Gå til innhold

Klikket pga en trampoline. Sendt bekymringsmelding.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg flytter for ikke så lenge siden inn i en kommunal(usbl) firemanns bolig, bodd her nå nærmere ett halvt år. Her jeg bor består det av 4 firemannsboliger, den ene er for familier og de 3 andre er bare et soverom og for mer vanskeligstilte enslige eller par. Etter og ha bodd her noen måneder så avtaler vi med alle med barn her at vi skal spleise på en trampoline, så ansvaret ved skader også er riktig fordelt. Den ene familien her har svart at de vet ikke om de ønsker og være med og betale da de tenker barnet dems fortsatt er for liten. Så da går vi andre i mellomtiden til innkjøp av trampoline, og tenker at de kan bare betale senere om de ønsker når barnet blir større. Da har vi også fått muntlig godkjenning av de 3 andre firemannsboligene uten barn, da all gressplenn her er felles arealet. Skal også nevnes at plasseringen til trampolinen er det bare de uten barn som blir berørt av støy, da vi med familier har leilighetene rettet vekk fra trampolinen. 

Nå kommer vi til da vi skal sette den opp, jeg har vært og kjøpt den. Og når jeg kommer tilbake får jeg vite at faren i den ene familien som var usikker på om de skulle være med og betale har nesten flydd ned ene naboen her pga det om jeg forsto riktig. Når jeg kommer og vi begynner å sette den opp, så melder han sin ankomst igen. Da er vi 4 voksne til stedet, og 5 barn. Han starter med og klikke helt fordi han ikke har fått skriftlig advarsel, han mener de skal flytte, han gjør det slutt med dama fordi hun sier det går bra og prøver og roe han ned, han slår i døra gjentatte ganger. før han tar inn ungen sin som gikk litt rundt og kaller oss naboene ute tydeligvis "farlige". Siden jeg flyttet hit har ungen dems på 3år, vært ute og lekt 1 gang. Vi har en felles sandkasse fra før, og en lekeplass rett bak den ene boligen, de andre barna her leker mye sammen og de har alltid kunne være med om de ville det. Har også hørt at dette barnet har lekt mye ute før, men det siste året blitt skikkelig innesluttet. Når vi har snakket med mor har mor sagt at barnet liker ikke være ute. Etter trampoline hendelsen ble også barnet holdt hjemme en hel uke fra barnehagen, og de kommer som regel ikke i barnehagen før 10-11 tiden.

Så alt i alt sendte jeg inn en bekymringsmelding på at far virker utagerende, og at de uansett kan trenge noe veiledning. Forklarte den ene hendelsen, pluss smått om det som er skrevet over. Etter meldingen ble sendt gikk det 1-2 uker, da tror jeg de har fått beskjed om at det har kommet en melding. Det som har skjedd nå er at de drar oftest rundt 10-11 tiden, og kommer tilbake hver dag rundt 21.00. Når de kommer tilbake nå, så er alltid foreldrene på far siden med, de kjører først inn, står der gjerne 5min så kommer naboene og når de har kommet seg inn og låst døra så drar foreldrene. Vi har sittet ute et par ganger, og hadde blikk kunnet drepe så ja da hadde det gjort det, de foreldrene stirrer oss ned. Hele opplegget virker helt ekstremt og rart. Først og fremst reagerer jeg jo på denne 3 åringen som kommer hjem i 21 tiden hver dag, rutiner og søvn er jo kjempe viktig i den alderen. Og jeg reagerer også selvfølgelig på opplegget. Jeg vurderer og ringe inn og oppdatere bekymringen, ville dere gjort det? Og jeg var vell ikke idiot for og melde bekymring til og starte med? Tenker at uansett så er veiledning høyst nødvendig. De har en 3 åring, en under ett år, og hun annonserte også at de skulle ha en til rett før alt skjedde.

Norsk skriftlig er ikke min sterke sider, så unnskyld for en del skrivefeil. 

