Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nok en høytidsdag er over der vi var vertsskap. Med småbarn. Og etter hver gang sitter jeg igjen med følelsen av at det er mye mer styr enn hva det er verdt. Forberedelser i forkant, matlagning, all ryddingen etterpå. Småbarn som krever sitt. Får knapt til tid å snakke med besøket, og sitter igjen med masse jobb. Hvordan er dette for andre? Heretter bli lista lagt betydelig lavere frem til barna er større. 

Anonymkode: 42918...1a4

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følte det samme helt til jeg fant ut som deg, legg listen lavere. Koselig blir det uansett!! 

Pynten får bli det samme år etter år, maten ønsker jeg å gjøre på forhånd og det samme gjelder dessert. Minst mulig arbeid på den aktuelle dagen.

Rydding sliter jeg litt med. Men jeg hjelper til å rydder alltid etter meg hos andre, og ser at nå gjør de litt hos meg også. Ikke mye, men litt.. Må finne på noe lurt der også. 

Gjestene blir fornøyde uansett :)

Anonymkode: f6ed9...347

• Liker 2
Skrevet

Vi gjør det veldig enkelt. Grillet pølser og spurte om besøket kunne ta med kaker. Det er litt unntakstilstand når man har små barn tenker jeg, vi vil jo være samme med barna istedenfor å stå på kjøkkenet hele dagen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjører lavt stress når vi er vertskap Gir beskjed i forkant om hva gjestene skal ha med seg. I går, for eksempel, hadde foreldrene mine med kake og sjokolade, broren min handlet drikkevarer (sjampanje og brus/farris), og vi sto for lunsjen, som var oppvarmede rundstykker med eggerøre og spekemat/røykalaks, og en salat. Pluss et godt syltetøy til de som ville ha noe søtt. Ellers bød vi på alt vi hadde i huset fra før, øl, annet pålegg eller hva nå folk fant i kjøleskapet.

Enkelt og greit. Vi er snare til å be om hjelp til å rydde av bordet eller andre ting, så da folk dro hjem utover dagen, var huset strøkent og oppvaskmaskina gikk :)

Anonymkode: 29316...63d

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nok en høytidsdag er over der vi var vertsskap. Med småbarn. Og etter hver gang sitter jeg igjen med følelsen av at det er mye mer styr enn hva det er verdt. Forberedelser i forkant, matlagning, all ryddingen etterpå. Småbarn som krever sitt. Får knapt til tid å snakke med besøket, og sitter igjen med masse jobb. Hvordan er dette for andre? Heretter bli lista lagt betydelig lavere frem til barna er større. 

Nå er det mine foreldre som fortsatt står for vertskapet på høytider, men vi (meg og søsken) hjelper jo til med matlaging, servering og rydding. :sjenert:

Skrevet

Legg lista lavere :) Hyggelig er det med besøk uansett :)

• Liker 1
Skrevet

Denne 17 mai er jeg høygravid med tvillinger, sliten og har 3 barn. Da har jeg handlet på forhånd, vet hva vi skal spise ,mannen har fått ansvar for kake og grilling. jeg og barna dekket bord på.morgenen, med rynkete duk, barna pynta bordet. Så har jeg sagt på forhånd at vi gjerne vil ha gjester, men at det blir veldig chill ,å litt på sparket . Opplever at det da blir flere som både hjelper med grilling, kaka kan ikke spises før den blir pynta, noen setter på Kaffe og andre setter inn i oppvaskmaskinen. Tror absolutt en kan skru ned den der følelsen av at alt hviler på dine skuldre , ved å selv (og evt si det til noen av gjestene) bestemme deg for å senke listen, å ønske å ta del i den hyggelige delen ved å ha selskap😁

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei det gidder jeg ikke he he. Hvorfor gidder du? At man har små barn er jo verdens mest forståelige grunn til å ikke arrangere sosiale lag for andre? 

Anonymkode: bcca2...58c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener! Det er sykt stress, og det er ikke som mange sier her å bare legge listen lavt. Svigers klager høylytt om de ikke får fancy servering. 

