Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter med en litt bitter følelse etter 17. mai og lurer på om mine reaksjoner er normale, eller om jeg legger for mye i ting. Kunne godt tenkt meg å høre andre folks ærlige mening om saken. Hvordan ville du reagert, og ville du reagert i det hele tatt? 

Vi var invitert i selskap til svigermor på 17. mai, og jeg sa at da kan jeg ta med kake. Jeg syns det er normal høflighet siden de skulle stå for middag, jeg er opplært til at alle bidrar litt hver og syns det er en fin løsning at alle tar med noe til selskapet. Men mulig det er feil det og. Sånn jeg tenker så deler man da på arbeidet, og man deler også litt på utgiftene.

Jeg bakte en stor sjokoladekake med friske bringebær, siden det var sjokoladekake alle hadde sagt at de ønsket seg. Da vi hadde spist middag hjalp jeg til å rydde, og gikk så ut i fem minutter for å få litt luft før desserten. Og da jeg kom inn igjen hadde svigermor satt en stor porsjon med dessert foran alle gjestene. Porsjoner som hun hadde laget selv, og laget ferdig, slik at det ikke gikk an å forsyne seg med mindre porsjon. Det var en full suppeskål med sjokoloademousse, sjokoladekrem og friske bringebær. Cirka 4-dobbel porsjon av hva man som regel orker. Jeg ble ganske sjokkert, siden jeg selvfølgelig trodde at vi skulle spise kaken til dessert. Flere av gjestene kommenterte at porsjonen var altfor stor, svigerfar sa at dette klarer jeg ikke spise opp. Svigermor maste bare om at hun hadde mye mer, og at folk måtte spise opp alt.

Når folk var ferdige og følgelig stappmette og godt forsynt av sjokolade og bær, sa svigermor: "Nå skal vi vel smake på kaken!" Hvorpå jeg sa at nei, det skal vi selvfølgelig ikke. Det er ingen som orker kake nå, og jeg skal ihvertfall ikke sitte og se på at folk trykker i seg kake av høflighet mens de holder på å kaste opp. Sa ikke akkurat alt det, men sa at vi nok måtte vente noen timer.

Det jeg sitter og tenker på etterpå, er at hvorfor gjorde svigermor dette? Hvordan skal jeg tolke dette, og har jeg rett til å bli fornærmet? Hadde andre reagert, eller hva tenker folk om dette? 

Anonymkode: e1592...2e7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss er kake kake og dessert dessert - dessert spiser man som en del av middagsmåltidet, kake til kaffen en stund senere etter at maten har sunket. At desser og kake var såpass like var jo litt dumt, men med mindre du hadde fortalt svigermor i detalj hva du hadde tenkt å bake kan vel ikke hun lastes for det? Jeg ser at situasjonen ble litt uheldig, men synes du overreagerer når du tar det personlig og lurer på om du har grunn til å bli fornærmet. At svigermor har en annen måte å gjøre ting på enn du ville valgt, handler neppe om deg.

• Liker 48
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

med mindre du hadde fortalt svigermor i detalj hva du hadde tenkt å bake

Jeg hadde faktisk det. Hadde fortalt i detalj om oppskriften, kombinasjonen sj8kolade og bær, og også snakket om at jeg var tidlig ute for å få tak i gode bringebær.

Ts

• Liker 8
Skrevet

Tenker helt ærlig at kake er noe som kommer senere på kvelden?

En stor sjokoladekake er vel vanligvis ikke dessertrett etter en middag? 

Og når du sa du kunne bake kake, sa svigermor, ja takk gjerne det, eller bare tok du med?  Du legger mye ut om "alle skal bidra", men det er jo etter avtale. 

Det rareste her er svaret ditt på kakesmakinga....

"Nei dere er forsynt" 😛

• Liker 33
Skrevet

Men det kan også være at svigermoren din ønsket å ta litt av oppmerksomheten som ville ha falt på deg om dere bare skulle ha kaken du hadde laget. Kanskje hun ville skinne som vert. Damer kan være litt sånn. :)

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (3 minutter siden):

Din reaksjon er dessverre ikke  normal. Du tok med kake, og når de sa vi skal spise kake, så sier du nei, vi skal ikke spise kake fordi dere har fått nok. 😂 

Det er heller ikke normalt å servere ferdige fat til alle slik som svigermor gjorde. Det som er normalt, er at man forsyner seg av det man vil ha. Noen tåler kanskje ikke bær, eller vil ikke ha bær. Eller kanskje noen ikke tåler så mye sukker. Synes dere begge er rare. No offence. 

Alle var helt enige om at de ikke hadde sjangs til å spise mer sjokolade og bær, så ingen orket kake. De fleste orket ikke spise opp suppeskålen med sjokolade og bær som svigermor hadde satt fram til hver og en heller. Men ellers enig, dessertene burde bli satt frem likt og alle burde fått forsyne seg selv. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Standard at man blir bedt om å ta med seg noe, når man skal være med svigers, også er det ingen som orker å spise det når det kommer til stykket. Kjenner til det.

