Gå til innhold

Råd ang rettferdig deling av husholdningsutgifter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er blitt samboer (flyttet inn i hans hus) og det er jeg som tar størsteparten av utgiftene når det kommer til handling.

Jeg har to barn og to tenåringer, han har to tenåringer som bor hos oss 2-3 uker og så hos sin mor 3 uker. Min samboer jobber offshore og er da borte 2 uker, han tjener mer enn det dobbelte enn hva jeg gjør.

jeg klarer ikke tenke ut hva som blir en rettferdig fordeling. Og synes det er vanskelig å ta opp også. Han sparer penger de to ukene han er på jobb, mens jeg får ekstra utgifter de ukene barna hans er hos oss. Min samboer handler selvfølgelig han også, men det blir automatisk jeg som drar oftere på butikken.

Hva tenker dere blir rettferdig deling?

Anonymkode: cade4...d3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må opplyse om når dine fire barn bor i denne husstanden også.

Anonymkode: 30dc9...5e3

AnonymBruker
Skrevet

Dra til advokat og få satt opp en samboerkontrakt ink fordeling av hushold og testamente. 

Anonymkode: a0082...0ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må opplyse om når dine fire barn bor i denne husstanden også.

Anonymkode: 30dc9...5e3

De bor her hele tiden - de har kanskje samvær med far 2 uker i året

AnonymBruker
Skrevet

Bor barna hans hos dere når far er borte?

Anonymkode: a831c...bf5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer ann på hvordan resten av utgiftene er delt.

Hva du betaler i husleie ect

Anonymkode: 45959...4ad

AnonymBruker
Skrevet

Dere må bli enige og lage en plan som begge kan stå inne for og er fornøyd med.

Det virker som om du har større utgifter og han større inntekter. Det er ikke gitt at han skal dekke dine utgifter for å minske gapet. Og det er ikke ønskelig at det skal være stor skjevhet i ett forhold. Men samtidig veldig dumt for deg å bare betale for løpende utgifter, og at dere ikke bygger en felles økonomisk plattform. 

Anonymkode: ec4df...419

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kommer ann på hvordan resten av utgiftene er delt.

Hva du betaler i husleie ect

Anonymkode: 45959...4ad

Jeg betaler husleie og halvparten av de faste utgiftene. Og halvparten på billånet hans siden jeg bruker den. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg betaler husleie og halvparten av de faste utgiftene. Og halvparten på billånet hans siden jeg bruker den. 

Smart....

Får du spart opp penger til bil til deg selv da?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje prøve å være mer konkret, så du får mer konkrete svar? Både på inntekter, utgifter, samvær, fremtidig plan for eierandel osv. 

Anonymkode: ec4df...419

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette høres ikke bra ut i det hele tatt.

Hvorfor har du gått med å la deg utnytte slik?

• Liker 10
Skrevet (endret)
FFF skrev (3 minutter siden):

Dette høres ikke bra ut i det hele tatt.

Hvorfor har du gått med å la deg utnytte slik?

Jeg er enig i at det nødvendig vis ikke er en god deal. Men det er nødvendig vis ikke utnytting heller. Det kan hende TS kommer bedre ut av det enn slik hun hadde det før hun flyttet inn, og da er det ikke utnytting.

Endret av Brunello
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Brunello skrev (10 minutter siden):

Jeg er enig i at det nødvendig vis ikke er en god deal. Men det er nødvendig vis ikke utnytting heller. Det kan hende TS kommer bedre ut av det enn slik hun hadde det før hun flyttet inn, og da er det ikke utnytting.

Jeg vil kalle det utnytting, du kan kalle det en dårlig deal. Skammelig at menn synes det er ok å utnytte kvinner slik.

TS er med på å finansiere samboerens hus- og billån. I praksis er hun ubetalt hushjelp, kokk og i tillegg betalende leietager, for jeg vil nok anta at TS også er den som tar mesteparten av husarbeid og lager mat.

Så kommer altså økte matutgifter i tillegg, regner også med at TS er den som kjøper inn det meste av husholdningsartikler og øvrige dagligvarer.

Hva får hun igjen for dette om det blir slutt? Absolutt ingenting, men hun har bidratt til at samboeren har fått betalt ned lån, hatt reduserte utgifter til mat og holdt hjemmet i orden.

Endret av FFF
  • Liker 7
Skrevet

Det står jo ingen ting om hva hun betaler. For alt vi vet betaler hun noen få tusenlapper for å bo og noen hundrelapper for å disponere bil. Da kommer hun meget godt ut av det. Hun skriver heller ikke noe om hun eier egen leilighet hun leier ut. 

Skrevet
FFF skrev (26 minutter siden):

Jeg vil kalle det utnytting, du kan kalle det en dårlig deal. Skammelig at menn synes det er ok å utnytte kvinner slik.

TS er med på å finansiere samboerens hus- og billån. I praksis er hun ubetalt hushjelp, kokk og i tillegg betalende leietager, for jeg vil nok anta at TS også er den som tar mesteparten av husarbeid og lager mat.

Så kommer altså økte matutgifter i tillegg, regner også med at TS er den som kjøper inn det meste av husholdningsartikler og øvrige dagligvarer.

Hva får hun igjen for dette om det blir slutt? Absolutt ingenting, men hun har bidratt til at samboeren har fått betalt ned lån, hatt reduserte utgifter til mat og holdt hjemmet i orden.

Skulle sitert, men svaret kom under ditt innlegg. 
Jeg kaller det bare en dårlig deal dersom det er det. Mulig det er en god deal også. Det kommer helt an på hvor mye hun betaler.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Brunello skrev (16 minutter siden):

Det står jo ingen ting om hva hun betaler. For alt vi vet betaler hun noen få tusenlapper for å bo og noen hundrelapper for å disponere bil. Da kommer hun meget godt ut av det. Hun skriver heller ikke noe om hun eier egen leilighet hun leier ut. 

Mulig hun betaler noen få tusenlapper i husleie, men betviler at halvparten av et billån er kun noen hundrelapper. I tillegg har hun altså et betydelig økt matbudsjett og hun betaler halvparten av faste utgifter. Lurer på om hun også dekker store deler av drivstoffbudsjettet? Heldig da, at hun får lov til å disponere en bil hun betaler både lån, forsikring og drivstoff til.

Får TS spart opp egenkapital? 

Hun jobber også dobbelt, hun tar det tredje skiftet og sliter seg ut på det.

Å ikke la henne kjøpe seg inn er rett og slett utnytting, spesielt når hun også betaler halvparten av hans billån og en andel av hans boliglån.

Men han har det nok veldig fint med denne ordningen. Hushjelp, kokk, leietager og sex.  TS har fire egne barn og tar seg i tillegg av to ekstra tenåringer halvparten av tiden, så de er altså ikke bare to samboere, de er en temmelig stor familie, 8 stykker på det meste.

Forkastelig, spør du meg.

Endret av FFF
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at om dere er en husholdning som har tenkt å være det lenge, så deler man minst 50/50 på mat. Hvis han tjener det dobbelte gir det fremdeles mening at han betaler inn til mat.

Opprett en matkonto dere begge overfører penger til. Enten ved behov eller når dere får lønn. Dere kan ha eget kort til det, men det koster penger. Her gjør jeg og mannen det slik at vi handler på eget kort, og så overfører vi penger tilbake fra matkonto når vi har vært på butikken. 

Anonymkode: d4a57...a13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes han kan betale halvparten uansett, for det er ts som sitter med alt ekstraarbeidet når han er ute på jobb.

Ellers får jeg håpe at de faktisk ordner utgiftene og arbeidsfordelingen slik at det er fordeler også for ts å bo med denne mannen. Som noen nevner, det er ofte slik at kun mannen egentlig sparer penger (og arbeidstid) på samboerskap. Dessverre er det få kvinner som husker å beregne det med... 

Anonymkode: c89f6...0f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler 3000kr i husleie. Internett, strøm og kommunale avgifter betaler jeg halvparten av. Jeg betaler 1400kr i mnd på billånet. 

AnonymBruker
Skrevet

Kvinnefella

Anonymkode: ffc23...f29

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...