Anonymkode: 85068...7da

• Liker 3
Skrevet

Jeg sier som flere andre: Legg lista lavere. Både du og mannen din må delta. Det er ikke nødvendig at huset er gullende rent og ryddig før dere har gjester. De kommer for å være sammen med dere, ikke for å sjekke etter hybelkaniner under sofaen, støv på bokhyllene eller flekker på kjøkkengulvet. Lag enklere mat, gjerne noe som kan tilberedes på forhånd. Buffet hvor dere ber gjestene bidra med en rett hver er jo både hyggelig og lettvint. Hva slags rydding i etterkant tenker du på? Oppvask må man jo ta uansett om det er hverdag eller fest, men annet enn flere tallerkener/glass/bestikk er det da ingen grunn til at det å være vertskap innebærer mer rydding? Det er lov å be gjestene om hjelp og som et minimum bør de jo hjelpe til med å rydde av bordet og ta inn på kjøkkenet slik at det etterpå bare er å stable inn i maskinen.

Det er jo ikke nødvendig at dere arrangerer slike ting i småbarnsfasen, men hvis dere likevel ønsker å gjøre det har dere alt å vinne på å sette en standard som er overkommelig. Det blir ikke hyggeligere selskap av at maten er mer avansert eller huset er ryddigere. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt. Sånn er det alltid hos oss også. Nå har vi ikke så små barn lenger, yngste er 7, men vi har vært vertskap for jul, nyttår, påske, 17 mai og diverse andre samlinger så lenge jeg kan huske. Har vært vertskap som høygravid, med små babyer og unger i alle aldre, og uansett hva som står på i livet med studier, jobb osv. Jeg får meg ikke til å senke standarden veldig, vil jo ha litt stas på disse dagene selv. Så da blir det vasking, pynting, baking, god mat osv. 

Alle tar for gitt at alt er her, selv om vi har hintet frempå om at vi kanskje kan være hos noen andre denne gangen. Ingen bidrar nevneverdig, og det er mye arbeid før, under og etter. Du Arkana spør hvor mye mer rydding det er, det er åpenbart mer oppvask pga flere personer, men også gjerne finere vinglass el.l, mer serveringsfat/bestikk, flere gryter og panner, etterslep for oppvaskmaskinen ++ det blir også mye mer rot og skitt i huset, så må vaske mye mer, spesielt når det er flere unger på besøk. Søl rundt stoler, mer graps på bord. Klissete hender som rekker å ta på ting før de blir vasket. Kontaktpunkter mtp smittevern (rekkverk, dørhåndtak), vaske grundig på bad. Bytte alt av håndduker som kan ha vært brukt. Spesielt nøye nå med korona. Mer leker som flyter etter ungene fordi de gjerne er mer gira med besøk av søskenbarn, og ikke så flinke å rydde fortløpende når voksne er opptatt andre steder. Flere puter til utemøblene. Mer sand og rusk i gangen. For å nevne noe😉

Vertskapsrollen er pes. Men man ønsker jo å legge til rette for å samle familien, så godtar det gang på gang. 

Anonymkode: 54537...f0d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Laaaav list og lettvinte løsninger .

I påsken serverte vi ferdigstekt lammestek, ferdig-fløtegrattiser vi bare trengte ha ost på, og frossen grønnsakblanding, og torosaus. Fikk skryt for maten og folk forsynte seg flere ganger.  

Har det normalt reint , og vasker ikke før gjester kommer. De drar ikke fingen langs listene akkurat i vår krets.

Anonymkode: 50036...565

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er hyggelig å være vertskap, men som flere andre sier, vi legger lista lavt. Ja, vi vasker over badet og gulvet, men det må jo uansett gjøres ukentlig. Men nå har jeg en mann som bidrar like mye som meg,  med alt fra handling til gulvvask.

Mye lettvinte fine fersigløsninger, som en annen nevnte lammemiddag, kjøpte fløtegratinerte poteter, helt topp! Skjer ikke at vi skreller og styrer der. Kålrotstappe til jul? Meny sin er bedre enn den vi lager. Javisst er den dyrere, men vi inviterer ikke til julaften for å spare penger.