Anonymkode: 9421c...d67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du gjorde helt rett i å sende bekymringsmelding 🙂 Høres absolutt ut som om de kan trenger litt veiledning (og far må roe seg ned..)

Jeg hadde dog ikke gjort noe mer nå, om ikke det dukker opp noe mer. Når de kommer og drar, har ikke dere noe med. Barnets rutiner kan være helt annerledes en standard, noe som også kan fungere helt fint :)

Anonymkode: 74cf7...f5d

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Vel, for å begynne med det viktige så har far et problem med sinnemestring. Det er riktig å melde fra om slikt, men lite trolig at noe som ikke innebærer tung fysisk vold blir prioritert  - de fleste steder er så lite bemannet på området hjelp til barn at psykisk vold helt blir bortprioritert og tung uforstand fra foreldre knapt sett på. Et gigantisk antall foreldre er inkompetente, ts - arbeidsmengden gitt at alle barn skulle hatt en ok barndom ville vært enorm. 

Så til den faktiske trampolinen. Dere må kalle inn til møte i sameiget, sette et styre og gjøre et vedtak FØR dere kan kjøpe inn og plassere en trampoline på et fellesareal. Dette er allmennkunnskap, så det er ikke rart folk finner det provoserende når dere velger å drite i regler. (jeg nekter å tro dere ikke visste dette). Reaksjonen hans er overdimensjonert - oppførselen deres også under all kritikk. 

Anonymkode: 3822f...ec1

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, for å begynne med det viktige så har far et problem med sinnemestring. Det er riktig å melde fra om slikt, men lite trolig at noe som ikke innebærer tung fysisk vold blir prioritert  - de fleste steder er så lite bemannet på området hjelp til barn at psykisk vold helt blir bortprioritert og tung uforstand fra foreldre knapt sett på. Et gigantisk antall foreldre er inkompetente, ts - arbeidsmengden gitt at alle barn skulle hatt en ok barndom ville vært enorm. 

Så til den faktiske trampolinen. Dere må kalle inn til møte i sameiget, sette et styre og gjøre et vedtak FØR dere kan kjøpe inn og plassere en trampoline på et fellesareal. Dette er allmennkunnskap, så det er ikke rart folk finner det provoserende når dere velger å drite i regler. (jeg nekter å tro dere ikke visste dette). Reaksjonen hans er overdimensjonert - oppførselen deres også under all kritikk. 

Anonymkode: 3822f...ec1

Hei! Trampoline er det siste jeg bryr meg om, den får lov og stå av styret. Alle har vært enige når den ble satt opp, og vedkommende det er snakk om sa i grunn også ja men at de ikke ønsket og være med og betale fordi barnet var for liten til og bruke den, som vi syntes var helt greit.

Vedkommende har også sagt at han kan være enig i at trampoline skulle stå, mot at vi ikke bruker hageslangen fordi den bråker inn til dem. Han har deretter skrudd av vannet så vi ikke har kunnet bruke hageslange. Dette beviste han med de meldingene om og bytte, og når vi har sagt ifra om at da må rørlegger inn til dem for og fikse problemet var hagelsangen fungerende igjen kjempe kjapt. 

Så er vell ikke trampolinen som egentlig var hovedpoenget her, hadde de sagt nei hadde den ikke blitt satt opp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei! Trampoline er det siste jeg bryr meg om, den får lov og stå av styret. Alle har vært enige når den ble satt opp, og vedkommende det er snakk om sa i grunn også ja men at de ikke ønsket og være med og betale fordi barnet var for liten til og bruke den, som vi syntes var helt greit.

Vedkommende har også sagt at han kan være enig i at trampoline skulle stå, mot at vi ikke bruker hageslangen fordi den bråker inn til dem. Han har deretter skrudd av vannet så vi ikke har kunnet bruke hageslange. Dette beviste han med de meldingene om og bytte, og når vi har sagt ifra om at da må rørlegger inn til dem for og fikse problemet var hagelsangen fungerende igjen kjempe kjapt. 

Så er vell ikke trampolinen som egentlig var hovedpoenget her, hadde de sagt nei hadde den ikke blitt satt opp. 

De har dårlig råd. Bare si at alle kan bruke den trampolinen.... 

Anonymkode: 39cb9...766

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes. For et styr pga en trampoline. I ts skriver du at det bare er de uten barn som blir plaget av støy fra trampolina-det høres veldig bakvendt ut?

Hvis man skal sende bekymringsmelding, skal det være fordi man er bekymret for barnet, ikke pga at far er en irriterende dust som klikker på naboer og at familien har andre rutiner enn dere andre. 
Syns ikke dere har rett motivasjon her. 

Anonymkode: bf395...ad9

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelpes. For et styr pga en trampoline. I ts skriver du at det bare er de uten barn som blir plaget av støy fra trampolina-det høres veldig bakvendt ut?

Hvis man skal sende bekymringsmelding, skal det være fordi man er bekymret for barnet, ikke pga at far er en irriterende dust som klikker på naboer og at familien har andre rutiner enn dere andre. 
Syns ikke dere har rett motivasjon her. 

Motivasjonen var aldri trampolinen.

Bekymringen gjelder jo selvfølgelig selve hendelsen, måten han klikket foran barna. Det er barn her som ikke tørr og si hei til han etter det. Måten han ydmyket dama si, og gikk fysisk mot ting.    Motivasjonen er jo selvfølgelig barna her, at barna dems har det bra. 

• Liker 12
Skrevet (endret)

Du kan da ikke sende bekymringsmld hver gang en foreldre mister besinnelsen og behandler barn eller partner dårlig. I et samliv kan det noen sjeldne ganger skje alle mennesker..

Nå har du bidratt til at de er mer stressa og engstelige og sikkert enda mer dårlig stemning hjemme hos de med å dra inn bv, og legge deg opp i deres privatliv. 

Når de kommer og drar og rutiner til deres barn  og når barna deres er i bhg har du strengt talt ingenting med! De føler seg vel ikke komfortable lenger hjemme og rundt dere naboer som ikke klarer passe deres egne saker, så de er sikkert minst mulig hjemme og har med besteforeldre for å skjekke om the coast is clear før de drar og kommer.. forsåvidt virker det jo som om du ikke gjør annet enn å henge utenfor boligen og følge med på hva naboer gjør.. jeez jævli ubehageli og ha en sånn nabo som bare henger og nærmest spionerer på deg slik du holder på da..

Bv kommer nok ikke til å foreta seg noenting du har bare bidratt til kvalme, og dess satte du dem i en ubehageli situasjon med trampoline forslaget ditt. De har sikkert ikke råd da! Men når trampolinen er der blir det jo kjipt hvis ikke barnet deres får hoppe på det, så du har skapt en kjip situasjon for barnet deres. Altså dere bor i kommunal bolig.. er ikke trampoline luksus vare da?

Endret av Tuttifrutti843950
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Tuttifrutti843950 said:

Du kan da ikke sende bekymringsmld hver gang en foreldre mister besinnelsen og behandler barn eller partner dårlig. I et samliv kan det noen sjeldne ganger skje alle mennesker..

Nå har du bidratt til at de er mer stressa og engstelige og sikkert enda mer dårlig stemning hjemme hos de med å dra inn bv, og legge deg opp i deres privatliv. 

Når de kommer og drar og rutiner til deres barn  og når barna deres er i bhg har du strengt talt ingenting med! De føler seg vel ikke komfortable lenger hjemme og rundt dere naboer som ikke klarer passe deres egne saker, så de er sikkert minst mulig hjemme og har med besteforeldre for å skjekke om the coast is clear før de drar og kommer.. forsåvidt virker det jo som om du ikke gjør annet enn å henge utenfor boligen og følge med på hva naboer gjør.. jeez jævli ubehageli og ha en sånn nabo som bare henger og nærmest spionerer på deg slik du holder på da..

