AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Tenker da på feks ta ut av oppvaskmaskinen, holde rommet ryddig, gå ut med søppla osv. hvilke faste oppgaver har deres barn? Anonymkode: 1006d...248
GammelKaktus Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 (endret) Har ikke så mange faste oppgaver, han skal rydde hvis han ser rot og gjøre det jeg spør han om, enkelt og greit. Han har hovedansvar for gangen siden han er den som har mest besøk så han må holde den ryddig. Har spurt om han vil ha faste oppgaver men han liker å ta ting når han ser det og ellers gjøre som han for beskjed om. Vi er bare to så jeg har pratet om det siden han var liten at vi må hjelpe hverandre å holde orden. Jeg tar litt for han og han litt for meg 😄 Liker samarbeid jeg og at vi må bidra uten at vi må ha regler og lønn for det. Og for oss funker det, han ser når vi må sette på en maskin eller når oppvaskmaskinen er ferdig og da tar han det. Samme med rydding, han holder sitt rom og stue og jeg mitt rom og stua og kjøkkenet. Men jeg kan fint ta en ryddesjau hos han uten at det er et problem og han er med meg om jeg trenger det. Han er fjerdeklassing men vi har hatt det slik siden han begynte på skolen. Endret 18. mai 2021 av FrøkenMånestråle La til noe... :) 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 Nei, ikke faste oppgaver. Han er grei og gjør det forefallende som han blir bedt om, når som helst. Jeg har spurt om han har lyst på faste oppgaver mot å få ukelønn, som storesøster har. Men han er ikke så opptatt av penger og å kjøpe seg ting, og sparer alle bursdagspenger han får osv, så det er ikke "nødvendig" på dette tidspunktet. Anonymkode: 2cebe...6d1
Gjest Alterego666 Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 Faste plikter og lommepenger fra første skoledag. Jo flinkere og mer pliktoppfyllende, jo fler oppgaver og mer lommepenger.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 Alterego666 skrev (26 minutter siden): Faste plikter og lommepenger fra første skoledag. Jo flinkere og mer pliktoppfyllende, jo fler oppgaver og mer lommepenger. Det jeg lurer på er hvilke oppgaver. Anonymkode: 1006d...248
Gjest Alterego666 Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det jeg lurer på er hvilke oppgaver. Anonymkode: 1006d...248 Rydde og vaske eget rom og ett rom til, så utvide derfra. Rydde oppvaskmaskin, legge eget tøy i skapet, gjøre innkjøp, klippe plenen, passe småsøsken. Jeg utvider gradvis med økt modenhet og ansvarsfølelse og belønner med mer lommepenger. Det er gode apper for ukepenger hvor man også kan legge inn sparemål.
Arkana Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 Ja, 8-åringen skal holde rommet sitt i orden, tømme oppvaskmaskinen en dag i uken, støvsuge gang og kjellerstue en gang i uken og legge eget nyvasket tøy tilbake i skapet. Hun får ukelønn, men det er ikke knyttet til jobb da vi synes det er viktig at alle i familien er med på å ta ansvar for å holde huset i orden uten å få betalt for det.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 5 hours ago, Alterego666 said: Rydde og vaske eget rom og ett rom til, så utvide derfra. Rydde oppvaskmaskin, legge eget tøy i skapet, gjøre innkjøp, klippe plenen, passe småsøsken. Jeg utvider gradvis med økt modenhet og ansvarsfølelse og belønner med mer lommepenger. Det er gode apper for ukepenger hvor man også kan legge inn sparemål. For eksempel? Anonymkode: 53e06...03d
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #9 Skrevet 18. mai 2021 5 hours ago, Arkana said: Ja, 8-åringen skal holde rommet sitt i orden, tømme oppvaskmaskinen en dag i uken, støvsuge gang og kjellerstue en gang i uken og legge eget nyvasket tøy tilbake i skapet. Hun får ukelønn, men det er ikke knyttet til jobb da vi synes det er viktig at alle i familien er med på å ta ansvar for å holde huset i orden uten å få betalt for det. Hva gjør dere hvis barnet skulle finne på å ikke gjøre disse pliktene en uke? Anonymkode: 53e06...03d
Arkana Skrevet 18. mai 2021 #10 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva gjør dere hvis barnet skulle finne på å ikke gjøre disse pliktene en uke? Anonymkode: 53e06...03d Det har ikke skjedd ennå, men jeg tenker vi hadde startet med samtaler både om viktigheten av å bidra i familien og om konseptet goodwill (en blid forelder sier lettere ja til ting enn en sliten forelder som må bruke energi på mas). Skulle de virkelig sette seg på bakbeina kan man jo i ytterste konsekvens innføre ingen moro før oppgaver er gjort. Jeg tror de fleste eldre barn/ungdom hadde respondert raskt på ingen skjerm/internett, men jeg håper vi ikke trenger å havne der.
Gjest Alterego666 Skrevet 18. mai 2021 #11 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For eksempel? Anonymkode: 53e06...03d Jeg har brukt Gimi. Det er også en som heter Lommepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå