slår bedre gjennom enn sikkerhet 🙈 Utrolig kjip situasjon, føler meg jo som den partypooperen her 🙈

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk begge to.

Jeg er jo bare "stetante" så vil nok bli tatt enda dårligere opp om jeg skal begynne å belære noen 🙃 Men å kjøpe en pute var jo en god ide. Kan jo være argumentet "bot" slår bedre gjennom enn sikkerhet 🙈 Utrolig kjip situasjon, føler meg jo som den partypooperen her 🙈

TS

Bot er et godt skalkeskjul. 

Anonymkode: 02713...be2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bot er et godt skalkeskjul. 

Anonymkode: 02713...be2

Nå fant jeg akkurat denne, da er jo saken grei. Kjører vi med barnet usikret så vanker det bot og to prikker! Enten får de godta at vi bruker sete/pute ellers blir turen avlyst. Takk for hjelp alle sammen!

https://www.politiet.no/rad/trafikk/sikkerhet-i-trafikken/sikring-av-barn-i-bil/

TS

AnonymBruker
Skrevet

Til sånne foreldre ville jeg vist grafiske bilder av hva som vil skje med barnet deres i en eventuell kollisjon. Store bilder, helt uten varsel. Det burde de tåle fint. Hvis ikke, kanskje de klarer å ta inn over seg alvoret. Bilsikring av barn er påbudt av gode grunner. 

Anonymkode: 5b45a...12b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...