Gå til innhold

Hva gjør barnet 7-10 år på sykedag hjemme fra skolen uten feber?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved klar feber og nødvendighet for å holde sengen, så sier det seg selv. Men ved andre grunner for å holde seg hjemme og ikke holde sengen. Hva gjør barnet da? Er redd det skal bli for mye skjermtid. Ikke kan barnet være ute heller.

Anonymkode: 31b5b...2be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

7 år så blir det TV/iPad, deretter synes jeg man kan kreve en gradvis overgang til å be barnet lese en bok istedenfor. Eventuelt sitte ved et bord og tegne, male, bygge lego, legge puslespill, gjøre ferdig leksene (om man har ukeplan). Er barnet sykt så skal det helst holde senga (eller sofa med et teppe over seg) eller i det minste sitte rolig. Spesielt om barnet har fått fri på vage symptomer - da synes jeg det er viktig at barnet kjeder seg hjemme og ikke kan finne på å si "jeg er syk" for å være hjemme og ha det moro.

Hvis barnet er i karantene men ikke sykt, så får det leke med hva det vil, innendørs. Jeg har et lite backup-lager av lego, play-doh, klistremerker etc som jeg gir barnet å leke med hvis det blir for mye mas.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ved klar feber og nødvendighet for å holde sengen, så sier det seg selv. Men ved andre grunner for å holde seg hjemme og ikke holde sengen. Hva gjør barnet da? Er redd det skal bli for mye skjermtid. Ikke kan barnet være ute heller.

Gjøre skolearbeid?

Anonymkode: 91401...7f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Nuith skrev (2 minutter siden):

Spesielt om barnet har fått fri på vage symptomer - da synes jeg det er viktig at barnet kjeder seg hjemme og ikke kan finne på å si "jeg er syk" for å være hjemme og ha det moro.

Ja, denne er interresant. Når det gjelder mage/hode-smerter og lignende som er vanskelig å bedømme. 
Sier du nei til skjermtid da? Og aktiviserer ikke med tegning/pusling osv?

AnonymBruker
Skrevet

Barna kjeder seg. Må enten ligge i senga eller på sofaen. Får lov til å spille noen timer og se på tv. De andre timene brukes til å lese bøker. Er barna hjemme så får de sitte i ro og kjede seg. Å være syk skal ikke være morsomt. Begynner barna å klage så får de alternativer. Blir kjørt på skolen eller sitte stille. 

Dette gjør at de føler på om de er syke nok eller klarer å dra på skolen.

Anonymkode: 18737...e3d

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, denne er interresant. Når det gjelder mage/hode-smerter og lignende som er vanskelig å bedømme. 
Sier du nei til skjermtid da? Og aktiviserer ikke med tegning/pusling osv?

Hodesmerter - da mener jeg at skjermtid uansett er utelukket, for ved hodepine er det best at hodet ditt får slappe av. Lukke øynene, legge deg ned i et mørkt og kjølig rom, etc. Ikke sitte og herje med iPad, det har jo helt motsatt effekt. Av samme grunn holder jeg meg hjemme og i senga (med en ibux og et stort glass vann) hvis jeg har skikkelig vondt i hodet selv - jeg tenker IKKE "hodepine, perfekt, den beste kuren er å ta hjemmekontor med laptopen!". 

Magesmerter - nesten det samme, har du vondt i magen har du sjelden lyst til å sitte på en stol og konsentrere deg? Det har iallefall ikke jeg. Så jeg behandler barnet på samme måte som jeg ville behandlet meg selv - og ved vondt i magen ligger jeg og slapper av i senga. Men ved magesmerter er det greit å kombinere med en bok/TV/lydbok. Og ha en bøtte klar, dersom barnet ikke klarer å uttrykke hva slags magesmerter det er snakk om og det KAN være oppkastsyke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Trenger vel ikke ligge i sengen ved feber?

Anonymkode: e59eb...a3d

• Liker 1
Skrevet

Er han i strålende form så må han gjøre skolearbeid og så kan han gjøre det han vil. Samme når han er skikkelig syk, men da slipper han skolearbeid. Sjelden han er syk da.

Men nå er ikke jeg vanskelig når det kommer til skjerm og slikt til vanlig heller, han har et metningspunkt selv og da tar han en tur ut eller leker. Han får ikke gå ut når han er syk eller ha venner på besøk.

Skrevet

Hva gjør dere voksne når dere er syke, da? Legger dere opp til kjedelige dager for dere selv med begrenset skjermtid, eller prøver dere å ha det så hyggelig som mulig til tross for dårlig form? Altså, jeg skjønner jo argumentet med at man ikke skal gjøre det mer attraktivt å late som om man er syk så man kan være hjemme og kose seg i stedet, men det høres faktisk ganske slemt ut å tvinge syke unger til å kjede seg av prinsipp...

• Liker 7
Skrevet
Just now, Daria said:

Hva gjør dere voksne når dere er syke, da? Legger dere opp til kjedelige dager for dere selv med begrenset skjermtid, eller prøver dere å ha det så hyggelig som mulig til tross for dårlig form? Altså, jeg skjønner jo argumentet med at man ikke skal gjøre det mer attraktivt å late som om man er syk så man kan være hjemme og kose seg i stedet, men det høres faktisk ganske slemt ut å tvinge syke unger til å kjede seg av prinsipp...

Hvis jeg har sykmeldt meg på jobb, så har jeg med vilje "kjedelige dager" ja!