Bv kommer nok ikke til å foreta seg noenting du har bare bidratt til kvalme, og dess satte du dem i en ubehageli situasjon med trampoline forslaget ditt. De har sikkert ikke råd da! Men når trampolinen er der blir det jo kjipt hvis ikke barnet deres får hoppe på det, så du har skapt en kjip situasjon for barnet deres. Altså dere bor i kommunal bolig.. er ikke trampoline luksus vare da?

Er da ikke normalt å klikke i vinkel pga noe slik? Faren har jo helt klart et sinneproblem, og selv om trampoline kan ses på som "luksus" hvorfor skal ikke de i kommunal bolig kunne benytte seg av det?

Anonymkode: 79507...d16

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Kjempebra at du meldte bekymring TS! Ikke bra at de virker til å isolere seg, at barnet ble holdt inne en uke osv i tillegg til sinnet.

Her på KG er det mange BV-hatere som mener alle skal passe sitt eget og at BV bare ødelegger, så ta tilbekemeldinger her med en klype salt. Det er BARNETS ve og vel som er viktigst, ikke hva som er ubehagelig for foreldrene. 

Anonymkode: 84936...fbf

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Tuttifrutti843950 skrev (46 minutter siden):

Selvsagt melder man bekymring om noen mister besinnelsen 

Anonymkode: e1655...65c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Faen som jeg hater disse hevn-bekymringsmeldingene. Og over en jævla trampoline!

Anonymkode: d9573...309

• Liker 10
Skrevet

Skal ikke legge meg opp i meldingene til BV, men nå som trampolinen først er kjøpt og satt opp, så synes jeg ikke noe om at noen barn skal holdes utenfor fordi foreldrene ikke har vært med og betalt. Jeg ville gitt beskjed til moren til 3-åringen om at det barnet selvfølgelig også er hjertlig velkommen til å bruke trampolina.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Nuith skrev (13 minutter siden):

Skal ikke legge meg opp i meldingene til BV, men nå som trampolinen først er kjøpt og satt opp, så synes jeg ikke noe om at noen barn skal holdes utenfor fordi foreldrene ikke har vært med og betalt. Jeg ville gitt beskjed til moren til 3-åringen om at det barnet selvfølgelig også er hjertlig velkommen til å bruke trampolina.

Selvsagt skal alle barna her få lov til og hoppe uavhengig av hva de betaler. De har fått beskjed, og blitt invitert ut. Som skrevet over er dette barnet aldri ute og leker, og har bare vært ute og lekt her en gang siden jeg flyttet hitt for et halvt år siden. 

De kunne betalt 1kroner eller 300kr som var opprinnelig beløp med tanke på ved eventuell skade har den ene naboen sagt her at det viktig at man «Har vært med» 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Faen som jeg hater disse hevn-bekymringsmeldingene. Og over en jævla trampoline!

Anonymkode: d9573...309

Ja det tenkte jeg også, tenk og klikke så mentalt for en jævla trampoline! Skremmende hva som da kan skje bak dørene eller hva? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde meldt deg og, TS. 🤷‍♀️

Anonymkode: 20601...ee4

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet

Det ville vært det beste å samle inn pengene og ikke minst bli enige med alle om både innkjøp og plassering av trampolinen på forhånd. Få liker overraskelser. Dere var også uenige om en hageslange. Trekker konklusjonen at det er flere ting enn hageslange og trampoline, ved naboskapet og boforholdene  som har irritert denne mannen en stund. At trampolinesaken fikk begeret til å flyte litt over. Så hjelper det ikke på humøret hans at du meldte han til barnevernet. Noe jeg syntes var vel dramatisk. Når de leverer i bhg er en sak mellom dem og bhg. Å levere sent er ingen forbrytelse. 

