AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Å arrangere sammenkomster sammen har vi ikke helt nailet føler jeg. Har vært samboere nå i 1, 5år, og pga corona har det selvsagt vært minimalt med gjester osv. Men noe har det vært. Det jeg lurer lytt på er hva man typisk kan forvente når man arrangerer ting sammen, er redd jeg blir veldig masete... Det som er typisk for oss er at jeg tar store deler av planleggingen og tenker gjennom kvelden nøye på forhånd. Dette er min samboer delvis med på, men er mer en som tar ting på sparket. Problemet er bare at dersom begge skulle tatt ting på sparket er at veldig mye nok hadde gått i glemmeboka av innkjøp, pynting osv. Det går greit for meg å ha kontroll på denne delen. Problemet kommer til selve utførelsen av festen/selskapet. Jeg ønsker at vi skal samkjøre oss mer. Min samboer kan bli veldig gira og kan begynne å servere dessert eller sett ei gang aktiviteter osv uten å høre med meg først, osv osv. Ingen stor sak, men det er fint om vi er to om å tenke på timing, koking av kaffe osv. Han kan også f eks si at maten er klar, når vi fremdeles mangler noe o.l fordi han ikke har satt seg inn i menyen. Igjen, ingen stor sak, men blir litt frustrert da så mye energi har blitt lagt inn i forberedelsene, men så blir jeg overkjørt i selve utførelsen. I går 17.mai tok jeg han til side og sa på en fin måte at det er fint om vi samkjøre oss siden vi tross alt er to om å være vertskap. Fikk da følelsen av å være masete og at han ikke fikk være seg selv. Han ble unnvikende og irritert. Er det for mye å be om? Har vært i selskap der en av partene høylydt roper og maser på den andre om alt mulig, og må bare påpeke at jeg ikke lager noe nummer ut av disse tingene hverken til han eller gjestene, men kjenner det gnager innvendig. Innser jo nå at dette er noe man bør snakke grundig igjennom på forhånd, hvordan vil vi ha det osv osv.. Noen som har noen innspill på hva man kan forvente, og ev hvordan ta dette opp på en fin måte? Anonymkode: cf71b...1fc 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Dette høres ekstremt slitsomt ut. Hva med å gjøre litt mindre ut av det og ikke forvente at alt er perfekt. Har dere egentlig noe positivt igjen for disse invitasjonene eller er det bare jobb? Anonymkode: c8235...3bc 33
Gjest Lama_Drama Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 Hvis du vil ha det hyggelig er det vel best at du senker skuldrene. Om han er litt for kjapp kan du jo bare le og si at joda, det blir dessert veldig snart, men vi må huske å sette på kaffen og.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 Jeg syns du høres masete ut ja, og jeg er kvinne. Han er med og hjelper der og da. Er det så fryktelig viktig om ikke alt er perfekt på bordet nøyaktig til klokkeslettet du planla? Hva så om han byr på kaffe 10 min før du planla å gjøre det? Kanskje han ser at gjestene begynner å bli rastløse. Slikt er bedre å ta på sparket. Du sier du føler deg overkjørt når han prøver å hjelpe. For meg høres det ut som at du ønsker å ha 100% kontroll, og kun vil at samboeren din skal utføre og være tjener i disse selskapene. Hvorfor må du tenke så nøye gjennom det kvelden før? I ditt tilfelle syns jeg enten du må jekke deg myyye, eller så må han trekke seg ut og la deg holde på helt alene. Jeg skjønner godt at han blir frustrert. Du kan ikke forvente at han er like entusiastisk over menyen eller at alle detaljer er perfekt, når dette kun er viktig for deg. Hva me då lire litt på perfektheten, og heller være litt mer tilstede? Anonymkode: a6356...092 17
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 Du høres litt slitsom ut ja. Det er venner og familie dere har på besøk, ikke delegater fra FN. Går an å slappe litt av og improvisere, uten å planlegge og diskutere alt mulig. Er det så krise om han lager kaffe uten å ha konferert med deg og din timeplan først? Anonymkode: dc74a...afb 22
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 Jeg tenker at å planlegge hele kvelden på forhånd er veldig stivt, spiller det noen rolle da om han sier "nå er maten klar", du kan jo bare le det bort og si "ja om 10 min iallefall, vi mangler litt på potetene". Synes det høres ut som det er kongefamilien du skal ha på besøk. Anonymkode: dae3b...31f 25