Men det skal sies, i vår familie så er det kun vi som har barn. Gjestene leker jo da gjerne med barna da de kommer og vi får forberedt ferdig. Hadde vært mer stress med flere barn løpende rundt, da forstår jeg det med ekstra rydding.

Og så har vi ikke snobbete familie. Ja, de er glad i mat, men hadde ALDRI klagd om det kom en kjøpepotetsalat på bordet, istedenfor en hjemmelaget. Jeg selv foretrekker hjemmelaget, og lager det om mulig, men jeg prioriterer ikke å stå oppe om natten fordi alt skal være hjemmelaget. 

Anonymkode: 842c0...acb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2021 den 12.25):

Litt interessant. Vi erfarte motsatt. Vi syntes det var enklere å være vertskap i eget hjem da vi hadde småbarn 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2021 den 12.31):

Vi kjører lavt stress når vi er vertskap Gir beskjed i forkant om hva gjestene skal ha med seg. I går, for eksempel, hadde foreldrene mine med kake og sjokolade, broren min handlet drikkevarer (sjampanje og brus/farris), og vi sto for lunsjen, som var oppvarmede rundstykker med eggerøre og spekemat/røykalaks, og en salat. Pluss et godt syltetøy til de som ville ha noe søtt. Ellers bød vi på alt vi hadde i huset fra før, øl, annet pålegg eller hva nå folk fant i kjøleskapet.

Enkelt og greit. Vi er snare til å be om hjelp til å rydde av bordet eller andre ting, så da folk dro hjem utover dagen, var huset strøkent og oppvaskmaskina gikk :)

Anonymkode: 29316...63d

Wow, hørtes jo «hyggelig» ut når gjester til og med skal rydde etter seg.

Anonymkode: 0497c...9e0

• Liker 2
Skrevet

Personlig synes jeg det er mye mindre stress at andre kommer til oss enn at vi skal dra til andre. Gjelder spesielt i jula. Da kjører vi 5-6 dager med gjester. Alle er fornøyde.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger listen lavt. Vasker feks ikke gulvet, men kun støvsuger feks. Eneste rommet rom som blir rengjort er nå badet og kjøkken. (Stue og resten er rent, men ikke nedvask). Lager mye på forhånd og begrenser serveringen. Kan og fordele ut oppgaver og ting de kan lage. Feks har vi grillfest.med storfamilien en gang i året. Før gjorde vi alt pluss holdt maten, nå tar alle med egen grillmat og drikke. Jeg har kaffe/brus, salater, potetsalat pasta etc. Noen kommer med grillgrønnsaker. En annen lager kake. 

Anonymkode: c4d72...7aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2021 den 12.25):

Det er jo du som velger dette. Gjestene antar, som naturlig er, at du ikke ville valgt styr om du ikke likte det.

Liker du ikke styr? Dekk på til gjestene, be bestemor ta med middag og tante ta med brus og onkel fikse dessert og len deg tilbake. Det er ikke den som stiller med husrom (du) som må stille med mat eller arbeid. Men det er du som må sjefe rundt på gjestene. 

Anonymkode: 1752d...876

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

RWow, hørtes jo «hyggelig» ut når gjester til og med skal rydde etter seg.

Nå er det nå først og fremst for å treffes og være sammen som familie en har selskap på disse dagene.

I vår familie er det en selvfølge at alle er med på å dra lasset og hjelpe så vertskapet ikke må slite seg ut.

Det skulle bare mangle :) 

Anonymkode: 67d4b...9bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Wow, hørtes jo «hyggelig» ut når gjester til og med skal rydde etter seg.

Det er da helt normalt at alle er med på å rydde etter seg, enten man er hjemme eller man er gjest? Er ikke du oppdratt slik, kanskje? Her oppdrar vi barnet vårt til det, så til og med når vi har vært på restaurant pleier vedkommende å spørre om man pleier å rydde av etter seg selv her, eller om de som jobber her gjør det. Tar ikke slik for gitt. :) 

Anonymkode: 1825e...1c3

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...