Gå til innhold

Skjønner ikke hvorfor viljen ikke er sterkere..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er så lei av klær som strammer, lår som blir røde av å skrape borti. Av dobbelthake og legger tykke som noens lår... 😱 
Jeg kan spise sunt en dag, og nesten hver kveld er det å snoke i skap og spise mye søtt. Jeg stopper på vei til jobb og kjøper meg is, ofte den største. Jeg fråtser i godteri, er vi tomme kjører jeg på med nugatti... Eller lager meg oboy. Og skjemmes etterpå.. 😭 

Hva må til for å holde ut? For å motivere seg?

Anonymkode: 7c018...dc0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det som kan motivere deg er vel kanskje tanken på at du skal leve til evt barn er voksne ( hvis du har barn). Eller slippe enorme plager i kne, hjerte kar sykdommer, diabetes etc. 

Nær slektning på 60 ligger nå som en halvveis grønnsak på sykehjem. Mye pga av usunn livsstil og overvekt med mye følgesykdommer.  

Hun har det ikke bra og får nok aldri livet sitt tilbake. 

Anonymkode: 9dc29...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis grønnsaker når du får sug. Du må fortelle deg selv at det går over. 

Anonymkode: d792c...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er så lei av klær som strammer, lår som blir røde av å skrape borti. Av dobbelthake og legger tykke som noens lår... 😱 
Jeg kan spise sunt en dag, og nesten hver kveld er det å snoke i skap og spise mye søtt. Jeg stopper på vei til jobb og kjøper meg is, ofte den største. Jeg fråtser i godteri, er vi tomme kjører jeg på med nugatti... Eller lager meg oboy. Og skjemmes etterpå.. 😭 

Sukker/søtt er en avhengighet. Om du kutter ut så vil du ikke ha abstinenser for evig. Ca 2-3 litt tøffe uker så er du over kneika og kan spise sunn vanlig mat uten å ha sukkerabstinens. 

Jeg ville fjernet alt søtt. Men ja. Det er vanskelig. 

Anonymkode: ed53b...cce

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler å lese boken «Spis deg fri» (Bright Line eating). Første del av boka forklarer mekanismene hvorfor det er slik for noen/mange. Den ligger gratis som lydbok på Spotify.

Anonymkode: 4841f...d19

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan ikke basere seg på motivasjonen, for den går i bølger. Man må innarbeide nye vaner, gradvis og sakte. Begynne med å fokusere på nok vann og søvn for eksempel, over lengre tid helt til det går på autopilot. Og så, isteden for å tenke «fra nå skal jeg ikke røre sjokolade», så tenker du «fra nå skal jeg kutte opp og spise minst fire ulike grønnsaker hver dag». Osv. Da blir søtsuget mindre. Man må også jobbe med å stoppe opp og kjenne etter hvorfor man egentlig spiser så mye unødvendig. Jeg trøstespiser deluxe og må øve på å stå i den vonde følelsen som kommer hvis jeg lar vær å åpne godteposen.

MEN dette er heller ikke lett. Jeg lykkes i perioder, så kommer PMS/mensen og ødelegger alt 🙈

Anonymkode: 98ef3...f24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke en fullstendig sannhet i det at søtsuget går bort etter en viss tid. Jeg har vært sukkerfri (kunstig sukker) i halvannet år, men søtsuget går aldri bort. Særlig følger søtsuget syklusen, men utenom også. Jeg spiser frukt og bær, og det er jo naturlig sukker i det... Kanskje derfor søtsuget ikke er borte? Men det er ikke frukt eller bær som frister når jeg har søtsug. Da vil jeg ha sjokolade, smågodis, søtt, søtt, søtt... Det hjelper litt å pusse tennene, men tannbørsten er på en måte det siste jeg vil ta i munnen når jeg vil ha søtt.

For å kope med søtsuget, har jeg spist sukkerfri tyggis, gjerne ei hel pakka av ganga, så munnen blir full. Minner om en diger bit godteri, avhengig av smak. Vannmelon er en favoritt for tida. 

Anonymkode: 07013...3c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke en fullstendig sannhet i det at søtsuget går bort etter en viss tid. Jeg har vært sukkerfri (kunstig sukker) i halvannet år, men søtsuget går aldri bort. Særlig følger søtsuget syklusen, men utenom også. Jeg spiser frukt og bær, og det er jo naturlig sukker i det... Kanskje derfor søtsuget ikke er borte? Men det er ikke frukt eller bær som frister når jeg har søtsug. Da vil jeg ha sjokolade, smågodis, søtt, søtt, søtt... Det hjelper litt å pusse tennene, men tannbørsten er på en måte det siste jeg vil ta i munnen når jeg vil ha søtt.

For å kope med søtsuget, har jeg spist sukkerfri tyggis, gjerne ei hel pakka av ganga, så munnen blir full. Minner om en diger bit godteri, avhengig av smak. Vannmelon er en favoritt for tida. 

Et visst søtsug vil man ha, men det som i hvert fall skjer etter en lang periode uten sukker er at man blir kvalm og dårlig etter små mengder. 