Anonymkode: c7611...ad9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok også gjort som din svigermor. Jeg hadde ikke tenkt at kaken var ment til dessert. Og om den hadde vært det ser jeg ikke noe feil med å servere begge deler. Du overreagerer veldig her synes jeg. 

Anonymkode: 1be4a...005

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle var helt enige om at de ikke hadde sjangs til å spise mer sjokolade og bær, så ingen orket kake. De fleste orket ikke spise opp suppeskålen med sjokolade og bær som svigermor hadde satt fram til hver og en heller. Men ellers enig, dessertene burde bli satt frem likt og alle burde fått forsyne seg selv. 

Ts

Altså, det er rart. Men jeg synes din kommentar var litt krass. Jeg hadde nok smilt og sagt hvaaa, vil dere ikke ka sjokoladekake? Jeg som sa til xx at jeg skulle ha med sjokoladekake til dere. Nei det var jo leit, Skal vi heller ta den litt senere da? 

Forstår irritasjonen. Det er mye penger som går inn i en slik kake. 

Men hun etterstattet den med sjokolade og bær. Virker ikke som dere samarbeider bra. Eller at hun motarbeidet deg og egentlig ikke ville ha din hjelp.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres spesielt ut😳 Pleier hun å være sånn? 

Anonymkode: b2ce5...88a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Truly skrev (4 minutter siden):

Tenker helt ærlig at kake er noe som kommer senere på kvelden?

En stor sjokoladekake er vel vanligvis ikke dessertrett etter en middag? 

Og når du sa du kunne bake kake, sa svigermor, ja takk gjerne det, eller bare tok du med?  Du legger mye ut om "alle skal bidra", men det er jo etter avtale. 

Det rareste her er svaret ditt på kakesmakinga....

"Nei dere er forsynt" 😛

Ja, kanskje det er jeg som har misforstått. At det er "vanlig" å spise en annen dessert rett etter middagen, og så kaken noen timer senere. Men stusser likevel over at hun serverte nesten nøyaktig det samme som hun visste at jeg hadde laget. 

Ts

• Liker 3
Skrevet
Truly skrev (5 minutter siden):

Nei dere er forsynt" 😛

😂 No cake for you

• Liker 11
Skrevet

Du skal ikke se bort fra at svigermor ønsket å utkonkurrere deg med desserten sin. Både kvinner og menn kan bli temmelig primitive i adferden iblant, og av en eller annen grunn ville svigermor tydeligvis ikke at kaken din skulle få oppmerksomhet. 

• Liker 9
Skrevet

kake er kake, dessert er dessert. Kake til kaffen og dessert etter middag kan svigermoren din ha tenkt. Ville hvertfall jeg.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, kanskje det er jeg som har misforstått. At det er "vanlig" å spise en annen dessert rett etter middagen, og så kaken noen timer senere. Men stusser likevel over at hun serverte nesten nøyaktig det samme som hun visste at jeg hadde laget. 

Ts

Det er fordi hun ville utkonkurrere deg. Hun føler seg kanskje truet av deg. :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (Akkurat nå):

Du skal ikke se bort fra at svigermor ønsket å utkonkurrere deg med desserten sin. Både kvinner og menn kan bli temmelig primitive i adferden iblant, og av en eller annen grunn ville svigermor tydeligvis ikke at kaken din skulle få oppmerksomhet. 

Det er egentlig det jeg føler. Hun smiler bare og sier "åååå så koooselig" når jeg sier at jeg skal ta med kake, men det kan godt hende at hun følte at jeg tråkket henne på tærne da, og invaderte henne på kjøkkenet. Vanskelig når ikke folk sier ting rett ut, syns jeg.

lillevill skrev (1 minutt siden):

Det er fordi hun ville utkonkurrere deg. Hun føler seg kanskje truet av deg. :)

Hun er en god gammeldags husmor som legger sin stolthet i matlaging og kjøkkenet, så det kan godt hende ja. Burde kanskje ikke ta med kake dit noe mer da...? Føler jo at det ble et problem for henne. 

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

Dette er normalen her hos oss ihvertfall. Man har middag og dessert, og så har man kaker og kaffe litt senere :) Hadde virkelig ikke stusset...

Anonymkode: 8a65c...541

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

Det var ikke spesielt hyggelig gjort av svigermor heller.  Hun lagde vel ikke den desserten tilfeldig.

Jeg personlig hadde bare tenkt jaja, smålig av hun, tydelig at hun sliter med noe da dette gir hun glede i livet. 

• Liker 7
Skrevet

Men da vet du det til neste gang, at svigermor er av de som som helst vil skinne alene når hun er vertinne. Noen er sånn og foretrekker å stå for alt selv - at andre tilbyr seg (eller insisterer på) å bidra med noe er for dem mer en fornærmelse enn høflighet. Hun er litt sær, du er litt hårsår, det er antagelig i begges interesse at du lar henne styre selv i fremtiden.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...