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (2 minutter siden):

Det ville vært det beste å samle inn pengene og ikke minst bli enige med alle om både innkjøp og plassering av trampolinen på forhånd. Få liker overraskelser. Dere var også uenige om en hageslange. Trekker konklusjonen at det er flere ting enn hageslange og trampoline, ved naboskapet og boforholdene  som har irritert denne mannen en stund. At trampolinesaken fikk begeret til å flyte litt over. Så hjelper det ikke på humøret hans at du meldte han til barnevernet. Noe jeg syntes var vel dramatisk. Når de leverer i bhg er en sak mellom dem og bhg. Å levere sent er ingen forbrytelse. 

Nei det med hageslange visste ikke jeg om en gang, men det har visst vært en historie med at den bråker veldig i veggen dems når den er på. Har aldri brukt den selv, eller hørt det så ikke vet jeg. Dette var noe en annen nabo hadde snakket med dem om da vi var flere naboer ang trampolina. Og siden jeg ikke har bodd her så lenge har ikke jeg samme dialog heller. Men som jeg har forstått så har alle tatt hensyn og brukt den når de ikke er hjemme til ting, eller brukt den andre om mulig.

Han ønsket også at vi 3 naboene som bor i denne 4 mannsboligen skulle be om unnskyldning for gud vet hva. Enda han ikke har en gang klart og lirke ut av seg en unnskyldning til de 2 eldste barna her som fortsatt går på tær og er litt redd for han. 

Og nei folkens vi overvåker dem ikke, men vi som bor her bor her jo fordi vi er vanskeligstilte. Og flere her som ikke er i jobb, eller full jobb. Vi sitter ofte og prater ute om kveldene og får med oss ting uten og måtte følge ekstra med.

Jeg prøver jo egentlig ikke og legge med for mye i tilfelle de som er meldt ser det her, og da vil jeg ikke at det skal gå utover de andre naboene på noe hvis. Fordi de også har jo sitt og si. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er fasinerende at du, som ikke klarer å ivareta eget barn, skal klage andre inn på barnevernet fordi du er uenig med når du leverer i bhg og fordi han hever stemmen. Kanskje du skal feie for egen dør først?

Anonymkode: 71480...ebb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Greit å melde fra om sinnemestringsproblemer, tenker jeg. Men synes at du bør skille mellom det som gir grunn til bekymring: At far mistet besinnelsen foran barna. Det andre du nevner er ikke så relevant, synes jeg.

At barnet "ble holdt hjemme" fra barnehagen en uke trenger ikke å ha sammenheng med hendelsen. At de leverer sent... Leveringstider er en sak mellom bhg og hjemmet, og ikke noe naboer har noe med å legge seg opp i. Samme med at de kommer sent hjem på kvelden: barnet kan ha sovet tidligere på dagen. Det er lov å ha en annen døgnrytme enn flertallet.

Synes at det skal meldes til bv ut fra forhold som gir bekymring, ikke at foreldre som ikke er helt a4 skal meldes. Man trenger altså  ikke smøre tykt på og ramse opp alt som du finner mistenkelig når du skriver meldingen. 

Anonymkode: 0aaaa...a5a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt melder man bekymring om noen mister besinnelsen 

Anonymkode: e1655...65c

Hvorfor det egentlig? Skal man ikke få lov å vise normale følelser fordi man er forelder?

Denne mannen ble rasende på dere naboer, og det gikk også utover kona. Han ble ikke fysisk, og det er ingenting som tilsa at han var en fare for noen her. 
Selvsagt var det ikke bra at han klikket foran barna og naboene, men hvordan man derfra kommer til den konklusjonen at man må varsle barnevernet sliter jeg med. 
Kanskje fyren hadde grunn til å bli sint? Å bli sint er en normal menneskelig følelse. Selv for foreldre.

Nei, dette høres fortsatt ut som pay-back. Gratulerer med å ha forgiftet et litt slitent naboforhold ytterligere. 
Bare kutt ut å trekk inn såkalt barnevern-hat her. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...