Jeg kunne spise 500 gram smågodt på en kveld tidligere (tuller ikke), nå etter et halvt år uten sukker så holder det med et par biter. Og jeg har heller lyst på et eple. 

Viljestyrke er en muskel som slites fort ut, men oppretter man gode vaner så blir de så inngravert etter en stund at de ikke tar noe særlig effort. 

Anonymkode: ce9ae...672

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må rett og slett starte med å redusere kraftig. Jeg hadde sluttet å stoppe og kjøpe is på vei til jobb som nummer en. Der sparer du mange kalorier. Så hadde jeg jobbet med ned fra godteri hver eneste kveld til to dager i uka. Og etter det hadde jeg redusert mengden igjen. Dette kan du gjøre over flere uker, men du må bestemme deg.

Enten så vil du forbli der du er, eller så vil du ha en sunnere kropp. Hver gang du skal til å fråtse i godteri må du spørre deg selv om hva du vil mest. Bli kvitt dobbelthake og at klærne skal passe mer, eller frister sjokoladen her og nå mer? Du må klare å la langtidsmålene bli viktigere enn nytelse her og nå. 

Anonymkode: 6efb3...667

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Begynn å jogge. Helt forferdelig tungt i 2-3 måneder, så blir det gøy. 

Anonymkode: 2b1e8...a3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg hjalp det å ha noe å henge fingrene i. Jeg begynte å strikke, jeg malte kjøkkenstolene, lastet ned Charm King og spilte litt, jeg begynte med fargelegging for voksne og jeg gikk tur med podcast på øret. 

For meg fungerte avledning og det å ha noe å gjøre. Og særlig det å ha noe å holde på med på kveldene og gjerne mens jeg så på tv (ofte da søtsuget kom). Er man opptatt tenker man mindre på mat og snop, er min erfaring 

Anonymkode: ebfce...652

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler å bli med i en lavkarbogruppe på fb og lese seg litt opp på hva det innebærer.  Mange har blitt helt kvitt det gnagende søtsuget.  Ved å spise seg god og mett på kjøtt eller fisk og lavkarbogrønnsaker, så blir mye av diettfølelsen borte.

Anonymkode: 34062...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg tror det som må til er å slutte å stole på vilje og motivasjon. Du må bestemme deg. Når man gjør ting halvveis, så krever det mye mer tankekraft å holde seg unna. Går du på butikken og vet at "jeg skal ikke ha noe sjokolafe/is/osv nå" så er det lett å ikkje kjøpe noe. Er du litt usikker må du gå gjennom en hel overbevisningsdiskusjon i hjernen og ender ofte med å kjøpe noe. 

Å lære seg at søtsuget er en tanke kan også hjelpe. Den kommer og den kommer til å gå igjen. Hvis man utsetter det fem minutter så er mye gjort. Bli engasjert i andre aktiviteter. 

Spis rikelig med mat på dagen, hvis man driver og skal supermye ned i vekt  , gjør man det vanskelig for seg selv med å nærmest sulte seg tidlig på dagen. Kvelden kommer og kroppen har fått for lite næring. For å signalisere at den trenger mer blir den sulten og får søtsug, fordi søt mat er en rask kilde til mye energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kunstig sukker opprettholder også søtsuget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg synes heller ikke sukkerfritt hjelper på søtsug. Har vel knapt vært så godtesyk og ulvesulten noen gang som når jeg drakk sukkerfri brus. Har mindre sug når jeg holder meg unna kunstig søtning og heller spiser små mengder "ekte" godteri av og til.

Anonymkode: 01d20...0c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er ikke alene. Jeg skal ikke si noe om vilje, men noe bare falt på plass for meg når buksen jeg kjøpte for ett år siden ikke lenger passet og var svært ubehagelig.. Det var forrige søndag.  Jeg meldte meg inn i vektklubb.no og har ikke trent så voldsomt, men jeg har spist svært forskjellig da vektklubb gav meg en rekke oppskrifter jeg gjerne ville forsøke. Skive med syltetøy er erstattet med chiagrøt/knekkebrød med lettost og snackpaprika, Pølse og potetstappe med fiskesuppe (o.l) (men det er massivt med gode alternativer om du ikke liker dette).
Ja, jeg synes det var lite å spise i starten, men det gikk svært bra, spesielt pga jeg lærte trikset med at hvis jeg blir sulten så er det mye mat i en gulrot eller ett eple, men få kcal.
Fasiten min første uke var ned 3,8 kg. Jeg forventer forøvrig ikke i nærheten av samme vekttap fremover, men en kg i uken er nok innen rekkevidde en stund fremover.

Triks jeg selv benytter.
Jeg lar det aldri bli helt tomt for mat og spesielt frukt jeg liker hjemme. Dette for å forhindre neste triks som er å aldri handle når du er sulten. Det er så lett å falle for fristelsen da.
Håper dette hjelper og at du greier å nå det du ønsker selv. Slanking har vært utelukkende positivt for meg om enn jeg er svært tidlig i prosessen enda
Lykke til!

Endret av Shantaram
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...