Gå til innhold

Hvorfor gratulerer man med dagen på 17.mai? Norge har jo ikke bursdag.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare tenkt litt på dette, har aldri gratulert noen selv på 17.mai :) 

Er jo grunnlovsdagen, politikerne våre er jo ikke så gode på å følge den heller da.

Anonymkode: 5864f...e5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må innrømme at jeg selv gratulerer folk som konfirmerer seg, gifter seg, får barn, får barnebarn, har fått nytt hus, ny bil etc.

Venter ikke til de har bursdag, da jeg ikke viste at det bare var på den dagen vi kunne gratulere.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (1 minutt siden):

Må innrømme at jeg selv gratulerer folk som konfirmerer seg, gifter seg, får barn, får barnebarn, har fått nytt hus, ny bil etc.

Venter ikke til de har bursdag, da jeg ikke viste at det bare var på den dagen vi kunne gratulere.

Hvorfor gratulerer du på 17.mai?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er Norges nasjonaldag.

Anonymkode: af9ee...149

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor gratulerer du på 17.mai?

Med at det er nasjonaldag

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer du ingen utenom når de har fødselsdag? 

Anonymkode: 6d5a9...d38

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

På denne dagen i 1814 ble Norges grunnlov datert og undertegnet av presidentskapet i Riksforsamlingen   Eidsvoll.

Forsamlingen valgte deretter enstemmig regent, prins Christian Frdrik, til konge av et uavhengig Norge.  Så vi gratulerer hverandre med at Norge ble uavhengig. 

AnonymBruker
Skrevet

"Gratulerer med grunnloven", er det bedre? 

Vi gratulerer hverandre med å ha vunnet frem egen grunnlov. Det er en stoooor del av Norges historie. 

Anonymkode: b290f...4fe

• Liker 2
Skrevet
Illuminatum skrev (1 time siden):

17. mai handler om å gratulere NORGE med dagen. Da sier man gratulerer med dagen til alle man vil si det til, det er helt naturlig. Konfirmanten, brudepar, nybakte foreldre og besteforeldre osv. osv. skal jo gratuleres på de aktuelle dagene, ikke vente til 17. mai. :klo::rolleyes:

Skrevet
Millimani skrev (45 minutter siden):

17. mai handler om å gratulere NORGE med dagen. Da sier man gratulerer med dagen til alle man vil si det til, det er helt naturlig. Konfirmanten, brudepar, nybakte foreldre og besteforeldre osv. osv. skal jo gratuleres på de aktuelle dagene, ikke vente til 17. mai. :klo::rolleyes:

Tenkte jeg ikke måtte skrive at dette var ironi. 🙂

Det var en kommentar til at en person mente man ikke kunne gratulere da det ikke var bursdag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gratulerer du ingen utenom når de har fødselsdag? 

Joda, men vi snakker om 17.mai. Norge har jo ikke bursdag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men ‘Gratulerer med dagen’ er jo ikke KUN er bursdagshilsen? Som tidligere nevnt over her så er det en setning som brukes i mange anledninger når det handler om en spesiell dag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan man gratulere i andre sammenhenger enn fødselsdager - det gratuleres med bryllup, jubileer, og andre dager som markerer noe spesielt. Grunnlovsdagen er forresten det nærmeste vi kommer en fødselsdag for Norge, da Grunnloven markerer en viktig begynnelse på det som skulle bli et selvstendig land.

Anonymkode: d1b93...53e

AnonymBruker
Skrevet
Voyager skrev (43 minutter siden):

Men ‘Gratulerer med dagen’ er jo ikke KUN er bursdagshilsen? Som tidligere nevnt over her så er det en setning som brukes i mange anledninger når det handler om en spesiell dag. 

Greit nok, men klarer ikke å se at den har noe hold på 17.mai.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Så du kan gratulere noen som har kjøpt seg ny bil f.eks, men du kan ikke si gratulerer med dagen til samme person på Nasjonaldagen? Det du sier henger da ikke på greip i det hele tatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Greit nok, men klarer ikke å se at den har noe hold på 17.mai.

Hvorfor ikke? Mener du at Norge aldri har blitt "født", at landet og nasjonen Norge ikke fins?

Eller er det noen annen dag du mener dette skjedde - i så fall hvilken, og hvorfor?

Anonymkode: d1b93...53e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så du kan gratulere noen som har kjøpt seg ny bil f.eks, men du kan ikke si gratulerer med dagen til samme person på Nasjonaldagen? Det du sier henger da ikke på greip i det hele tatt. 

En ny bil ja :) Ikke unaturlig det.

• 3 år senere...
Skrevet

Vi ble jo ikke ordentlig uavhengig før 7 juni 1905. Så jeg mener vi burde feiret 7 juni. Men så lenge vi feirer 17 mai, så gratulerer jeg med dagen ☺️ Høres kanskje litt rart ut at jeg gratulerer når jeg mener vi feirer på feil dag, men hva jeg tenker bør ikke ødelegge dagen for andre, syns jeg 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...