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 Dere må snakke om dette på forhånd. Si hva hver av dere ønsker og forventer. Kanskje han koser seg mer om han ikke er bundet av en tidsplan? Kan dere finne kompromiss? Anonymkode: 5b30c...426 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 Kanskje du bør senke skuldrene og ambisjonsnivået litt? Det er kjekkere både for deg, ham og gjester dersom vertinnen ikke stresser med at alt skal følge en perfekt plan, men også koser seg. Anonymkode: 179a0...ae7 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #9 Skrevet 18. mai 2021 Jeg støtter mannen din her, hvorfor være så nøye på det? Det høres forferdelig slitsomt ut å måtte følge tusen regler og høre med den andre om man kan gjøre ditt eller datt. Hva så om desserten blir servert litt før kaffen? Eller om noe mangler på bordet før man begynner? Det er jo bare å fikse det. Personlig hadde jeg følt meg voldsomt kontrollert om ektefellen min oppførte seg som deg, Ts. Anonymkode: 77a5c...134 9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #10 Skrevet 18. mai 2021 Jeg synes ikke du forventer for mye ved at dere er samstemte. Ønsker han ikke å delta på planlegging og forberedelser kan han heller ikke ta over når man driver med gjennomføring og overstyre dine planer. Men det bør dere snakke om på forhånd for det er tydligvis ikke noe han har tenkt over? Kanskje vet han ikke at/hva du har planlagt. Snakk med ham før sammenkomsten og bli enige da. Tenker også du bør senke lista litt og kjøre noen sammenkomster uten avansert meny, pynting osv, og se hvordan det går og om det fungerer bedre for dere forsøk å finne et kompromiss/en mellomting mellom din veldig forsegjorte planlegging og hans helt casual samling? Forsøk gjerne å gi ham 100% ansvar en gang (gjerne om det feks er noen av hans venner eller noe som skal komme) og se hvordan det går. Altså ansvar for planlegging, mat og alt. Da skjønner han kanskje at det er noe jobb som må gjøres uannsett hvor avslappet man skal ha det. Anonymkode: 4d00e...af5 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #11 Skrevet 18. mai 2021 Jeg syns du høres kravstor ut, men samtidig så tenker jeg at han godt kunne ha spurt deg om maten er klar før han sier det til gjestene. Jeg har selv aldri opplevd at dette har vært noe problem, men så har ikke vi så høytidelige selskap heller. Gjestene må gjerne sette på kaffe selv og servietter finner vi forhåpentligvis i en skuff. Er det virkelige problemet her at dere ikke snakker sammen underveis? Anonymkode: 09d22...397 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #12 Skrevet 18. mai 2021 Jeg tenker dere må sette av et par uker til treningsleir før neste selskap der dere gjør praktiske øvelser og terper på hver minst detalj slik at dere uten problem kan ha besøk av Kongen. Anonymkode: 76a28...d70 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #13 Skrevet 18. mai 2021 Skjønner tilbakemeldingene dere kommer med, men føler jeg blir misforstått også. Jeg har som sagt ikke sagt noe om dette før i går da jeg kjente at det kokte litt i toppen da vi ikke kommuniserte om noe som helst. Hva er galt med å planlegge for å ha en fin kveld? Er ikke snakk om å ha noe program, men kanskje bare ta en sjekk av og til "setter du på kaffen så setter jeg frem kakene?". Det jeg ønsker er at vi snakker bittelitt sammen underveis, ikke at vi skal ha noe slottsmiddag. Og som sagt har jeg ikke gjort noe nummer ut av dette Anonymkode: cf71b...1fc 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #14 Skrevet 18. mai 2021 Min er mer av typen som sitter og prater og ikke tenker på at kaffen kanskje må kokes og at det kan være lurt å rydde bort fra bordet etter middag. Han ser derfor ikke hva som egentlig kreves for å få ting til å flyte, og har mer enn én gang klagd over at jeg gjøre for mye ut av ting. Jeg løste det en gang med å la mannen ta alt ansvaret, og jeg tror det ga han mer forståelse av hva som måtte gjøres både på forhånd og underveis. Jeg foretrekker å ha full kontroll på alt og heller be om hjelp/si fra hva han må gjøre enn at han plutselig kommer inn på kjøkkenet og skal fikse ting. Blir mer stressa av det 😅 Anonymkode: 18199...d82 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #15 Skrevet 18. mai 2021 Dette hørtes bare slitsomt ut. Om min mann hadde styrt som deg hadde jeg glatt meldt meg ut og heller dratt på fest med folk som er gøy Anonymkode: 5067b...58d 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #16 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes ikke du forventer for mye ved at dere er samstemte. Ønsker han ikke å delta på planlegging og forberedelser kan han heller ikke ta over når man driver med gjennomføring og overstyre dine planer. Men det bør dere snakke om på forhånd for det er tydligvis ikke noe han har tenkt over? Kanskje vet han ikke at/hva du har planlagt. Snakk med ham før sammenkomsten og bli enige da. Tenker også du bør senke lista litt og kjøre noen sammenkomster uten avansert meny, pynting osv, og se hvordan det går og om det fungerer bedre for dere forsøk å finne et kompromiss/en mellomting mellom din veldig forsegjorte planlegging og hans helt casual samling? Forsøk gjerne å gi ham 100% ansvar en gang (gjerne om det feks er noen av hans venner eller noe som skal komme) og se hvordan det går. Altså ansvar for planlegging, mat