Jeg kan godt ligge i senga med en bok eller mobilen, dersom sykdommen er av en art der dette umulig kan gjøre den verre, men ja jeg nekter meg selv å spille dataspill, pusse opp huset, og andre aktiviteter som jeg mener at man skal være "frisk" for å utføre. 

Og jeg tenker veldig negativt om medarbeidere som er "syke" mens kameratene deres ser at de sitter innlogget på "månedens dataspill" hele sykedagen. Tilsvarende tenker jeg dårlig om kollegaer som kjører flyttelass på dager de er "sykemeldt", uansett om unnskyldningen deres er at de har vondt i halsen og at de helt fint kan bære rundt på kjøleskap og frysere med vondt i halsen!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får ikke sitte å spille i skoletiden. Kan se på telefon eller ipad. Gjør også litt skolearbeid feks å lese eller gjøre multi smartøving. 

Anonymkode: 5c3a2...c6d

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det koronatider, og det innebærer at de må være hjemme med symptomer de ellers kunne dratt på skolen med. Så her hjemme får de gjøre akkurat hva de vil etter at leksene er gjort. Enten de vil spille, gå ut, hoppe på trampoline etc. Hvorfor skal de måtte ha en kjedelig dag hjemme når de er i fin form, men ikke har noe annet valg enn å bli hjemme?

Anonymkode: 7e172...491

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Nuith skrev (1 time siden):

Hvis jeg har sykmeldt meg på jobb, så har jeg med vilje "kjedelige dager" ja!

Jeg kan godt ligge i senga med en bok eller mobilen, dersom sykdommen er av en art der dette umulig kan gjøre den verre, men ja jeg nekter meg selv å spille dataspill, pusse opp huset, og andre aktiviteter som jeg mener at man skal være "frisk" for å utføre. 

Og jeg tenker veldig negativt om medarbeidere som er "syke" mens kameratene deres ser at de sitter innlogget på "månedens dataspill" hele sykedagen. Tilsvarende tenker jeg dårlig om kollegaer som kjører flyttelass på dager de er "sykemeldt", uansett om unnskyldningen deres er at de har vondt i halsen og at de helt fint kan bære rundt på kjøleskap og frysere med vondt i halsen!

Jeg trodde det var korona nå jeg? Noe som innebærer at man noen ganger må være hjemme selv om man ikke føler seg syk.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trodde det var korona nå jeg? Noe som innebærer at man noen ganger må være hjemme selv om man ikke føler seg syk.

Jeg sa "syk" med vilje da, ikke "karantene", som jeg også spesifiserte i første post. Dersom jeg, eller barnet, "bare" er i karantene, så lever vi jo som normalt bare at vi ikke forlater egen eiendom.

Men jeg har mulighet for hjemmekontor, så jeg har aldri hatt en "ikke-jobbe-dag" fordi jeg mistenker korona. Og når barnet har vært hjemme på grunn av karantene (mulig smittet nærkontakt) så har selvfølgelig barnet levd som normalt med hjemmeskole, frilek i eget hus og i hagen, normal iPad- og TV-bruk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa "syk" med vilje da, ikke "karantene", som jeg også spesifiserte i første post. Dersom jeg, eller barnet, "bare" er i karantene, så lever vi jo som normalt bare at vi ikke forlater egen eiendom.

Men jeg har mulighet for hjemmekontor, så jeg har aldri hatt en "ikke-jobbe-dag" fordi jeg mistenker korona. Og når barnet har vært hjemme på grunn av karantene (mulig smittet nærkontakt) så har selvfølgelig barnet levd som normalt med hjemmeskole, frilek i eget hus og i hagen, normal iPad- og TV-bruk. 

Jeg snakker ikke om karantene pga mulig smittet nærkontakt. Jeg snakker om for eks milde, nyoppståtte luftveissymptom. Det er man jo sjeldent hjemme med til vanlig når formen ellers er på topp.

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg snakker ikke om karantene pga mulig smittet nærkontakt. Jeg snakker om for eks milde, nyoppståtte luftveissymptom. Det er man jo sjeldent hjemme med til vanlig når formen ellers er på topp.

Ja men er du da hjemme fordi du er SYK, eller fordi du har (selvpålagt) korona-karantene?

Det er de to kategoriene jeg deler det i. Og det jeg sier til folk rundt meg også. Enten "jeg er syk" eller "jeg er i karantene".

Skrevet

Feber eller ikke er ikke det jeg vurderer etter. Almenntilstanden er viktigst. Synes også det er litt viktig at dagen ikke blir en kjempegøy fridag, det skal liksom ikke være en belønning å være hjemme når man faktisk ikke er så veldig syk. 

Gjør lekser og litt av det som skulle vært gjort på skolen. 

Ser litt på tv, ipad. Leker på rommet. Leker litt ute etter skoletid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja men er du da hjemme fordi du er SYK, eller fordi du har (selvpålagt) korona-karantene?

Det er de to kategoriene jeg deler det i. Og det jeg sier til folk rundt meg også. Enten "jeg er syk" eller "jeg er i karantene".

Jeg skjønner fortsatt ikke helt dette. For du skriver i et innlegg lenger opp her at du irriterer deg over kollegaer som er hjemme fra jobb med vondt i halsen, men som alikevel kjører flyttelass. Igjen, så er det korona. Man skal ikke møte på jobb med vondt i halsen. Jeg var hjemme forrige uke pga sår hals og forkjølelse. Formen var på topp og jeg vasket hele huset. Burde jeg heller ha ligget i senga så ingen føler seg støtt over at jeg gjorde slike ting mens jeg var hjemme?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør skolearbeid så spille/se tv

Anonymkode: 4b612...8f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...