og alt. Da skjønner han kanskje at det er noe jobb som må gjøres uannsett hvor avslappet man skal ha det. Anonymkode: 4d00e...af5 Takk for forståelsen. Må nok bare prate litt mer gjennom ting. Og bare for å ha sagt det, så er det ikke sånn at jeg stivpynter og holder på,men synes det er fint å ha gjort det litt koselig til f eks et 30årslag med litt god mat og drikke. Er ikke mer enn som så. Menyene er heller ikke så avanserte, men helt vanlig mat,og burde ikke være så vanskelig å få med seg når vi har snakket om det. Høres ut som jeg er veldig prippen nå, men det er bare snakk om litt kommunikasjon når vi tross alt er to Anonymkode: cf71b...1fc 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #17 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg syns du høres kravstor ut, men samtidig så tenker jeg at han godt kunne ha spurt deg om maten er klar før han sier det til gjestene. Jeg har selv aldri opplevd at dette har vært noe problem, men så har ikke vi så høytidelige selskap heller. Gjestene må gjerne sette på kaffe selv og servietter finner vi forhåpentligvis i en skuff. Er det virkelige problemet her at dere ikke snakker sammen underveis? Anonymkode: 09d22...397 Ja, burde sikkert snakke mer underveis. Saken er vel kanskje den at han blir veldig ivrig og "glemmer" meg litt, noe som føles ensomt når jeg har gjort hele forarbeidet Anonymkode: cf71b...1fc 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #18 Skrevet 18. mai 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner tilbakemeldingene dere kommer med, men føler jeg blir misforstått også. Jeg har som sagt ikke sagt noe om dette før i går da jeg kjente at det kokte litt i toppen da vi ikke kommuniserte om noe som helst. Hva er galt med å planlegge for å ha en fin kveld? Er ikke snakk om å ha noe program, men kanskje bare ta en sjekk av og til "setter du på kaffen så setter jeg frem kakene?". Det jeg ønsker er at vi snakker bittelitt sammen underveis, ikke at vi skal ha noe slottsmiddag. Og som sagt har jeg ikke gjort noe nummer ut av dette Anonymkode: cf71b...1fc Folk har en tendens til å være veldig kritisk til TS her inne.. og har også lagt merke til at det er en stor andel brukere som tenker at selskap = joggebukse foran sofaen og noe enkel mat, man skal iallfall ikke gjore noe ut av noe, da er man slitsom og stiv og overdriver osv. Det er forståelig at man vil ha litt opplegg på 17. mai. Selv med en casual samling så vil man jo måtte lage mat, dekke bordet, ordne kaffe og kaker osv. Slipper han all planlegging og ordning bør han da heller ikke styre over deg når gjestene er der Jeg synes samboeren din skal ta 100% av neste samling så han får litt mer forståelse av hva du egentlig gjør for ham, og så kan dere ta en prat etter det før neste samling igjen om hvordan dere skal gjøre det. Forsøk å møte hverandre på forskjellige ønsker Anonymkode: 4d00e...af5 9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #19 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette hørtes bare slitsomt ut. Om min mann hadde styrt som deg hadde jeg glatt meldt meg ut og heller dratt på fest med folk som er gøy Anonymkode: 5067b...58d Hva gjør dere når dere inviterer da? Slenger en ferdigpizza på bordet? Dropper å rydde og la det se ok ut i stua? Ikke forberede og håpe at maten på mirakuløst vis dukker opp av seg selv? Jeg skjønner ikke tilbakemeldingene her om at jeg overkompliserer ting, når det er snakk om helt vanlige forberedelser folk gjør når det er større anledninger. Snakker ikke om en vanlig lørdagskveld med venner på besøk nå, men større arrangement. Anonymkode: cf71b...1fc 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #20 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk har en tendens til å være veldig kritisk til TS her inne.. og har også lagt merke til at det er en stor andel brukere som tenker at selskap = joggebukse foran sofaen og noe enkel mat, man skal iallfall ikke gjore noe ut av noe, da er man slitsom og stiv og overdriver osv. Det er forståelig at man vil ha litt opplegg på 17. mai. Selv med en casual samling så vil man jo måtte lage mat, dekke bordet, ordne kaffe og kaker osv. Slipper han all planlegging og ordning bør han da heller ikke styre over deg når gjestene er der Jeg synes samboeren din skal ta 100% av neste samling så han får litt mer forståelse av hva du egentlig gjør for ham, og så kan dere ta en prat etter det før neste samling igjen om hvordan dere skal gjøre det. Forsøk å møte hverandre på forskjellige ønsker Anonymkode: 4d00e...af5 Takk for at du forstår! I motsetning til resten her. Ble egentlig litt lei meg av å føle meg så uglesett. Veldig god ide å bytte litt på å arrangere, den tror jeg faktisk jeg skal benytte meg av! ☺️ Anonymkode: cf71b...1fc 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå